سخنرانی حجت الاسلام جعفری در بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام

سخنرانی مکتوب حجت الاسلام جعفری در بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام

خانه / اختصاصی هیأت / سخنرانی مکتوب حجت الاسلام جعفری در بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام

ما در سطح مجریان ناکارآمدی زیاد داریم متأسفانه اما دشمن از همین ناکارآمدی دارد استفاده می کند و این ناکارآمدی را به سطح نظام و ساختار سیاسی می کشاند؛ می گویند نظام ولایی شما دچار اشکال است. نباید گول بخوریم. نظام ما و ساختار سیاسی ما دچار اشکال نیست بلکه در سطح مدیران و مجریان دچار اشکال هستیم. شاخصه هایی دارد نظام اسلامی، نظریه های سنجشی وجود دارد. حالا عوامل کارآمدی نظام را دیگر فرصت نیست.

بسم الله الرحمن الرحیم

بحثی که ما در خدمت شما هستیم در راستای صحبتهای حاج آقا تویسرکانی است که فرمودند باید خروجی بحثهای ما مکری باشد در مقابل مکرهای دشمن، بحث کارآمدی نظام است. خب می دانید در هر نظامی سیاسی از جمله مباحثی که خیلی هم اهمیت دارد کارآمدی آن نظام سیاسی است. نظام اسلامی هم مستثنی از این قاعده نیست مخصوصا با نزدیک شدن به چهل سالگی انقلاب و هجمه دشمن و استکبار و نظام سلطه بر ناکارآمدی نظام. من خواهش می کنم مستند 57 که شبکه ی من و تو تولید کرده ببینید اگر کسی هیچ مطالعه ای نداشته باشد آخرش می گوید خدا رحمت کند این بندگان خدا پهلوی ها را چقدر خدمت کردند و چقدر کارایی داشتند. ما نه به صورت انفعال بلکه به صورت فعال باید در این زمینه کار کنیم. ببینید دوتا نکته قبل از بحث مقدماتی ما وقتی بحث کارآمدی نظام را مطرح می کنیم بحثمان توجیه گری نیست نمی خواهیم اشتباهات نظام را توجیه کنیم. اصلا وظیفه ی روحانیت این نیست وظیفه ی روحانیت دفاع از اصل نظام و تبیین نظام است. بلکه ما می خواهیم بحث کارآمدی را مطرح کنیم در میان مردم که مردم مطالبه گر باشند اولا و ثانیا کارآمدی نظام را ببینند که آیا نظام ما کارآمد بوده یا نه که باید برسیم. این خیلی مهم است و مردم آن چیزی که می بینند باور می کنند. ما هرچه در اندیشه ی سیاسی مان قوی وارد شویم و نظریات قوی داشته باشیم اما عملکرد درستی نداشته باشیم در سطح مثلا اقتصاد نمونه اش وقایع اخیر است ببینید مردم چه می گویند حالا نظریه ولایت فقیه بهترین نظریه هست در حکومتداری. خب اگر ما نتوانیم کارآیی خود را نشان دهیم کلامی هم از حضرت آقا اینجا نصب شده در سطح مجریان که می فرمایند اصلا مشروعیت ما زیر سؤال است یا در کلامی که در سال 83 فرمودند ایشان کل نظام را می گویند مشروعیت ندارد اگر نظام کارآیی نداشته باشد می گویند مشروع نیست توجیه کنیم می شود مقبول نیست. این دو نکته مهم است.

سخنرانی حجت الاسلام جعفری در بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام

حالا فایده بحث چیست؟

یک: اگر ما کارآیی را به صورت علمی اثبات کردیم و صحیح بدون توجیه یک؛ مقبولیت نظام زیاد می شود. این خیلی مهم است ما نیاز به مقبولیت داریم. دو؛ کمتر شدن اثر هجمه های دشمن. شما نگاه کنید در این شبکه ها چقدر هجمه می کنند، چقدر شبهه درست می کنند. مردم راحت باور می کنند. یک علتش این است که ما وارد صحنه نشده ایم. بعد آنها مکر کرده اند و سالها فکر کرده اند و حالا دارند اثرش را می بینند ما به شوخی به بعضی از دوستان می گوییم یکی از ادله ی اثبات وجود امام زمان ما هستیم که کار نمی کنیم ولی دارد کشتی همینطور جلو می رود. خب باید کار کنیم باید ورود پیدا کنیم. پس کم اثر کردن هجمه ها و جنگ رسانه ای دشمن.

فایده سوم اثبات و اتقان ایدئولوژی نظام دینی است. چیزی که بسیار برای ما مهم است نظام دینی در بعد سیاسی آن کار آمد باشد و بتواند الگو شود و نظام استکبار هم روی همین دست گذاشته است. علت اصلی هجمه های دشمن یکی اش همین است که نمی خواهد نظام دینی به عنوان الگو مطرح شود خب اگر ما کارآمدی نظام را در سطوح مختلف اثبات کردیم این تبدیل به یک الگو می شود. معرفی نظام دینی به عنوان نظام برتر در چالش با نظام لیبرال. خب جنگ واقعی ما در این سطح است. اگر ما کارآمد نباشیم یک و نتوانیم کارآمدی خود را اثبات کنیم که ما در سطوح مختلف کارآمد بودیم ما خیلی کارآمدی داشتیم من به یکی از عزیزان زنگ زدم در مورد همین بحث داشتیم صحبت میکردیم گفت مگر نظام اسلامی کارآمد است؟! اصلا تعجب کردم! یعنی برخی از خواص ما هم دقت به این مسأله ندارند که ما بله یک جاهایی دچار چالش هستیم در مباحث اقتصادی بله ولی در بعضی سطوح واقعا کارآمدیم. اما چون گفته نشده کار نشده مردم نمی دانند. خب آیا نظام اسلامی کارآمد هست یا نه؟ اول باید کارآمدی را تعریف کنیم

کارآمدی تعاریف مختلفی دارد که من نمی خواهم بحث نظری وارد شوم. خیلی فی الجمله کارآمدی یعنی توفیق نظام در تحقق اهداف مادی و معنوی با توجه به موانع و امکانات. به تعبیری کارآمدی یعنی اهداف به علاوه امکانات به علاوه موانع. ما در نظام اسلامی چه هدفی داشتیم. برخی از اهداف گم شده است. امکاناتمان چقدر بوده است. موانعمان چی بوده است؟ چون برخی از ماها وقتی در مورد کارآمدی بحث می کنیم اصلا نه به اهداف توجه می کنیم نه توجه به امکانات داریم یا توجه به موانع نداریم. فقط یک نکته ای که در نظام اسلامی باید توجه داشته باشیم ما با نظامات دیگر فرقی داریم و آن این است که ما اسممان نظام دینی است یعنی غایت قصوای ما رسیدن به کمال انسانی است قرب است. ما مثل نظام لیبرال فقط رفاه مادی مد نظرمان نیست لذا اهدافمان هم فرق می کند. مثلا اگر ما روزی شدیم ژاپن حالا نمی دانم با این حرکت مسؤولین ما به ژاپن برسیم اگر شدیم ژاپن اما اگر جامعه ی ما توحید محور نبود ما کارآمد نیستیم. این را باید دقت داشته باشیم در زمین دشمن بازی نکنیم. فقط زوم کنیم در مباحث مادی که بگوییم بله ما اینجا پیشرفت کردیم درست هم هست در یک بعد این را باید تأکید کنیم اما فقط این نیست. ما باید به جامعه ی توحید محور برسیم که اگر به آنجا نرسیم کارآمد نیستیم.

نظریات مختلفی در بحث کارآمدی هست که اینها در بحث سنجشش بسیار مؤثر است. حدود 7 نظریه وجود دارد یکی از نظریه ها توفیق است. می گویند اگر ما به آن اهدافمان رسیدیم و موفق شدیم نظاممان کارآمد بوده است. آیا این با نظام دینی سازگار است؟ می گوییم نه این نظریه سازگار نیست چون توفیق به هر قیمتی مطلوب ما نیست. ما نمی توانیم به هر وسیله ای موفق شویم و به توفیق برسیم.

نظریه سیستمی است

نظریه ی رضایت مردم است که می گوید اگر مردم راضی بودند این نظام کارآمد است. در یک سطح را ما قبول داریم رضایت مردم درست است اما همه ی سنجش این نیست. اگر مردم راضی شدند به همجنس گرایی آیا این نظام کارآمد است؟ یا مردم به ربا راضی شدند و ربا گسترش پیدا کرد آیا این نظام دینی کارآمد است؟ نه.

نظریه ی ذات عملی است

نظریه ی انجام تکلیف است

آنی که من خودم هم بیشتر روی این تأکید دارم در بحث کارآمدی آنچه که باید بسیار تأکید داشته باشیم بر آن بعد از تعیین شاخص ها، معیارها، وظایف و تکالیف این است که میزان التزام ما و مسؤولین به وظیفه و تکلیفشان چقدر بوده است؟ هرچقدر التزام داشتند و عمل کردند این نظام کارآمد است لذا ما بر همین مبنا می گوییم نظامی که انبیاء و اولیاء کارآمد بوده اگرچه بعضی از مردم راضی نبودند. حضرت نوح نظام کارآمدی داشته چون انجام وظیفه داشته است.

و نظریه ی میزان اثر گذاری در روند امور

اما معیار و شاخص های کارآمدی نظام اسلامی:

اصل اول الله محوری است. یعنی ما باید اگر می خواهیم کارآمد بودیم جامعه مان به سوی جامعه ی توحیدی حرکت کرده یا نه.

شاخص دوم حمایت از طبقات پایین جامعه؛ متأسفانه الان کمتر شده است. عمق استراتژی حضرت امام حمایت از مستضعفین بوده است. امام با همین مستضعفین انقلاب کردند اما الان جامعه دگرگون شده است الان اگر کسی مستضعف باشد تحویلش نمی گیرند، محلش نمی گذارند در برنامه ها به آنها توجه نمی کنند میگویند حالا به این پولدارها برسیم این مستضعفین در کنارش رشد می کنند مثلا. ما باید حمایت کنیم. متأسفانه ما روحانیت هم از طبقه ی مستضعف فاصله گرفتیم. امام به ظاهر نه پولی داشت مردم از علم امام آگاهی نداشتند، از عرفان امام آگاهی نداشتند پس از چه چیز امام خوششان آمد؟ یکی از نکات بسیار مهم، حمایت از طبقه ی مستضعف بود. مردمی شدن دولت، خدمت به مردم. الان آیا در نظام اسلامی خدمت به مردم ارزش هست یا نه؟ اگر خدمت به مردم ارزش است این نظام کارآمد است قانون مداری، عدالت طلبی و عدالت جویی. کلامی که حضرت آقا بسیار بر آن تأکید دارند انتخاب مدیران شایسته و شایسته سالاری. اینها حالا در کلمات حضرت امام و حضرت آقا است گرچه حضرت امام به خاطر زمانی که واقع شده بودند در بحث کارآمدی زیاد ورود نداشتند. مصلحت محوری، تکلیف محوری، اینها از شاخص های کارآمدی نظام است.

من فقط یک نکته بگویم در بررسی عینی کارآمدی نظام. بعد از این مباحث مقدماتی باید وارد مباحث عینی شویم. آیا نظام ما کارآمده بوده است یا نه؟

یک موقع می خواهیم طرح بحث کنیم این یک جور ورود دارد. اما یک بار می خواهیم جواب شبهات را بدهیم. شبهات در سه سطح وارد شده است:

1- شبهات اجتماعی فرهنگی

2- سیاسی

3- اقتصادی

که الان این شبهات اقتصادی واقعا زمینگیرمان کرده است هر کجا می خواهیم حرف بزنیم می گویند حاج آقا الان دلار چقدر است، سکه چقدر است، طلا چقدر است. خب این را باید جواب بدهیم آیا نظام اسلامی کارآمد بوده است یا نه؟ بدون توجیه. تأکید می کنم ما نباید ماله کش اشتباهات مسؤولین باشیم ما باید از اصل نظام اسلامی دفاع کنیم و هر کجا کارآمد بودیم کارآمدی آن را بگوییم و هر کجا نبوده اعتراف به اشتباه کنیم. همانطوری که حضرت آقا انجام می دهند آقا ما اشتباه کردیم. این برای مردم بسیار مهم است که ما توجیه گر اشتباهات مسؤولین نباشیم.

در بحث شبهه ی سیاسی می گویند آقا! الان نظام اسلامی منزوی شده است. اینها را چطور باید جواب دهیم؟ کلمات فراوانی هم حضرت امام دارد هم حضرت آقا که نه ما منزوی نیستیم. در بحث شبهه ی اجتماعی فرهنگی آن هم یک ورود دارد.

من جمع بندی کنم که بحث کارآمدی نظام از جمله مباحثی است که در این برهه از زمان بسیار اهمیت دارد مخصوصا با چهل سالگی انقلاب دشمن روی همین زوم کرده که بگوید نظام ما نظام کار آمدی نیست.

یک نکته ی مهم: ما در سطح مجریان ناکارآمدی زیاد داریم متأسفانه اما دشمن از همین ناکارآمدی دارد استفاده می کند و این ناکارآمدی را به سطح نظام و ساختار سیاسی می کشاند؛ می گویند نظام ولایی شما دچار اشکال است. نباید گول بخوریم. نظام ما و ساختار سیاسی ما دچار اشکال نیست بلکه در سطح مدیران و مجریان دچار اشکال هستیم. شاخصه هایی دارد نظام اسلامی، نظریه های سنجشی وجود دارد. حالا عوامل کارآمدی نظام را دیگر فرصت نیست.

یکی از حضار:

حرف آخر شما درست است که یک سری اشکالات و اینها هست. بخشی از مسائل را مردم سؤال می کنند مثل صدا و سیما، حوزه های هر شهر، امام جماعتها و ائمه ی جمعه، مثل سیستم قضایی و این موارد، مثل اوقاف، مثل اداره کل های تبلیغات اسلامی. به نظرم برای این جهت چون اینها به نوعی نسبتش با اصل جریان ولایت و ارتباطش با بیت حضرت آقا و انتساب خود حضرت آقا است به نظرم یک وقتی باید در مورد این موضوع برخی از عزیزان این جهت را هم در پاسخگویی به سؤالات و شبهات داشته باشند که دست ما پرتر باشد.

جواب:

حضرت آقا جواب دادند بحث صدا و سیما در دیدار دانشجوها که فرمودند که من مسؤول انتخاب می کنم ولی شورا دارد. اگر ما این را خوب باز کنیم آنجا که ناکارآمد است باید مطالبه کنیم. اتفاقا یکی از نکاتی که توجه داریم این است که نباید مطالبه را به سمت آقا جهت بدهیم و بگوییم مردم از آقا مطالبه کنند ما باید مطالبه گری مردم را به سمت مدیر همان حوزه و اداره تبلیغات سوق بدهیم. این یک نکته ای است اگر ما این را توجه نکنیم تمام مطالبات به سمت آقا حرکت می کند از آقا می خواهند که چرا آقا این کار را نمی کند به جای اینکه از شورای سیاست گذاری صدا و سیما مطالبه گری کنند از آقا مطالبه گری می کنند اینجا به تعبیری اشتباه ما است در عدم تبیین. در اداره تبلیغات هم همین است. سازمان تبلیغات در یک جاهایی فشل است باید قبول کنیم. باید بگوییم از اداره سازمان شما بخواهید. این مطالبه گری را در مردم زنده کنیم. نه اینکه به سمت آقا زوم کنیم.

آقای تویسرکانی:

حتی در رابطه با حضرت آقا هم شما مستحضر هستید هم امام کلمه ی اشتباه را در مورد برخی از تصمیماتشان به کار بردند هم الان حضرت آقا این کلمه را به کار می برند. یعنی سه رویکرد وجود دارد یکی اینکه بگوییم همه ی تقصیرات گردن رهبری است که این صد در صد غلط است. این چیزی است که دشمن دارد همه مسائل را آنجا می برد. یکی اینکه بگوییم آقا هیچ کاره است. من دیدم در برخی از فضاهای مجازی این هیچ کاره را هم می نویسند یعنی رهبری هیچ کاره! این هم غلط است. یعنی این دو رویکرد دو رویکرد ضد انقلابی است. نه مقام معظم رهبری یک مدیر عالی نظام هستند، تصمیمات کلان را میگیرند، دارند کشور را رهبری می کنند، خودشان می فرمایند برخی جاها ما خطا داشتیم تعبیر خودشان است حتی در هیئت دولت اخیرا تشکیل جلسه دادند مطالبش منتشر نشد اما برای ما آمد آنجا ایشان می فرمایند ما کجاها اشتباه کردیم ما هم می گویند یعنی خودشان را مستثنی نمی کنند. خلاصه خیر و شر نظام و مسائلی که اتفاق می افتد برای تمام ارکان نظام ثبت می شود. نباید یک چهره ی معصوم از مقام معظم رهبری در ذهنها ایجاد کنیم بعد بگوییم آقا کاره ای نیست فقط نصب می کنند. نه اینطور نیست. آقا توبیخ می کنند، تذکر می دهند، وارد عمل می شوند، عزل می کنند، نصب می کنند، آقا یک رهبر مقتدر هستند که با توجه به همان عوامل و موانع دارند کشور را رهبری می کنند. ولی برخی متأسفانه نمی خواهند این اقتدار رهبری دیده شود.

یکی از حضار:

من نظری دارم اگر اشتباه است من را راهنمایی کنید. بحث کارآمدی نظام در موضوع منبر برای مطرح کردن در سطح عموم به نظر می آید مثل ریختن نمک در غذا است باید به شکل رقیق و دقیق مطرح شود و رد شود که تشنجی در منبر ایجاد نشود.

آقای تویسرکانی:

این درست است الان فضا یک جوری است که اگر بخواهید مستقیم بحث کنید عکس العمل منفی مردم را می بینید. من خودم این کار را می کنم حالا این را به شما بگویم این پالایشگاه ستاره ی خلیج فارس هست من رفتم آنجا دیده ام این را مکرر در منبرها گفتم آنقدر برای مردم جذاب است که حد ندارد. 800 هکتار زمین کنار بندرعباس از میعانات گازی عسلویه که دور ریخته می شد سپاه آمده پالایشگاه زده از عسلویه این میعانات را به بندرعباس می آورند و امسال فاز دومش افتتاح شد آخر امسال فاز سومش افتتاح می شود. هر فاز آن روزی 12 میلیون لیتر بنزین تولید می کند با یورو 5. یعنی الان شده 24 میلیون لیتر. آخر امسال می شود 36 میلیون لیتر روزانه! و این کاری که سپاه انجام داد واقعا دشمن را فلج کرد چون دشمن در داستان آشوب و اغتشاش بیشتر روی تحریم بنزین سرمایه گذاری کرد. شما ببینید اگر بنزین دچار مشکل شود اصلا کشور فلج می شود. بنزین از همه چیز مهمتر است در بحثهای آشوب و اغتشاش و به هم ریختگی. ما این تکه ها را باید پیدا کنید و در کارآمدی نظام بیان کنیم. آنها مثلا رضا خان یک پل ساخته که او هم نساخته به اسم او هست ببینید چقدر روی آن مانور می دهند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

برای دریافت فایل صوتی این سخنرانی اینجا کلیک نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *