به گفته وی، این ۵ آسیب عبارت است از: نخست، برداشتهای غلط و غیرکارشناسانه از روایاتی که در باب غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرج الشریف به دست ما رسیده است. دوم، مسئله مدعیان دروغینی که خود را به امام عصر عجل الله تعالی فرج الشریف منسوب میدارند و یا خود، مدعی مهدویت هستند و از این طریق حیثیت معارف مهدوی را مورد هدف قرار میدهند. سوم، مسئله استعجال ظهور که به معنای درخواست ظهور آن حضرت پیش از آن که شرایط و اسباب ظهور فراهم شود میباشد. چهارم، تعیین زمان ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرج الشریف که حاصل آن افزایش یأس و ناامیدی و دلزدگی در میان منتظران است. پنجم، تطبیق علائم ظهور بر مصادیق خاص. در این زمینه، علائم و نشانههایی که ائمه معصومین علیه السلام آنها را بیان کردهاند که ما دچار اشتباه و فریب نشویم، عاملی شده برای ایجاد انحراف و حاشیهسازی حول بحث غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرج الشریف.
بخش پیشین این گفتوگو را در اینجا بخوانید!
حجتالاسلام موسوی درخصوص معرفی ششمین آسیب گفتمان مهدویت اظهار داشت: ششمین آسیب معارف مهدویت، طرح مباحث غیر ضروری است. بجای اینکه سوالات اساسیای را بپرسیم که ما را با معارف مهدویت آشنا میکند دنبال مسائل حاشیهای میرویم. مثلا به جای اینکه سوال کنیم فرد منتظر، خانواده منتظر، دولت منتظر چه وظایفی دارد؛ به جای این که بپرسیم دانشگاه منتظر، حوزه منتظر، بازار منتظردر زمان غیبت چه وضعیتی باید داشته باشد، سوالاتی میپرسیم که دانستن و ندانستنش هیچ فائدهای ندارد و فقط وقت ما را تلف میکند. مثلا اینکه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف ازدواج کرده است یا خیر، فرزندی دارد یا خیر. گرچه این سوالات علمی است و در جای خودش پاسخ داده شده اما دانستن این سوالها خیلی برای منِ منتظر کاربرد ندارد. من باید بدانم که در قبال امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف چه وظیفهای را در حوزه عمل برعهده دارم. این که محل زندگی حضرت کجاست، آیا در جزیره خضرا هستند یا نه، آیا جزیره خضرا همان مثلث برمودا است یا خیر. اینها سوالاتی است که نسبت به ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرج الشریف هیچ اثر و کاربردی ندارد.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: ما میتوانیم این آسیبها را طبقهبندی بکنیم. برخی از این آسیبها منشأ داخلی دارند و برخی بیرونیاند و از ناحیه دشمن اتفاق میافتند. معمولا وقتی پشت صحنه جریان مدعیان دروغین را نگاه میکنیم دستهایی از بیرون در کار است. اما برخی از آسیبها ناشی از رفتار خود ما است، مثل سوالات غیر مرتبطی که عمقی در آن نیست و رابطه من را با حضرت تحت تأثیر قرار نمیدهد.
وی در ادامه به جریانهای تکفیری به عنوان یک مصداق عینی برای تلاش بیگانگان در جهت تحریف و انحراف جریان موعودگرایی شیعی اشاره کرد و گفت: جریانهای تکفیری از دل یک تفکر غلط وارداتی بیرون آمده و زاییده جریان وهابیت است. جریان وهابیت در اهل سنت و جریان بهاییت در شیعه نماد توطئه غربیها برای ایجاد انحرف در عالم اسلام است.اینها فتنهای است که از بیرون به اسلام تحمیل شده است.
حجتالاسلام موسوی در توضیح شباهتهای ظاهری گروههای تکفیری با نشانههایی که در خصوص سفیانی در روایات به آن اشاره شده است اظهار کرد: داعشیها پرچمها و لباسهایشان سیاه است. ما در برخی از روایات سخن از پرچمهای سیاه زمینه ساز داریم. این یک بحث کاملا تخصصی است. ما اول باید ببینیم آیا این دسته از روایات اساساً معتبر هستند یا نه. اگر معتبر است و از ناحیه معصوم آمده آیا نهضت سیاه جامگان در عصر بنی العباس واقعا همان جریان بودند یا خیر. آیا داعشیها همان پرچمهای سیاه زمینه ساز هستند یا خیر؟ در دنیای غرب، داعشیها زمینه ساز ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف معرفی میشوند. این در حالی است که بدترین جنایتها امروز به دست داعش رقم میخورد. این اقدامات بازی کردن با آبروی امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف است. یعنی میگویند اینهایی که زمینه ساز ظهورند تنها گروهی هستند که در دنیا این چنین دست به جنایت میزنند. در حالی که این جریان هیچ ریشهای در اسلام ندارند و زاییده خود غربیها است. اتفاقا آنهایی که داعش را تولید میکنند کاملا آگاهانه این جریان را مدیریت میکنند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی سطح معارف من نسبت به مهدویت پایین است، از هر طریقی و از هر تریبونی میتوانند مرا فریب دهند و حتی داعشیها این فرصت را پیدا میکنند که خودشان را زمینه ساز ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف معرفی بکنند. در اثر همین پایین بود معرفت ما نسبت به حضرت است که خیلی از مدعیان دروغین ورود در عرصه پیدا میکنند و دکانهایی را باز میکنند که اتفاقا مشتریان فراوانی هم دارند. اینها آسیبهایی است که در صحنه عمل وجود دارد.
بازدیدها: 472