اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛ شیعه‌ساخته‌اربعین‌است(14)

خانه / ویژه نامه / ویژه نامه های مناسبتی / ویژه نامه اربعین / اربعین / اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛ شیعه‌ساخته‌اربعین‌است(14)

اربعینساختهشیعهنیست؛شیعهساختهاربعیناست.

در طول تاریخ شبهاتی نسبت زیارت اربعین وارد شده است. در این زمینه جمعی از علما و فضلا پاسخگوی این شبهات بودند. که در ادامه قصد داریم به پاسخ ایشان بپردازیم.

قرار است هیاترزمندگاناسلام تا روز اربعین هرروز پاسخ به یک شبهه با بیان یک فضیلت از اربعین را ارائه دهد.

 

شبهههشتم

هزینههای مالی زیاد پیاده روی و نیاز فقرا

 

بیان شبهه:

برای پشتیبانی از انبوه زائران پیاده، خدمات و امکانات بسیاری مثل آب و غذا و امکانات رفاهی در مسیر و لوازم پزشکی برای درمان لازم دارند. لذا عاشقان اهل بیت علیهم السلام در مسیر از زائران استقبال میکنند. و به نصب چادر و خدمترسانی به آنان میپردازند.

آمارها حاکی است که در سال 1434 قمری شش هزار موکب برای پذیرایی از زائران برپا شد. اگر مبلغ هزینه هر موکب را حدود 8 میلیون دینار در طول زیارت اربعین در نظر بگیریم. مبلغی در حدود 48 میلیارد دینار هزینه شده است. این اموال فراوان در حالی هزینه میشود. که برخی مردم به نان شب محتاجند. و برخی نیاز به دارو و دکتر دارند.حال اگر زائران پیاده حرکت نکند. خودشان امکانات امکان تامین لوازم خویش را دارند. و زیارت به صورت سوار مانع از اسراف و تبذیر نیز هست.

پاسخ شبهه

پرداخت هزینهها دو نوع است گاه واجب است. و گاهی مستحب؛ انفاق واجب مثل پرداخت هزینه افراد تحت تکفل او و زکات و خمس و کفارات و آنچه به دلیل نظری در مورد خواص داده میشود. اما انفاق مستحبی مثل صدقه و تبرعات و اوقاف و آنچه فی سبیل الله هزینه میگردد.

نذورات واجب

در مورد انفاقهای واجب که برای تامین نیاز به فقرا و ایتام سادات و غیر آنان واجب است. موسسات دینی دولتی و مردمی باید به گردآوری و هزینه کردن زکات و خمس و کفارات مالی در جای آن اقدام کنند. و حق ندارند آن را در غیر از موارد تعیین شده حتی در شعائر حسینی هزینه کنند.

نذورات مستحب

امّا نذورات و انفاق های مستحب با انواع گونههای مختلف آن تابع نیت نذرکنندگان و هزینهکنندگان است. و هر نیتی که نذر کردهاند باید طبق آن هزینه شود. و انفاقهای داوطلبانه هم به اختیار خود اشخاص است که صرف چه کاری کنند.

اموالی که در مسیر اربعین و زیارت امام حسین علیهالسلام هزینه میشود. مانند نذورات برای شعائر حسینی و اتفاقات داوطلبانه و صدقات و تبرعات و اوقاف خاص این مراسم است. و کسی حق ندارد نذورات این راه را صرف کار دیگری کند. یا مردم را به هزینه کردن اموال خود در کاری دیگر مجبور کند.

 

 

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *