اخبار ویژه روزنامه ها شنبه 14 آذر 94

خانه / مطالب و رویدادها / اخبار ویژه روزنامه ها شنبه 14 آذر 94

روزنامه کیهان **

این چه اعتدالی است که در زمین افراطیون بازی می‌کند؟!

عضو حزب منحله مشارکت می‌گوید اصولگرایان معتدل از تندروها فاصله بگیرند تا اصلاح‌طلبان با آنها ائتلاف کنند!

محمود میرلوحی عضو جریان ورشکسته افراطیون مدعی اصلاحات در روزنامه آرمان نوشت: خواست ما از اصولگرایان این است که با تندروهای جبهه پایداری مرزبندی کنند؛ چرا که ائتلاف با تندروها باعث شکست اصولگرایان می‌شود. طبیعی است که اگر آنها پایداری را بپذیرند، اصلاح‌طلبان از اصولگرایان میانه‌رویی که حاضر نشده‌اند در کنار تندروها قرار گیرند، استقبال و دعوت به همکاری می‌کنند. به نظر می‌رسد که مراد آقای کرباسچی از اصطلاح «یارگیری» از اصولگرایان این باشد. به همین خاطر است که ایشان به اصولگرایان توصیه می‌کند که جریان اصولگرایی اصیل را با پیوند خوردن با تندروهای پایداری تضعیف نکنند.

روزنامه اجاره‌ای آرمان همچنین از قول بهروز نعمتی نماینده مجلس و عضو فراکسیون رهروان ولایت، مدعی پایه‌گذاری جریان سوم شد. نعمتی با اشاره به همکاری اعضای رهروان با برخی اصلاح‌طلبان در مجلس که آنها را معتدل خوانده، می‌نویسد: تعداد هیئت موسس رهروان از لیستی که چند روز پیش به عنوان اعضای موسس اعلام شد، بیشتر خواهد بود و از دوستان خارج از مجلس هم به عنوان عضو استفاده خواهیم کرد. قطعا ما دیگر در کنار اصولگرایان تندرو و تمامیت‌خواهانی که همه‌چیز را در انحصار خود می‌بینند، قرار نخواهیم گرفت، اما با اصولگرایان معتدل که دل در گرو عمران و آبادانی کشور دارند، مطمئنا همکاری خواهیم کرد.

همچنین غلامعلی جعفرزاده دیگر عضو جمعیت رهروان در مصاحبه با آرمان گفته است: بخشی از اصولگرایان از جامعه عقب می‌مانند.

وی درباره تعریف اصولگرایی می‌گوید: همان هشت‌بندی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند من فکر می‌کنم رهروانی‌ها انصافا تا اینجای کار اصولگرای واقعی بودند. همه کسانی که در چارچوب قانون اساسی زیر چتر رهبری حرکت می‌کنند و مصالح نظام را در نظر می‌گیرند و شناسنامه‌دار هستند از نظر رهروان مشکلی ندارند. آنها مجوز دارند، شناسنامه‌دار هستند و در چارچوب قانون اساسی و اطاعت از رهبری عمل می‌کنند.

معلوم نیست افراطیون ساختارشکن و فتنه‌گری که ۲ آشوب بزرگ را در تیرماه ۱۳۷۸ و ۸ ماهه پرتلاطم ۱۳۸۸ ترتیب دادند، چگونه می‌توانند مدعی اعتدال و خردورزی شوند و نسبت به طیفی از اصولگرایان اظهار دلسوزی و نگرانی کنند یا نسخه بپیچند. در این سو نیز معلوم نیست چرا مدعیان اصولگرایی معتدل اصرار دارند همه مرزبندی و تندی و موضع‌گیری خود را صرف جریانی از درون اصولگرایان کنند اما کمترین موضع‌گیری نسبت به ارکان اصلی جریان مدعی اصلاح‌طلبی که دست بر قضا مجاری نفوذ دشمن و ارکان فتنه‌انگیزی و آشوب‌طلبی و ساختارشکنی علیه انقلاب و نظام بوده‌اند نداشته باشند هیچ، که حتی در زمین و نقشه نشریات زنجیره‌ای مأموریت‌دار بازی کنند. آیا این به مفهوم ملعبه دست افراطیون شدن نیست؟!

مسکن با اقساط ۴ میلیونی چه ربطی به طبقات ضعیف و متوسط دارد؟

فروش قسطی مسکن راهی برای خانه‌دار شدن اقشار پایین جامعه است یا شیوه‌ای در خدمت اقشار بهره‌مند؟

روزنامه اعتماد در گزارش تیتر اول خود نوشت: آنچه وزیر راه و شهرسازی در موردش سخن گفت، مردم را به خانه‌دار شدن‌شان امیدوار می‌کند. وی از بررسی طرحی برای فروش قسطی واحدهای مسکونی ساخته شده توسط انبوه‌سازان خبر داد؛ به طرحی که قرار است با همکاری بانک مسکن اجرایی شود و امکان خانه‌دار شدن قسطی را فراهم کند. بازار مسکن طی دو سال گذشته زیر سایه رکود نفس کشیده است به گونه‌ای که انبوه‌سازان مسکنی در برهه‌های مختلف از عدم فروش واحدهای تکمیل شده خود صحبت کردند و حتی برخی کاهش قیمت مسکن در یک سال واندی گذشته را موجب زیان‌های وارده به بخش انبوه‌سازی عنوان کردند؛ موضوعی که ظاهرا مورد توجه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته و موجب شده تا یکی از طرح‌های خانه‌دار کردن مردم را استفاده از طرح مشترک بانک مسکن وانبوه‌سازان اعلام کند. در قالب این طرح بانک مسکن پرداخت اقساط توسط خریداران به فروشنده را تضمین می‌کند.

به نوشته اعتماد در عین حال که وزیر از طرح جدید برای بازار مسکن صحبت کرده است اما سید محمد پژمان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه پولی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی نداریم، گفته است: «برای رکن اصلی این قضیه یعنی تامین مالی چه در بخش سهم دولت و چه بخشی که مربوط به تسهیلات بانکی است، اقدامی صورت نگرفته است. هنوز بخش قبلی مسکن اجتماعی یعنی تامین مالی حل نشده است.

در همین حال خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا گزارش داد: در شرایطی که تسهیلات حمایتی نتوانست در بازار مسکن تقاضا را تحریک کند و زمانی که پیش‌بینی می‌شد، تقاضاهای موجود در بازار منجر به خرید شود؛ طبق اعلام اتحادیه املاک استان تهران میزان معاملات خرید و فروش مسکن از ابتدای نیمه دوم سال با افت قابل توجهی مواجه شد. با توجه به اینکه اقدامات اخیر بانک مرکزی و دولت نشان می‌دهد؛ برای بالا بردن قدرت خرید خانوار، مسکن در اولویت نیست، سیاست وزارت راه و شهرسازی هم افزایش راهکارها و گزینه‌ها برای بالا بردن قدرت خرید مردم است و از این رو پیشنهاد انبوه‌سازان برای فروش اقساطی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

براساس این پیشنهاد؛ قرار است که بخشی از مبلغ خرید خانه برای خریدار قسط‌بندی شود و یک موسسه معتبر هم ضمانت پرداخت اقساط را برعهده بگیرد. حال بانک مرکزی پذیرفته است که تحت شرایطی تا ضمانت پرداخت اقساط تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را قبول کند.

اما نکته جالب اقساط این تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عضو هیئت مدیره انبوه‌سازان مسکن گفته است: طرح فروش قسطی مسکن برای مشتریانی است که در طبقه متوسط و بالا قرار دارند و تا مدت ۵ تا ۷ سال بتواننداقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی را بازپرداخت کنند.

ایرج رهبر درباره نرخ پیشنهادی سود از جانب انبوه‌سازان افزوده است: این سود ۲ درصد بیش از تورم است؛ به اضافه اینکه بانک مسکن ۴ درصد بابت تضمین کارمزد دریافت می‌کند.

در همین حال، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی امروز دوشنبه گفته است: در طرح فروش قسطی مسکن، انبوه‌ساز بخشی از ثمن معامله را به صورت پیش پرداخت از خریدار می‌گیرد و مابقی را طی اقساط سه تا پنج ساله دریافت می‌کند.

به گزارش مهر، حال اگر وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۵ ساله و با نرخ سود حدود ۲۰ درصد (نرخ تورم ۱۴ درصدی مورد تایید بانک مرکزی به علاوه ۲ درصد سود یعنی «۱۶ درصد سود انبوه‌سازان» +۴ درصد کارمزد بانک مسکن) را محاسبه کنیم، مبلغ ماهانه اقساط ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان برای مدت ۶۰ ماه می‌شود.

به عبارت دیگر، وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۶۰ ماهه و با نرخ سود حدود ۲۰ درصدی برای متقاضیان در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان (۱۰۰ میلیون تومان اصل وام +۱۰۰ میلیون تومان سود) تمام می‌شود.

در همین حال، اقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۳ ساله (۳۶ ماهه) ماهانه ۴ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان، با بازپرداخت ۴ ساله (۴۸ ماهه) ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، با بازپرداخت ۶ ساله (۷۲ماه) ۳ میلیون و ۵۵ هزار تومان و با بازپرداخت ۷ ساله (۸۴ ماه) ۲ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان می‌شود.

معلوم نیست خانواده‌های کم‌درآمد یا حتی متوسط چگونه می‌توانند قسط ۳ یا ۴ میلیون تومان در ماه را برای ۳ یا ۴ سال بپردازند و اگر این پرداخت مقدور نباشد، آن وقت تکلیف ضمانت بانکی خریدار مسکن چیست؟!

دیپلمات آمریکایی: کار تمام بود ایران بازی را در سوریه به هم ریخت

سفیر سابق آمریکا در دمشق اذعان کرد، دولت سوریه دو سال پیش در حال سقوط بود اما نقش‌آفرینی ایران وضعیت را تغییر داد.

رابرت فورد در گفت‌وگو با نشریه الشرق‌ا‌‌لاوسط و در پاسخ این سوال که چه چیزی بازی در سوریه را تغییر داد، دخالت روسیه یا عملیات تروریستی در پاریس؟ گفت: فکر نمی‌کنم هیچ یک از این دو بازی را تغییر داده باشند، دخالت روسیه در میدان عمل تغییر زیادی ایجاد نکرد و جنگ فرسایشی ادامه دارد. فکر می‌کنم تغییردهنده اساسی بازی در سوریه دخالت ایران بود که شبه نظامیان شیعه حزب‌الله را در آوریل و می سال ۲۰۱‍۳ به سوریه فرستاد. یعنی زمانی که در القصیر دخالت کردند، اگر ایران دخالت نمی‌کرد کار بشار اسد در جنگ تمام بود.

وی می‌افزاید: در سال‌های جنگ فرسایشی، ارتش سوریه ضعیف شد و برای جبران این ضعف، جنگجویانی از شیعیان لبنان و عراق و افغانستان (افغانی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند) به سوریه اعزام شدند.

فورد درباره استقلال رأی سوریه از روسیه گفت: آنچه من شاهد بودم، پس از اینکه پوتین گفت، باید انتخابات در سوریه برگزار شود، بشار اسد و مقامات وزارت امور خارجه‌اش گفتند؛ قبل از بیرون راندن همه تروریست‌ها از سوریه انتخاباتی در سوریه برگزار نخواهد شد. پس به پوتین «نه» گفت. فکر نمی‌کنم دولت سوریه در همه زمینه‌ها با دولت روسیه توافق کامل داشته باشد.

فورد افزود: در برخی مواقع ضعف شما را قوی می‌سازد. این را در عراق بین دولت عراق و آمریکائی‌ها در زمینه راه‌حل‌های دشوار سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ دیدید. همه فکر می‌کردند آمریکائی‌ها بر دولت عراق سلطه کامل دارند اما در واقع سلطه‌شان بسیار کم بود. عراقی‌ها با مخالفتشان با درخواست‌های ما با هوش بودند زیرا فهمیدند آمریکایی‌ها نیاز به تحقق پیروزی دارند. روسها نیز به پیروزی در سوریه نیاز دارند.

بسته خروج از رکود یا بسته انتخاباتی با هزینه تورمی سنگین؟!

«بسته دوم خروج از رکود در تخصیص هدفمند پول به تولید در خور تقدیر است اما به دلیل عدم توجه به وضعیت بد نظام بانکی و عدم تمکین بانک‌ها از سیاست‌های اقتصادی دولت، در عمل و در مدت کوتاهی به ضد خود تبدیل شده و با ایجاد تورم تمامی تلاش‌های انجام شده برای مهار تورم را از بین خواهد برد.»

به گزارش سایت فردا اوایل مهر ماه بود که ۴ وزیر (وزیر اقتصاد، دفاع، صنعت، معدن و تجارت و کار و رفاه اجتماعی) در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور نسبت به ادامه رکود در اقتصاد ایران هشدار دادند. این نامه بهانه‌ای برای شکل‌گیری و اجرای بسته سیاستی جدیدی برای خروج اقتصاد از رکود شد. بعد از دو هفته مباحث رسانه‌ای درباره این نامه و در ۲۷ مهر ماه ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت بسته جدید خروج از رکود را منتشر کرد.

از زمان طرح این بسته زمزمه‌هایی درباره تورم‌زا بودن این بسته مطرح شد. منتقدان نگران میزان نقدینگی تولید شده به واسطه اجرای این بسته بودند. اما دولتمردان از همان ابتدا تأکید داشتند که این بسته موجب ایجاد تورم نخواهد شد. اولین نفر نعمت‌زاده بود که گفت: تحریک تقاضا برای خرید خودرو و کالاهای با دوام داخلی با استفاده از تسهیلات بانکی تورم‌زا نخواهد بود.

وزیر اقتصاد دکتر طیب‌نیا نیز تأکید دارد که «علیرغم فشار شدید مالی و تنگنای مالی که دولت به دلیل کاهش درآمدهای ارزی در آن قرار داشته و دارد، به دنبال به کار انداختن ماشین چاپ پول بانک مرکزی نبودیم و شخص رئیس‌جمهور نیز بیش از هر کسی در غیر تورمی بودن سیاستهای مورد نظر تأکید و اصرار داشت.»

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «تحلیلی بر سیاستهای اقتصادی کوتاه مدت دولت» که در اواخر آبان ماه منتشر شده، تمامی استدلال‌های صورت گرفته از سوی دولتمردان را رد کرده و بسته خروج از رکود را تورم‌زا می‌داند. در این گزارش تأکید شده که این بسته یک نوع چرخش در سیاست‌های اقتصادی دولت است. «می‌توان بسته سیاستی اخیر را نوعی چرخش در نگرش دولت در اولویت‌بندی اهداف ارزیابی کرد. به معنای بازگشت به مسیر تجربه شده یعنی سوار شدن بر موج ایجاد شوک‌های تقاضا متکی به درآمدهای برون‌زا باشد که در پایان همان معضلات همیشگی اقتصاد ایران یعنی رشد نوسانی و تورم پایدار را نتیجه داده است.»

در گزارش مرکز پژوهش‌ها تأکید شده که تمامی منابع لازم برای اجرای بسته سیاستی که ۱۶ هزار میلیارد تومان که قرار است از سوی دولت تحریک تقاضا صورت گیرد، همگی از طریق بانک مرکزی انجام خواهد شد و این به معنای افزایش پایه پولی خواهد بود.

همچنین در این گزارش به نقش مخرب نظام بانکی در خلق نقدینگی و هدایت نادرست آن به سمت بازارهای غیرتولیدی اشاره و تأکید شده است.

بازوی مشورتی مجلس شورای اسلامی نتیجه اجرای این بسته را تورم دانسته و می‌گوید: «برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد در خوشبینانه‌ترین حالت بسته پولی جدید دولت، موجب افزایش حدود ۲۳۵ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در کشور و رسیدن آن به مرز ۱/۲۳۵ هزار تریلیارد تومان خواهد شد و افزایش این حجم از نقدینگی می‌تواند آثار تورمی در پی داشته باشد. این در حالی است که تمامی تدابیر دولت تنها برای هدایت ۱۶ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به بخش‌های تولیدی در قالب وام‌های کم بهره خلاصه شده است. اما مابقی این وجوه که مبلغ ۱۹۰ هزار میلیارد تومان است در اختیار سیستم بانکی قرار می‌گیرد.»

به نظر می‌رسد بسته دوم خروج از رکود دولت بیش از آنکه بسته‌ای با رویکردی اقتصادی باشد بسته‌ای با رویکرد انتخابات بوده و دولت تلاش دارد تا در ماه‌های آینده و همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان، با ایجاد رونقی کاذب، بدنه اجتماعی برای خود ایجاد کند.

یاوه‌گویی‌ هاموند درباره سوریه حتی در BBC هم خریدار ندارد

وبسایت فارسی بی‌بی‌سی، جواب فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس درباره لزوم کناره‌گیری بشار اسد را داد. وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با کانال ۴ تلویزیون این کشور مدعی شده بود: «در دنیا فقط یک نفر وجود داردکه می‌تواند به این بحران جنون‌آمیز پایان دهد. این کار شدنی است، اگر که آقای پوتین تلفن را بردارد و با آقای اسد تماس بگیرد و به او بگوید، بازی تمام شد.»

در قبال این اظهارنظر، پاسخ ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه جالب بود که در فیس‌بوکس نوشت: «بگذارید درباره این موضوع فکر کنیم. اگر ما قانع شویم و مسائل طبق سناریوی دوستان انگلیسی ما پیش برود و این بحران جنون‌آمیز با رفتن اسد پایان یابد، به نظر شما داعش به کجا می‌رود؟ آیا کسی با داعش تماس می‌گیرد و به این گروه می‌گوید، بازی تمام شد. لطفاً به این سؤال توجه کنید چه کسی با داعش تماس می‌گیرد؟»

اما به جز این پاسخ طعنه‌آمیز، وبسایت بی‌بی‌سی فارسی تحلیلی نیز درباره جنایت‌های داعش و توسعه ناامنی از طریق این گروه منتشر کرده که می‌تواند پاسخی به هاموند باشد. بی‌بی‌سی با اشاره به گسترش ناامنی در لیبی و مصر و عراق و سوریه از سوی گروه‌های تروریستی نظیر داعش می‌نویسد: اما سقوط هواپیمای مسافربری روسیه بر فراز سینا و اندکی پس از آن قتل عام پاریس و کشف شبکه‌ای از نیروهای عملیاتی داعش در فرانسه، اتریش و حتی سوئد حاکی از این است که پتانسیل قابل توجهی وجود دارد برای اینکه در آینده نه چندان دور سوریه نیز به مدلی بدتر از لیبی دچار شود. تا قبل از حملات پاریس، تمرکز اصلی در بحران سوریه بر این نکته متمرکز بود که بشار اسد را چگونه می‌توان کنار گذاشت. اما اکنون با وحشتی که داعش به راه انداخته و سراسر اروپا در وضعیت فوق‌العاده امنیتی قرار گرفته است بحث آینده سیاسی بشار اسد به حاشیه رفته و در واقع این موضوع تهدید جهانی داعش است که به صورت فراگیر همه جا مورد بحث قرار دارد. اکنون احتمال می‌رود صدها عضو داعش در اروپا پراکنده شده باشند.

بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: «ماندن بشاراسد در قدرت را باید با نگاه جدیدی مورد ارزیابی قرار داد. با این نگاه که سوریه تکه پاره شده در صورتی که همین سازمان نیم بند فعلی را از دست بدهد بعید است بتوان یک نظام دیگر را جایگزین آن کرد. حضور دهها گروه تروریستی در سوریه چنان شرایطی را در این کشور به وجود آورده است که شاید کشورهای درگیر مذاکره پیرامون آینده سوریه در وین مجبور شوند راه حل بحران سوریه را از ابتدا مرور کنند و ببیند آیا واقعاً راهکار خروج از بحران سوریه هنوز حذف بشار اسد از قدرت است یا مهار گروههایی که داعش سرآمد آنهاست؟ و نیز اینکه حتی اگر بشار اسد حذف شود در شرایط فعلی آیا اساساً امکان برگزاری یک انتخابات سراسری در سوریه وجود دارد؟ آن هم سوریه‌ای که با پنج سال جنگ داخلی و ده سال خشکسالی و فرار همه سرمایه‌داران و تحصیلکرده‌ها و فروپاشی نظام اجتماعی اقتصادی خود به خود و در بهترین شرایط یک نظام باخود درگیر است. و نهایت اینکه آیا خلا قدرت در سوریه بعد از حذف بشار اسد پر شدنی است یا اینکه، سوریه با وجود بشار اسد قابل تحمل‌تر از سوریه‌ای است که داعشی‌ها آن را اداره کنند و کارخانه صدور وحشت به سراسر جهان باشند؟».

*********************************

روزنامه قدس **

افزایش تلفات آنفلوآنزای خوکی در کرمان

نشانه نیوز: یک مسؤول در دانشگاه علوم پزشکی کرمان تأیید کرد: میزان تلفات آنفلوآنزای نوع ای یا خوکی به ۸ تن رسیده که چهار مورد فوت در رفسنجان و چهار مورد در کرمان ثبت شده است.

تركيه كشته شدن خلبان روس را تسليت گفت!

قدس آنلاین: مولود چاوش اوغلو، وزيرخارجه تركيه گفت كه كشورش به روسيه به خاطر كشته شدن يكي از دو خلبان جنگنده روس تسليت گفت.

تمجید رسانه روس از «سردار»

فارس: پس از سقوط جنگنده روسیه در مرز ترکیه و سوریه و آزادی یکی از خلبانان آن از اسارت تروریست‌ها توسط تیم ویژه سوری- لبنانی به فرماندهی سردار سلیمانی، نام این سردار زبانزد مردم روسیه شده است.

قدردانی «ظریف» از مردم و دولتمردان عراقی

ایرنا: وزیرخارجه ایران در پیامی به دولتمردان و ملت عراق، موفقیت برگزاری مراسم اربعین حسینی را در این کشور تبریک گفت.

بزرگ‌ترین پرچم داعش سرنگون شد

مشرق: بزرگترین پرچم داعش در مواضع تحت سیطره‌اش در الرمادی عراق، از سوی رزمندگان حشد شعبی سرنگون شد.

کری: ایران پایبندی‌اش را نشان داد

آفتاب: جان کری، وزیرخارجه آمریکا گفت: روسیه و ایران پایبندی خود را به حل سیاسی بحران سوریه اعلام کرده و باید از این فرصت استفاده کرد.

آغاز ارسال «اس-۳۰۰» به ایران

شفاف: مقام‌های روس اعلام کردند که ارسال سیستم‌های «اس-۳۰۰» به ایران آغاز شده است.

ساخت مجسمه شکلاتی از پوتین

خبرگزاری صدا و سیما: شماری از هنرمندان روسی با ۷۰ کیلوگرم شکلات، مجسمه ای از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور ساختند.

ایران تهدید بزرگ‌تری از داعش است!

فارس: «کریس کریستی» فرماندار ایالت نیوجرسی و نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا مدعی شد که «ایران تهدید بزرگ‌تری از داعش است»!

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* امام جمعه قزوین در خطبه نماز جمعه این شهر، به اقدامات استاندار جدید در جا به جائی مدیران سیاسی این استان انتقاد کرد. استاندار جدید قزوین، طی دو هفته گذشته، رئیس دفتر خود و سه فرماندار جدید را منصوب کرده است. گزارش خبرنگار ستون جهت اطلاع از قزوین حاکی است این اظهارات می‌تواند آغاز اختلافات و دخالت‌های سیاسی در قزوین باشد درحالی که در شرایط کنونی این استان نیازمند وحدت و آرامش است.

* خانواده‌های زندانیان ایرانی در ترکمنستان با انتشار نامه‌ای ضمن هشدار درباره وضعیت جسمی این زندانیان، به مسئولین کشور اعلام کردند منتظر ورود جنازه‌های ایرانیان زندانی در کشور ترکمنستان باشند. در این نامه آمده است: متاسفانه مطلع شدیم تعداد ۲۷۰ نفر از زندانیان زندانی در کشور ترکمنستان که در یکی از بدترین و مخوف‌ترین زندانهای این کشور بنام «زندان سیدی» زندانی می‌باشند از تاریخ ۹/۹/۱۳۹۴ اقدام به اعتصاب غذا کرده‌اند و حال آنها به هیچ عنوان مساعد نمی‌باشد و بسیاری از آنها دچار صدمات روحی و روانی و افسردگی‌های شدید شده‌اند و طبق گزارش بسیاری از خانواده‌های این زندانیان که بارها با مسئولین سفارت ترکمنستان در ایران صحبت داشته‌اند آنها بارها گفته‌اند وقتی مسئولین کشور شما (ایران) هیچ تمایلی به پیگیری وضعیت زندانیان شما در کشور ما (ترکمنستان) ندارند چرا ما باید به فکر زندانیان شما باشیم؟ خانواده‌های این زندانیان از رئیس‌جمهور این سوال را دارند که در سفری که جنابعالی در اسفند ماه سال ۹۳ به کشور ترکمنستان داشتید تفاهم نامه‌ای توسط وزیر دادگستری با مسئولین آن کشور امضاء گردید درخصوص طرح تبادل بین زندانیان دو کشور که در آن زمان باعث بوجود آمدن روزنه امید در بین خانواده‌های این زندانیان شد ولی متاسفانه پس از گذشت حدود ۱۰ماه از آن توافق و عدم اجرای آن و عدم پیگیری آن از سوی دولت محترم تدبیر و امید آن روزنه امید تبدیل به یاس و ناامیدی شده است. اکنون انتظار از وزیر امور خارجه کشورمان که توانست گره کور هسته‌ای را باز کند اینست که این ۲۷۰ زندانی را نیز نجات دهد.

* افغانستان دو قرارداد جدید برای خریداری ۲۲۲ تن گاز مایع با کشورهای روسیه و آذربایجان به امضاء رساند. مقامات وزارت تجارت افغانستان می‌گویند: براساس این قرارداد که میان افغانستان و آذربایجان به امضاء رسیده، ۱۵۰ هزار تن گاز مایع از این کشور خریداری می‌شود که بخشی از گاز خریداری شده به کشور رسیده است. همچنین برای خرید ۷۲ تن گاز مایع نیز با کشور روسیه توافق صورت گرفته است. نیاز سالانه افغانستان به گاز مایع بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن برآورد شده که بخش عمده آن از کشورهای همسایه مانند ایران و ترکمنستان وارد می‌شد. سخنگوی وزارت تجارت افغانستان گفت: قیمت گازی که افغانستان طی این دو قرارداد اخیرا خریداری می‌کند، پایین‌تر از قیمت گازی است که از ایران و ترکمنستان در سال‌های گذشته وارد می‌کرد و این می‌تواند به کاهش بهای این ماده سوختی در آستانه زمستان در بازارهای داخلی کمک کند. حجم ذخایر گاز طبیعی افغانستان به بیش از۴۵۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد اما تا به حال نتوانسته از این ذخایر به صورت قابل توجهی بهره‌برداری کند.

*********************************

روزنامه ایران**

پاسخ ایران به ادعای «اردوغان»: نزاکت را رعایت کنید

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهوری ترکیه، کشورهای همسایه را به «رعایت نزاکت و احترام متقابل در روابط و پرهیز از ماجراجویی و مسئولیت‌پذیری در اتخاذ مواضع سیاسی» دعوت کرد.

حسین جابر انصاری افزود: «جمهوری اسلامی ایران از تغییر این سیاست ها و همراهی همه کشورهای منطقه در روند مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری استقبال می‌کند و برای تحقق این هدف آماده همکاری و هماهنگی با همسایگان خود است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اخیراً ادعا کرده که به روحانی هشدار داده است چنانچه صحبت درباره خرید نفت داعش در ترکیه ادامه یابد، ایران هزینه‌های آن را پرداخت خواهد کرد و ایرانی‌ها نیز حرف خود را پس گرفته‌اند. اردوغان، همچنین پنجشنبه گذشته در همایش سندیکاهای کارگری ترکیه ادعا کرد ۱۰ روز پس از هشدار به مقامات ایران، ایرانی‌ها حرف خود را پس گرفته‌اند.

درخواست اصلاح‌طلبان از قوه‌ قضائیه و وزارت کشور

«شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» از «رفتارهای غیرقانونی اخلالگران نظم» انتقاد کرد. در بیانیه این شورا که از ۱۸ حزب اصلاح‌طلب تشکیل شده، از قوه ‌قضائیه خواسته شده تا در برابر «اخلاگران نشست‌های سیاسی»، تصمیم قاطع بگیرد. این شورا همچنین از وزارت کشور خواست که «به وظیفه حفظ نظم و امنیت عمومی پایبند باشند و با برنامه‌ریزی از بروز این گونه اتفاقات جلوگیری کنند.»

به گزارش «ایلنا»، در بخشی از بیانیه «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» آمده است: «از همه صاحبان اندیشه و دلسوزان نظام می‌خواهیم با اتخاذ مواضع صریح رفتارهای غیرقانونی اخلالگران نظم اجتماعی را محکوم نمایند تا فضای کشور به جای برخوردهای حذفی به سمت عقل‌گرایی و تبادل افکار سوق یابد.»

روسیه تحویل «اس-۳۰۰» به ایران را آغاز کرد

یک مقام دولت روسیه تأیید کرد که این کشور تحویل سامانه دفاع هوایی S-۳۰۰ به ایران را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، «ولادیمیر کوژین»، مشاور تجارت تسلیحات «ولادیمیر پوتین»، روز پنجشنبه اعلام کرد: «اجرای قرارداد فروش سامانه‌ دفاع هوایی موشکی S-۳۰۰ به ایران آغاز شده و روسیه تحویل این سامانه‌ به ایران را آغاز کرده است.» وی به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره نکرد.

تشکیل کمیته‌ای فرا قوه‌ای برای مبارزه با زمین‌خواری

مشاور معاون اول رئیس جمهوری و دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در رابطه با تدابیر اندیشده شده توسط این ستاد برای مقابله با پدیده زمین‌خواری در کشور بخصوص پیرامون ۲ پرونده بزرگ گردنه حیران و روستای زیارت در استان‌های گیلان و گلستان گفت: «برای مقابله با پدیده زمین‌خواری و شناسایی ریشه‌های به وجود آمدن این تخلفات گسترده، کمیته‌ای فرا قوه‌ای برای مبارزه با زمین‌خواری در کشور تشکیل شده است.»

به گزارش «تابناک»، کاظم پالیزدار همچنین در رابطه با برخی آمارهای مربوط به مالکیت ۸۰ درصدی آقازاده‌ها در زمین‌خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز گردنه حیران گفت: «از حدود ۵۰۰ مورد تخلفی که در منطقه گردنه حیران صورت گرفته شاید تنها حدود ۳۰ مورد مربوط به آقازا‌ده‌ها باشد.»

*********************************

روزنامه خراسان **

ایران هسته ای نوشت :

گزارش نهایی یوکیا آمانو بی آنکه به هیچ‌گونه شواهد جدی و جدیدی استناد کند، نتیجه گرفته است که ایران قبل از سال ۲۰۰۹ درگیر یک سلسله فعالیت های مرتبط با ساخت سلاح هسته ای بوده که این فعالیت ها قبل از ۲۰۰۳ به نحو سازمانی انجام می شده است.از آنجا که این گزارش عنوان ارزیابی نهایی درباره مسائل حال و گذشته را دارد، می توان نتیجه گرفت آژانس رسما ایران را به تلاش برای ساخت سلاح هسته ای در گذشته متهم کرده است.

تابناک نوشت:

اخیرا معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آب و هوایی پاریس شرکت کرد.خوش و بش ابتکار با آنگلا مرکل نخست وزیر آلمان در حاشیه این اجلاس مورد توجه عکاسان قرار گرفت.

خبر آنلاین :

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر – امام جمعه موقت اصفهان – جدیدترین منتقد کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان است. امام جمعه موقت اصفهان که البته می‌گوید خیلی اهل فوتبال دیدن نیست، اعتقاد دارد جوان‌های کشوری که می‌توانند پهپاد آمریکایی را از آسمان پایین بکشند و مشابه‌سازی کنند، برای هدایت تیم ملی کشورشان نیازی ندارند که سالی میلیاردها تومان هزینه کنند.

*********************************

روزنامه وطن امروز**

مرگ رهبر طالبان

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ملااختر منصور، رهبر گروه شبه‌نظامی طالبان که بعد از اعلام خبر مرگ ملا عمر، به عنوان جانشین وی در مقام رهبری طالبان اعلام شد، در نتیجه یک درگیری داخلی این گروه در شهر کویته پاکستان زخمی شده است. سخنگوی گروه طالبان وقوع چنین درگیری را تکذیب کرده است. همچنین یک منبع دیگر گفت، رهبر طالبان در اثر جراحت‌هایی که در این درگیری پیدا کرد، در بیمارستانی در کویته درگذشته است.

روحیه شیخ نمر بسیار بالاست

جعفر النمر برادر نمر باقر النمر، روحانی برجسته عربستانی بعد از دیدار با وی در زندان الحائر در ریاض اظهار داشت که با وجود گزارش‌های منتشر شده درباره احتمال اجرای حکم اعدام وی اما روحیه نمر بسیار بالاست. حال او خوب است، بسیار خوب. او در سلامت به سر می‌برد و آماده هرچیزی حتی مرگ است. پیش‌تر دادگاه کیفری حکم اعدام النمر را صادر و دادگاه عالی بعد از یک سال آن را تصویب کرد. مقامات سعودی نمر را به رهبری تظاهرات در منطقه الشرقیه که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند متهم می‌کنند.

قانون جدید سرکوب در بحرین

پارلمان بحرین که بیشتر اعضای آن را پادشاه منصوب می‌کند، قانون جدیدی را به بهانه مبارزه با تروریسم برای سرکوب بیشتر مخالفان دموکراسی‌خواه تصویب کرد. براساس این قانون جدید، هر کسی که یک یا چند فرد را برای استفاده از سلاح یا مواد منفجره آموزش دهد به زندان ابد یا به زندان بیش از

۷ سال محکوم خواهد شد. بسیاری از نهادهای مدنی و حقوق بشری در داخل و خارج از بحرین، قانون جدید موسوم به مبارزه با تروریسم را در بحرین ابزاری برای سرکوب و ایجاد فضای خفقان بیشتر برای مخالفان می‌دانند.

نجران، جیزان و عسیر در محاصره یمنی‌ها

با آغاز عملیات نظامی گسترده یمن در خاک عربستان، مبارزان یمنی پایگاه‌های نظامی سعودی‌ها را در استان‌های نجران و ظهران هدف قرار داده‌اند. ارتش و نیروهای مردمی یمن پایگاه‌های نظامی الضبعه، الجبل الاحمر، السدیس و پایگاه‌های مشرف بر منطقه الشرفه در استان نجران را با موشک و آتش توپخانه هدف قرار دادند. مبارزان یمنی پایگاه نظامی المصفق در استان نجران را هدف قرار دادند و یک دستگاه خودروی نظامی عربستان را هم منهدم کردند. یگان موشکی ارتش و نیروهای مردمی یمن همچنین پایگاه نظامی الجوازات در منطقه علب و پایگاه‌های الکامیرات الحراریه و المحضار در استان ظهران عربستان را هدف قرار دادند. این در حالی است که وزارت دفاع یمن اعلام کرد در مرحله مقدماتی عملیات گسترده ارتش این کشور در خاک عربستان، دست‌کم ۳۰ موضع و پایگاه نظامی سعودی‌ها به تصرف درآمده است

تظاهرات آلمان‌ها علیه مداخله در سوریه

یک روز پس از آنکه پارلمان انگلستان با ۳۹۷ رأی موافق و ۲۲۳ رأی مخالف مجوز مشارکت این کشور در حملات هوایی به سوریه را صادر کرد، پارلمان آلمان نیز به طرحی مشابه رای داد. بوندستاگ با اکثریت

۴۴۵ رأی موافق در مقابل ۱۴۶ رأی مخالف، طرح ایفای نقش نظامی مستقیم در سوریه را تصویب کرد. این مداخله پس از درخواست کمک فرانسه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش مطرح شد و براساس آن پارلمان آلمان به ماموریت اعزام جت‌های شناسایی از نوع تورنادو، یک ناو و ۱۲۰۰ نیروی نظامی به سوریه رأی مثبت داد. در همین حال هزاران نفر از مردم آلمان در اعتراض به طرح دولت برای مداخله نظامی در سوریه و همکاری بیشتر با ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش، در مرکز شهر برلین تظاهرات کردند. تنها حدود ۳ هزار نفر روز پنجشنبه در میدان «پاریسر پلاتس» برلین تجمع کردند.

بازدید اولاند از ناو هواپیمابر

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه از تنها ناو هواپیمابر این کشور که عازم سواحل سوریه است بازدید کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، ناو شارل دوگل پس از حملات تروریستی ۱۳ نوامبر به پاریس که منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر شد حملات علیه گروه داعش را آغاز کرده است. مقامات دولتی فرانسه اعلام کردند این کشور تنها ناو هواپیمابر خود را یک هفته پیش از حملات به منطقه اعزام کرده بود.

Views: 115

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *