حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در مراسم لیالی قدر درمدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام با اشاره به نامه وصیت امام علی علیه السلام به امام مجتبی علیه السلام (نامه 31نهج البلاغه)فرمودند: در این نامه 120 نکته اخلاقی قرار دارد که هر کدام از آنها عالمی از مفاهیم اخلاقی را در بردارد.
ایشان افزودند: امام در این نامه فرمودند، قلب خود را با موعظه زنده کن و با زهد بمیران و با یقین قلبت را تقویت و با نور دانش آن را نورانی کن و طغیان هوی و هوس های دلت را با یاد مرگ خاموش نما.
معظم له بیان کردند: امام علیه السلام در فراز دوم بیان می کنند، قلبت را با زهد بمیران؛ درحالی که در جمله اول فرموده بودند که قلبت را با موعظه زنده کن؛ قلب انسان دارای دو بخش الهی است که باید موعظه کرد و بخش دیگر، نفس سرکش است که باید با زهد آن را در هم کوبید.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: از مجموعه روایات اسلامی نتیجه گرفته می شود که مفهوم از زهد، ساده زیستی و پرهیز از زندگی اشرافی و تجملی است؛ زهد به این معنی است که انسان هیچگاه خود را اسیر تجملات دنیا نکند.
این مرجع تقلید یادآورشدند: امام صادق علیه السلام فرمودند، همه خوشبختی ها در اتاقی گذاشته شده است و درب آن قفل است و کلید آن نیز زهد در دنیا و ساده زیستن است؛ اگر می خواهیم در دنیا خوشبخت شویم و آرامش داشته باشیم نباید اسیر زندگانی زرق و برق دارد نشویم.
ایشان افزودند: پیامبر به امام علی علیه السلام می فرمایند، همانا خداوند تو را زینتی داده که بهتر از این زینت هیچ کس در عالم ندارد و این زینت نیز زهد در دنیا و ساده زیستی تو است.
معظم له بیان کردند: امام علی علیه السلام فرمودند، تمام زهد در دو جمله در قرآن است؛ نخست اینکه اگر امکاناتی داشتی و از دست رفت بی تابی و گریه و زاری نکن؛ این مساله نشان عدم دلبستگی به دنیا است؛ و جمله دوم این است که به آنچه داری نیز دلبسته نباش.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: کشوری که بیش از همه از علی علیه السلام سخن می گوید و به کودکانمان نیز مهر علی علیه السلام را منتقل می کنیم، ایران است؛ ولی آیا زندگی و سبک و شیوه زندگی امام علیه السلام نیز در زندگی ما وجود دارد؟
این مرجع تقلید یادآورشدند: 50 درصد از پسران و دخترانی که معطل هستندکه به خانه بخت بروند به دلیل همین تشریفات غلط است که امام علی علیه السلام به آن اشاره کرده اند؛ جهیزیه سنگین وتشریفات جشن ازدواج ها و.. از دلایل این تاخیر است.
ایشان با اشاره به نامه 45 نهج البلاغه افزودند: اسم این نامه ،نامه عثمان بن حنیف فرماندار بصره است؛ موضوع این نامه آن بود که یکی از ثروتمندان بصره این فرماندار را به سفره رنگین دعوت کرده است که در آن اغنیا حضور دارند، ولی فقرا جایی در آن ندارند.
معظم له بیان کردند: وقتی خبر به امام رسید، ایشان نیز برای وی این نامه را نوشتند؛ امام علیه السلام فرمودند، من گمان نمی کردم دعوتی را بپذیری که اغنیا بر سر آن سفره حاضر باشند ولی فقرا محروم باشند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: امام بیان کردند، شما باید به زندگی من نگاه کنید و لباس و غذا و زندگی و ساده زیستی من را نگاه کنید و به هیچ وجه نباید در زندگی تشریفاتی بیافتید.
این مرجع تقلید یادآورشدند: اگر زندگی تشریفاتی شد با هزینه کم نمی توان آن را اداره کرد و به همین دلیل باید چشم روی چشم گذاشت و از حلال و حرام روی مال خود جمع کند.
ایشان افزودند: امام علیه السلام فرمودند، آیا من امیرالمومنین باشم، ولی در ناراحتی ها من شریک نباشم؟ این پیام پیام بزرگی برای دولتمردان است که آیا درست است که بعضی از مسئولان در رفاه هستند ولی این همه مردم محروم وجود داشته باشد؟
معظم له بیان کردند: امروزه فاصله طبقاتی بسیاری در جامعه ایجاد شده و فاصله بین مردم دارا و ندار بسیار زیاد شده است؛ افرادی در خانه های بالای یازده هزار متر زندگی می کنند، ولی مردمی هم هستند که در خانه 30 متری زندگی می کنند؛ فاصله طبقاتی امنیت ما را تحت الشعاع قرار می دهد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: افرادی در کشور ما 10 تا 15 شغل دارند؛ ولی جوانان ما به خاطر 300 هزار تومن مجبور می شوند به یک سری از مشاغل تن دهند.
این مرجع تقلید شیعیان یادآورشدند: ما آخر متوجه نشدیم با اینکه دستگاه قضایی و مجلس و دولت و رسانه ها درگیر حقوق های نجومی هستند این مساله حل شد یا خیر؟ هنوز کسی جوابی برای این سوال ندارد؛ این همه بحث و گفتگو انجام شد ولی، هنوز جواب درستی نمی شنویم که آیا با محیطی که این همه محرومیت وجود دارد قرار است این حقوق ها هنوز پرداخت شود؟
ایشان افزودند: دولتمردان باید زندگی و شعار علی علیه السلام را در جامعه پیاده کنند قرار نیست که آنها در شمال شهر زندگی کنند و مردم یک خانه هم نداشته باشند؛ در کشور ما دم از علی علیه السلام زده می شود ولی سوال این است که مرام وراه علی علیه السلام نیز در زندگی ما وجوددارد یا خیر؟
معظم له بیان کردند: امام علی علیه السلام در بستر شهادت افتاده بودند؛ ولی برنامه های عظیمی را اجرا کردند که یکی از آنها این بود که درب خانه را باز کنید و از مردم بخواهید وارد شوند و از من سوال بپرسند و مشکلات خود را مطرح کنند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: امام توصیه کردند، اگر از بستر برنخاستم ابن ملجم را تنها با همان یک ضربه قصاص کنید و غیر از آن به وی تعرض نکنید؛ دین شناسی و خدا شناسی با علی علیه السلام شناسی حاصل می شود.
ایشان در پایان به روایت اصبغ ابن نباته در خصوص سفارشات مولای متقیان در خصوص حق پیامبر و ایشان به گردن مسلمانان پرداختند.
بازدیدها: 63