اخبار ویژه روزنامه‌ها دوشنبه 26 مرداد 94

خانه / مطالب و رویدادها / اخبار ویژه روزنامه‌ها دوشنبه 26 مرداد 94

روزنامه کیهان **

عدم تغییر سیاست خارجی ایران کار را بر اوباما دشوار می‌کند

محافل رسانه‌ای غرب می‌گویند پس از توافق وین هیچ تغییری در سیاست خارجی ایران و آمریکا  نسبت به یکدیگر ایجاد نشده است.

نشریه نشنال اینترست در این زمینه نوشت: هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم توافقنامه‌ هسته‌ای ایران منجر به تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران خواهد شد. آیت‌الله علی‌خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران علاقه‌مند به این امر نیست، تحریم‌های آمریکا علیه ایران به خاطر نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند، و حمایت داخلی آمریکا از اسرائیل و مخالفت با گروه‌هایی همچون حزب‌الله قرار نیست به این زودی‌ها پایان یابد. بنابر این توافقنامه هسته‌ای ایران منجر به باز شدن آغوش گرم آمریکا به روی ایران یا چشم‌پوشی واشنگتن از سیاست‌های ایران نخواهد شد. برعکس، تاحدی انتظار می‌رود از سرگیری روابط اقتصادی موجب افزایش نفوذ غرب بر ایران در زمینه این موضوعات شود.

در همین حال شبکه بی.بی.سی از قول یکی از اعضای اپوزیسیون مقیم آمریکا تصریح کرد: هیچ تغییری پس از توافق در سیاست خارجی ایران ایجاد نشده است.

امیر حسین گنج بخش به بی.بی.سی گفت: مشکل اوباما با نمایندگان جمهوریخواه و لابی اسرائیل این است که نمی‌تواند نشان دهد که بعد از توافق اتمی با ایران، سیاست‌ خارجی این کشور تغییر کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «اوباما در حالی رابطه سازنده با ایران را به آینده حواله داده که درباره شکل رابطه دو کشور بعد از این مذاکرات طولانی، حدس و گمان‌های تازه‌ای وجود دارد. شکل تازه روابط چیست؟ گفت: «نکته اساسی درگیری اوباما در آمریکا این است که باید نشان دهد که سیاست خارجی ایران به طور کامل عوض شده و یک چرخشی بعد از این توافقنامه صورت گرفته که این برای او مشکل است.

اوباما خواه ناخواه با این موضوع رو به روست که نمایندگان جمهوریخواه و لابی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با اشاره به شعارهایی که در تهران توسط آقای خامنه‌ای و سایرین داده می‌شود مثل «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و حتی آیت‌الله خامنه‌ای در صفحه توئیتر خود عکس رئیس‌جمهوری آمریکا را که یک اسلحه روی سرش است قرار داده که درباره این‌ها صحبت  شده است.

وی افزود: به هر حال مشکل اساسی اوباما برای نشان دادن تغییر در سیاست‌ خارجی ایران این است که دستگاه رهبری ایران اساسا علاقه‌ای به نشان دادن این که قرار است توافقنامه به یک رابطه تبدیل شود، ندارد. این را ما از اول هم می‌دانستیم همان طوری که اوباما در مصاحبه عنوان کرده رئیس مخالفان، آقای خامنه‌ای است.

وی افزود: مسئله روابط آمریکا و غرب با ایران اساسا به این برمی‌گردد که آیا حکومت اسلامی می‌خواهد به عنوان یک کشور در منطقه رفتار کند و اگر قرار است که به عنوان یک کشور حرکت کند باید در ثبات، در حل بحران سوریه، یمن، عراق و شرکت کند و روابط  دوستانه با دیگر کشورها ایجاد کند و پایگاه انقلاب و صدور آن نباشد.

در همین حال رویتر در گزارشی نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران تمایلی ندارد اعتبار توافق هسته‌ای را به نام خود ثبت کند. بدنه‌ای نیرومند هم در ایران نسبت به توافق بدبین است و هیچ تضمینی برای موفقیت آن نمی‌بیند. توافق قرار است سالها به طول بینجامد.

رویتر می‌افزاید: رهبر عالی ایران به نمایندگان مجلس اجازه بحث داده و آنان نیز از مذاکره‌کنندگان برای شرح جزئیات توافق دعوت کرده‌اند و متن توافق را به چالش کشیده‌اند این اقدام رهبری و شیوه تقسیم کار هوشمندانه به نظر می‌رسد.

انتقاد روزنامه حامی دولت از بی‌اعتنایی ارشاد به مخالفت مراجع

یک روزنامه حامی دولت با هشدار به وزارت ارشاد بر ضرورت عدم عدول از شرط عقل تأکید کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد و ادعای اینکه برخی مراجع تقلید درباره فیلم رستاخیز توجیه شده‌اند و اینکه «ما بر آن مراجعی که مخالفتی دارند را قانع کنیم که اگر نظر فقهی دارند، این نظر فقهی برای خودشان و مقلدانشان مورد احترام است، بنابراین اجازه دهند فیلم به نحو مطلوب برای علاقه‌مندان نمایش داده شود.» نوشت: اولاً همگان بدانند این فیلم تاکنون برای هیچ یک از مراجع عظام تقلید نمایش داده نشده است و صرفاً چند نفری از بیت حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی (دامت برکاته) در سفری که کارگردان و تهیه‌کننده فیلم به قم داشته‌اند، آن را مشاهده کرده‌اند و سپس جمع‌بندی نظرات خود را به معظم‌له ابراز داشته‌اند و لیکن نظر رسمی جدیدی از ناحیه ایشان اعلام نشده است و بنابراین همان نظریه مخالفت قبلی به قوت خود باقی است. ثانیاً وزیر محترم اظهار داشته است که اصلاحات مدنظر مراجع تقلید انجام شده است که باید گفت نسبت به فیلم دو سال پیش عرضه شده، اصلاحاتی صورت گرفته و لیکن هنوز برخی از اشکالات و تحریفات تاریخی باقی است.

وزیر محترم ارشاد مطلب را طوری القاء می‌کنند که بعضی از مراجع معظم در اکثر مذاکرات قانع شده‌اند و برخی هم که قانع نشده‌اند، نظرات خاص دارند، یعنی منحصر به یکی دو نفر است و نظر کلی و جمعی مراجع نیست و آن یکی دو نفر هم قانع نمی‌شوند! بنابراین نظرشان را می‌گذاریم برای خودشان و مقلدانشان و ما هم کار خود را می‌کنیم! این شیوه گفتار و رفتار با مراجع معظم تقلید خیلی باعث تأسف است!

وزیر محترم ارشاد عوض آنکه با کارگردان و تهیه‌کننده فیلم مذاکره کند و آنها را متقاعد کند که به نظرات مراجع معظم تقلید احترام بگذارند، بلعکس درپی آن است که با مراجع معظم صحبت کند و نظر آنها را برگرداند و بعد هم که نتیجه نمی‌گیرد، می‌گوید چه کار کنیم نظر فقهی خاصی دارند و قابل تغییر هم نیست! خیلی عجیب است! شما در این ماجرا به کارگردان و تهیه‌کننده فیلمی که با سماجت و پررویی مقابل ده مرجع تقلید ایستاده‌اند، چیزی نمی‌گویید و انتظار دارید مراجع تقلید از نظر خودشان برگردند! یعنی خاطر این دو نفر برای شما اینقدر مهم است؟!

مخالفت مراجع معظم تقلید وجه دینی دارد و آنان حافظان حریم اسلام و قرآن هستند و الآن هم صرفاً فتوای خود را اعلام کرده‌اند، شما که متشرع هستید باید به این نظرات توجه کنید و مخالفت نکنید، نه آنکه با پاک کردن صورت مسئله، موضوع را حل شده و بدون مشکل قلمداد کنید!

مراجع معظم مانع اکران فیلم نیستند، نظر فقهی خود را اعلام کرده‌اند و لیکن این دولت اگر این فیلم را بدون توجه به نظرات آنان به نمایش بگذارد، بداند که دچار خسران عظیم و بزرگی شده است و بر سر حمایت بی‌جا و بی‌جهت از یک فیلم مشکل‌دار، پشتوانه عظیم مراجع معظم را از دست خواهد داد، چون این امر نوعی بی‌حرمتی به آنان محسوب می‌شود و برای این دولت تبعات بسیار بدی خواهد داشت! عاقلان توجه کنند! مبادا اشتباه دولت گذشته در بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها تکرار شود که در آن زمان به خاطر بی‌حرمتی به مراجع معظم تقلید تا سال‌ها درب بیوت آنان به روی مسئولان بسته بود و هیچ وزیر و مقام دولتی را به حضور نمی‌پذیرفتند.

نویسنده همچنین تأکید کرد که دفتر آیت‌الله سیستانی ادعای مطلع بودن از جریان ساخت فیلم رستاخیز و تأیید آن را تکذیب کرده است.

شرق: اهمیت هاشمی در اعلام ختم دوره انقلاب است !

روزنامه شبه‌اصلاح‌طلب شرق به بهانه حمایت از هاشمی رفسنجانی تصریح کرد وی اولین دولت پسا انقلابی(!) را تاسیس کرد و آدم‌هایی را که آمادگی روحی ورود به دوران تازه را نداشتند کنار گذاشت و شکاف تاریخی در انقلاب به وجود آورد.

این روزنامه در یادداشت خود به قلم سردبیر می‌نویسد: هاشمی که دو دوره رئیس‌جمهوری مقتدر بود کارش به جایی کشید که در انتخابات مجلس بیم آن می‌رفت. رای نیاورد و بالاخره در جایگاه آخر – نفر سی‌ام در لیست نمایندگان تهران – قرار گرفت. هاشمی رفسنجانی اگر در بسیاری از امور همچون شخصیت‌های سیاسی دیگر عمل کرده باشد، در یک نکته با همه فرق دارد؛ و آن اینکه او خودش را بی‌محابا در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهد و از اینکه مردم یا جریان‌های سیاسی او را انتخاب نکنند، هراسی ندارد و خم به ابرو نمی‌آورد.

شرق می‌افزاید: اینکه هاشمی خود را به آزمون افکار عمومی و رویکرد سیاسی جامعه واگذار می‌کند، دستمایه بحث مخالفان و منتقدان و حتی دوستداران او است که بارها به او خانه‌نشینی و بازنشستگی اجباری – تشویقی را پیشنهاد کرده‌اند.

او موسس اولین دولت پسا انقلابی ایران است. او با نام‌گذاری دولتش – دولت سازندگی – به تلویح اعلام کرد که یک دوره تمام و دوره دیگری آغاز شده است. در آن زمان به جز هاشمی چه کسی می‌توانست چنین موضعی – ختم دوره‌ای و آغاز دوره‌ای دیگر – را این قدر صریح اعلام کند به عبارتی، هاشمی با رمز سازندگی، انقلابی در دل انقلاب سامان داد. پیامد جانبی این سیاست هاشمی، خواسته یا ناخواسته به کنار رفتن آدم‌هایی انجامید که آمادگی روحی یا استطاعت ورود به دوران تازه را نداشتند. پس به ناچار کنار رفته یا بازنشسته می‌شدند. از همین جا واگرایی آغاز شد. قرائت هاشمی از آرمان‌های انقلاب به نحوی بود که بسیاری را با چهره‌ای از انقلاب مواجه می‌کرد که هم غرابت داشت و هم دشوار بود. از این رو شکافی تاریخی به وجود آمد. از همین مختصر برمی‌آید که هاشمی در نهان، انقلابی است و در انظار محافظه‌کار. کلی‌نگری بخشی از خصلت انقلابی او است که با رفتارهای و رویکردهای دموکراتیک‌اش ناهمساز به نظر نمی‌رسد.

اما اهمیت هاشمی، نه در روان‌شناسی شخصیت سیاسی او، که در ایجاد شکاف بین دو دوره [انقلاب و پساانقلاب!] نهفته است. هاشمی هیچ‌گاه از الفاظ و تعابیری دال بر «ما و دیگری» استفاده نمی‌کند، اما عملکرد و کارنامه سیاسی‌اش بر دورانی گواهی می‌دهد که تمایز میان «ما» و «آنها» نیروهای انقلابی را به دو طیف متفاوت تقسیم کرد. و در این میان اگر سهمی به مخالفان داد، برای همراه کردن آنها بود که کارساز نیفتاد.

دولت هشت ساله سازندگی، گرچه زمینه‌ساز تعارض بین انقلابیون شد اما دولت اصلاحات را شکل داد.

بسیار گفته‌اند که عاقلانه‌تر این بود که پس از دولت هاشمی، ناطق نوری بر مسند کار می‌نشست. اما دولتی که رفاه نسبی آورده بود، ادامه منطقی‌اش باید دولت اصلاحات می‌بود. ماجرا همین جا ختم نمی‌شود. دامنه این تحول به دولت‌های اصلاحات و اعتدال نیز سرایت کرده است.

یادآور می‌شود روزنامه شرق پس از ناکامی بزرگ هاشمی در انتخابات سال 88، جزو اولین رسانه‌هایی بود که به قلم سردبیر وقت خود خواستار نیمکت‌نشینی هاشمی شد و تصریح کرد هاشمی باید مانند علی دایی بداند دوره بازیگری‌اش سپری شده است. اما تحویل گرفتن امروز هاشمی از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای که صراحتا او را عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای معرفی می‌کردند، در متن یادداشت روشن است؛ چون او انقلاب در انقلاب کرد [انقلاب در انقلاب می‌شود غیر و ضد انقلاب!] و قائل به پساانقلاب است و به همین دلیل موجب شکاف میان نیروهای انقلابی و کنار زدن نیروهای اصیل انقلاب و همچنین سرکار آمدن افراطیون با تابلوی دروغین اصلاح‌طلبی شده است.

همچنین باید گفت بر جای گذاشتن تورم 49  درصدی به عنوان بالاترین رکورد تورم – آن هم بدون تحریم‌های سنگین – اجازه نمی‌دهد امثال روزنامه شرق از دولت سازندگی به عنوان دولت رفاه یاد کنند هرچند که حساب اشرافیت دولتی جداست.

*************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* مقامات قطری در حکمی کاملاً محرمانه سرتیپ «رعد الحمدانی» رئیس نگهبانان ویژه صدام دیکتاتور سابق عراق را به معاونت رئیس دستگاه اطلاعاتی قطر منصوب کردند. پنج سال پیش قطر به الحمدانی تابعیت این کشور را داده بود. به گزارش ابنا، منابع عربی اعلام کردند:‌ الحمدانی چند روز پیش در کنفرانس جنگ عراق که در دوحه برگزار شده بود شرکت داشت و در کنار وی «ناجی الحدیثی» وزیر خارجه سابق قطر حضور داشت.

* رسانه‌های وابسته به ارتجاع عرب، با جعل خبر درصدد متهم کردن ایران به جنگ افروزی در منطقه هستند. در روزهای اخیر دو رسانه سعودی و مصری ادعا کردند ایران در پی حمله نظامی به کشورهای عربی است. یک روزنامه مصری نیز نوشت که ایران در چند هفته آینده به قطر حمله می‌کند! طرفه اینکه رسانه سعودی «آی نیوز» ادعا کرد قرار است ایران طی دو سال دیگر به عربستان حمله کند و ارتش این کشور تانک‌های خود را در نزدیکی کعبه مستقر خواهد کرد! رسانه مصری «التحریر» هم ادعا کرد ایران سعی دارد میان کشورهای عربی فتنه‌انگیزی کند و با حمله نظامی به قطر در چند هفته یندآینده در نظر دارد از این طریق مانع اتحاد مصر با قطر و دیگر کشورهای عربی شود. به نظر می‌رسد این تلاش‌های تبلیغاتی با هدف خنثی ساختن اقدامات وزیر خارجه کشورمان برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی صورت می‌گیرد که در هفته‌های گذشته در قالب سفرهای دوره‌ای به کشورهای عربی مانند قطر، کویت و لبنان داشت و انتشار دو مقاله در رسانه‌های منطقه‌ای انجام شد.

*************************************

روزنامه خراسان ***

مشرق نيوز نوشت

حميد رضا مقدم‌فر به يادداشت دو روز پيش حسين شريعتمداري در کيهان که مدعي بود مقام معظم رهبري به هيچ وجه از متن تهيه شده راضي نيستند، واکنش نشان داد. وي در يادداشت خود نوشته است: «آيا اگر امر داير باشد که جهت‌گيري پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري را در مورد جمع بندي مذاکرات بپذيريم يا نوشته جنابعالي (حسين شريعتمداري) را، به نظر کدام را بايد انتخاب کنيم؟ بهتر نيست به گونه اي موضع‌گيري کنيد که حداکثر مواضع خود را اعلام کنيد نه اينکه از زبان رهبري سخني بگوييد؟»

خبرآنلاين نوشت

منتظر المهدي معاون ناجا، درباره رسيدگي پليس به حواشي فيلم رستاخيز گفت: نيروي انتظامي در اين پرونده ورود کرده و در همين رابطه دستگيري هم داشته‌ايم، ضمن اينکه خانمي که قمه مي‌زد، نيز شناسايي شده‌است.

سايت خرداد مدعي شد

روزنامه «تودي زمان»چاپ ترکيه مدعي شد: “زماني که پرس تي وي با انتشار گزارشي “سميه اردوغان” دختر رييس جمهوري ترکيه را متهم به ديدار با شبه نظاميان مجروح شده داعش در نزديکي مرز سوريه و ترکيه کرد اين موضوع انگيزه‌اي شد تا رييس‌جمهوري ترکيه برنامه ديدار با “ظريف” وزير امور خارجه ايران را در روز سه شنبه لغو کند.”

دستور 22 هزار ميلياردي دولت به روساي دو سازمان

پس از اختلافاتي که بين سازمان خصوصي سازي و سازمان تامين اجتماعي در مورد ارزش بنگاه ‌ها و شرکت هاي واگذاري به تامين اجتماعي بابت بدهي دولت به اين سازمان بر اساس مصوبه 26 اسفندماه سال 88 دولت نهم رخ داد، بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به روساي اين 2 سازمان، اعلام شده است که ارزش کليه بنگاه ‌ها و شرکت‌ هاي موضوع مصوبه دولت سابق، مبلغ 22 هزار و 617 ريال محاسبه شده و اعمال اين مبلغ در حساب‌ ها و دفاتر مربوط بايد ظرف 3 ماه از تاريخ ابلاغ اين تصويب نامه خاتمه داده شود.

صدور مجوز واردات بذر “برمودا گراس” به کشور

بر اساس ابلاغيه جديد يک مقام مسئول به تعدادي از دستگاه هاي ذي ربط در امر واردات کالا، اعلام شده است که حسب درخواست هاي واصله از سوي برخي اشخاص جهت واردات تعدادي از اقلام گياهي، مجوز واردات بذر چمن “برمودا گراس” از کشورهاي تايلند و ايتاليا جهت کاشت در کشور صادر مي شود و با توجه به نتايج تحليل خطر انجام شده، اقلام مذکور در فهرست کالاهايي با ريسک قرنطينه اي متوسط قرار داشته و با بررسي کارشناسان، قابل ورود به کشور است.

************************************

روزنامه ایران******

تازه‌ترین نظرسنجی‌های هسته‌ای در امریکا

نتایج نظرسنجی تازه صورت گرفته درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 از شهروندان امریکایی، نشان می‌دهد که بیش از 55 درصد از شهروندان امریکایی با سیاست «باراک اوباما» و نحوه مدیریت مذاکرات هسته‌ای توسط او مخالف بوده‌اند. به گزارش «خرداد»، نشریه دست‌راستی «ویکلی استانداردا» با انتشار نتایج نظرسنجی جدید مؤسسه آمارسنجی «گالوپ» اعلام کرد که تنها 33 درصد از شهروندان امریکایی موافق توافق هسته‌ای با ایران هستند. این نشریه در ادامه نوشت: «نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت شهروندان امریکایی موافق سیاست اوباما در قبال ایران نیستند.»

نیوزماکس نیز در یک نظرسنجی از مصاحبه شوندگان سؤال کرد که اگر در کنگره بودند چه رأیی به توافق می‌دادند: 58 درصد گفتند که آن را رد می‌کنند و 31 درصد گفتند که به آن رأی «آری» می‌دهند. اکثر مخالفان از طرفداران جمهوریخواه و مستقل‌ها بودند. 83 درصد مصاحبه شوندگان جمهوریخواه و 60 درصد مستقل‌ها رأی منفی دادند. در میان دموکرات‌ها نیز 35 درصد رأی منفی و 50 درصد رأی مثبت دادند. به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، 75 درصد مخاطبان این نظرسنجی هم معتقد بوده‌اند که ایران در عمل کردن به تعهدات خود، «قابل اعتماد» نخواهد بود. 55 درصد در برابر 33 درصد نیز گفتند از عملکرد اوباما درخصوص ایران رضایت ندارند.

شکایتی از احمدی‌نژاد که بایگانی شد

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم گفت: «اوایل شروع به کار مجلس هشتم وقتی احساس کردیم دولت دهم لحظه ‌به ‌لحظه خلاف قانون عمل می‌کند، قوانین را محترم نمی‌شمارد و مقابل مجلس می‌ایستد و حتی گاهی با حرف‌های تند و توهین‌آمیز خود مجلس را به توپ می‌بندد، امیدی به رسیدگی تخلفات احمدی‌نژاد از سوی مجلس هشتم نداشتیم. برای  همین ما اصلاح‌طلبان مجلس هشتم، تصمیم گرفتیم به عنوان شهروند مطلع از احمدی‌نژاد به رئیس مجلس شکایت کنیم.» محمدرضا خباز ادامه داد: «در همین راستا نامه‌ای نوشتیم و در آن به تخلفات متعدد دولت اشاره کردیم این نامه را 12 نفر از اصلاح‌طلبان مجلس هشتم امضا کردند و شکایت خود را به کمیسیون اصل 90 بردیم. پس از پیگیری شکایت خود متوجه شدیم که به تقاضای ما رسیدگی نمی‌شود در حالی که وظیفه  این کمیسیون بود که به شکایت‌های مربوط به نحوه کار دستگاه‌های اجرایی رسیدگی کند. این پیگیری نه تنها از سوی کمیسیون اصل 90 در آن زمان انجام نشد بلکه به ما گفتند شکایت‌مان از دولت سیاسی است و گفتند چون شما مخالف دولت احمدی‌نژاد هستید، این شکایت را تنظیم کرده‌اید و نامه ما را بایگانی کردند.»

ادعای گروه موسوم به «احرار شام» درباره ناکامی آتش‌بس

گروه  موسوم به «احرار شام» که در مرز لبنان با نیروهای دولتی سوریه و حزب‌الله درگیر است، ادعا کرد که مذاکرات با ایران در ارتباط با وضعیت شهر مرزی «زبدانی» ناکام مانده و آتش‌بس موقت در این شهر شکسته شده است. به گزارش «انتخاب» به نقل از بی‌بی‌سی، این آتش‌بس کم‌سابقه که بنا بر گزارش‌ها با میانجیگری ایران و ترکیه به دست آمده بود، از روز چهارشنبه گذشته، در «زبدانی» و همین طور دو روستای مرزی شیعه‌نشین در استان «ادلب» سوریه برقرار شد. «احرار شام » بخشی از ائتلاف موسوم به  «جبهه اسلامی» است که دربرگیرنده هفت گروه است. براساس این گزارش، هدف از اعلام آتش‌بس در این منطقه، ایجاد گذرگاهی امن برای غیرنظامیان و اعضای «احرار شام» برای خارج شدن از شهر اعلام شده بود تا آنها هم در مقابل اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه به دو روستای تحت محاصره برسد. ساکنان این دو روستا عمدتاً از هواداران حکومت سوریه و حزب‌الله لبنان هستند. پیش‌تر «احرار شام » ادعا کرده بود که با هیأتی از ایران مذاکره کرده است.

************************************

روزنامه جام جم**

توضیحات ایران درباره نقشه‌راه، به آژانس رسید

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران توضیحات مکتوب و اسناد مرتبط با نقشه راه موافقت شده بین این کشور و آژانس در 14 جولای 2015 را برای شفاف‌سازی موضوعات باقی‌مانده گذشته و حال درباره برنامه هسته‌ای ایران به این نهاد بین‌المللی ارائه کرد. به گزارش تسنیم، پیشتر، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پایان مذاکرات هسته‌ای وین گفته بود که درباره تمام مسائل گذشته با رعایت خطوط قرمز توافق کردیم.

قدردانی کمالوندی از آمانو

سخنگوی سازمان انرژی اتمی محتوای مذاکرات و توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محرمانه خواند و گفت: اقدام آمانو در کنگره آمریکا قابل قدردانی است زیرا با وجود فشارهای زیاد توانست اسناد را حفظ کند. به گزارش ایرنا، کمالوندی در واکنش به درخواست‌ها درباره اطلاع از محتوای این توافقات، به خبرنگاران گفت: «نمی‌شود ما بخواهیم طرف مقابل اطلاعات را محرمانه نگه دارد و خود ما آن را اعلام کنیم، ما باید به مسئولان کشور و صدها ساعت مذاکرات و توافقی که امضا شده، اعتماد کنیم.»

بقایی هم شکایت کرد

در ادامه سلسله شکایت‌های دولتمردان سابق از دولتمردان کنونی کشورمان، وکیل‌مدافع حمید بقایی گفته است که موکلش از رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری شکایت کرده است. عادل حیدری ��ر گفت‌وگو با ایسنا توضیح داده است: «با توجه به اظهاراتی که آقای اشرفی‌اصفهانی داشت به اتهام افترا و نشر اکاذیب از او شکایت کردیم. آقای اشرفی‌اصفهانی در یک مقطعی گفتند مطالب مطرح شده شنیده‌های او بوده و دلیلی به سازمان بازرسی ارائه نکردند و با توجه به این‌که دلیلی به سازمان بازرسی ارائه نشد ما هم از ایشان شکایت کردیم».

در واکنش به این شکایت، اشرفی اصفهانی به ایلنا گفت: ما برای این شکایت‌ها پاسخ کامل داریم که در وقت مناسب آنها را ارائه خواهیم داد.

چه کسانی هم‌بند مهدی هاشمی هستند؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مهدی هاشمی این روزها در یکی از اتاق‌های اندرزگاه 7 زندان اوین به سر می‌برد، جایی که بر خلاف تصور خیلی‌ها نه خبری از سوئیت اختصاصی است و نه میزبانی ویژه‌ای وجود دارد. اندرزگاه واحد 7 زندان اوین شامل شش اندرزگاه 220 نفره است، در هریک از این اندرزگاه‌ها 10 تا 12 اتاق وجود دارد که مهدی هاشمی هم در یکی از این اتاق‌ها تحمل کیفر می‌کند. مهدی هاشمی در اتاقی که 15 تا 20 متهم مالی دیگر در آن حضور دارند روزهای محکومیت خود را سپری می‌کند؛ متهمانی که اکثر آنها به جرم مهریه، نفقه و چک برگشتی زندانی شده‌اند. ضمن این‌که باوجود شایعات مطرح شده، مهدی هاشمی با محمدرضا رحیمی و بابک زنجانی هم‌بند نیست و حتی هواخوری مشترکی هم ندارند.

احمد توکلی: استیضاح، حق طیب‌نیا نیست

احمد توکلی، نماینده اقتصاددان مجلس، ضمن تأکید بر این‌که وزیر امور اقتصادی و دارایی مستحق استیضاح نیست، گفته نمایندگان باید توجه داشته باشند که دولت، پشت در اقتصاددان‌های باکفایت ندارد که جایگزین طیب‌نیا کند. او به تسنیم گفته «مجلس در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت روحانی بالاترین رأی را به طیب‌نیا داد؛ این رأی بی‌جهت به طیب‌نیا داده نشد.»

اموال مه‌آفرید امیرخسروی چه شد؟

غلامعلی ریاحی، وکیل و نماینده کلیه سهامداران شرکت های زیرمجموعه گروه امیر منصور آریا در پاسخ به این سوال که سرانجام اموال امیر خسروی چه شد؟ به ایلنا گفت: هنوز هیچ شرکتی از توقیف دادستانی خارج نشده اما از ابتدای سال جدید دادستانی نظارت مستقیم خود را که تا آن زمان از طریق چهار ناظر انجام می‌پذیرفت تغییر داد و با حفظ حالت توقیف شرکت‌ها و دارایی‌ها به اعمال نظارت از طریق گزارش‌های ماهانه تغییر شکل داد که این کار با مدیریت مجموعه آریا انجام می‌پذیرد و به ماموریت ناظرین به شکل سابق خاتمه داده شد.

Views: 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *