اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛ شیعه‌ساخته‌اربعین‌است

خانه / ویژه نامه / ویژه نامه های مناسبتی / ویژه نامه اربعین / اربعین / اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛ شیعه‌ساخته‌اربعین‌است

اربعینساختهشیعهنیست؛شیعهساختهاربعیناست.

اربعین حماسهای عظیم از شور و شوق حسینی مردم است. همین سختیها،تلخیها،شیرینیها،همبستگی،و اخلاق حسینی است که زمینهساز ظهور امام زمان عج میشود. در اربعین قدم به قدم همراه صاحب الزمان عج به دیار عشق نزدیک میشویم. و قدم به قدم این مسیر و حماسه پر از فضیلت است.

قرار بر این است که هیاترزمندگاناسلام تا روز اربعین، هرروز شبههای وارد بر سفر عشق را رد ، یا فضیلتی از این حماسه عظیم را بیان کند. که در این برگ به بیان فضیلتی از اربعین حسینی میپردازیم.

معنایعبادت

وقتی ما اربعین را یک عبادت تلقی بکنیم. مردم تعریف دقیقتر و قشنگتری از عبادت پیدا میکنند. و معنای عبادت که در ذهن بعضیها دچار تحریف شده است. اصلاح و تکمیل میشود. همچنین به واسطه عظمت اربعین که قدرت خون امامحسین(ع) آن را ایجاد کرده است. عبادت رونق پیدا میکند و مردم بیشتر اهل عبادت میشوند.

 

عبادت یک عملیات اجتماعی محسوب میشود. یکی از این جهت که وقتی شما وابستگی خودت را به خدا میفهمید. و طبق آن عمل میکنید دیگر وابسته و بردۀ غیرخدا نمیشوید. اولین اثر اجتماعی عبادت این است که عبادت به شما قدرت میدهد. در مقابل طواغیت(طاغوتیها) بایستید و از بردگی طواغیت خارج شوید.

«أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» (نحل،36) عبادت خدا و اجتناب از طاغوت، دو روی یک سکهاند.

 

طواغیت عالم مثل صهیونیستها اصرار دارند که جوانها لهو و لعب را وجهِ غالب زندگی خودشان قرار بدهند. در شهوترانی غرق بشوند و عبادت را مسخره کنند. چون میدانند راه ضعیف کردن و به بردگی کشیدن آدمها همین است.

 

اگر الان صدهزار نفر برای هرزگی و رفتارهای دون شأن انسان جمع شده بودند. تمام رسانههای جهان اخبارش را پوشش میدادند. اما حضور جوان ایرانی در اربعین را انعکاس نمیدهند. آنها با عبادت شما مخالفاند چون میدانند عبادت، شما را قدرتمند و آزاد میکند.

 

اگر دانشآموز در دبیرستان اهل عبادت نشود یعنی آموزش و پرورش استعدادهای او را شکوفا نکرده است. چون میل فطری به عبادت در رأس همه استعدادها است. روانشناسها میگویند: انسان در نوجوانی دنبال ابرقدرت میگردد. شناخت خدا به عنوان ابرقدرت اصلی و منبع قدرت هم شاخص تربیت است و هم علامت موفقیت در عبادت.

 

محبت‌‌اهلبیتععبادتاست

امامصادق(ع) فرمود: محبت ما اهلبیت(ع) بافضیلتترین عبادت است «حُبُّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ أَفْضَلُ عِبَادَة» (محاسن،ج1،ص150) چون احترام به ولی خدا احترام به مهمترین امر خداست. بر اساس قرآن، ابراز محبت به اهلبیت(ع) عالیترین نوع تقواست یعنی تقوای قلب.

 

اربعین قدرتمندترین عبادت در رهاسازی روح انسان از اسارت است. اربعین بزرگترین تظاهرات آزادیبخش و آزادیخواهان عالم است. چرا برخی از مدعیان آزادیخواهی در جهان نسبت به اربعین کر و کور و لال هستند؟! حتی نمیپرسند «چرا اینهمه آدم در اربعین جمع شدهاند؟» معلوم میشود که اینها در ادعای خود دروغ میگویند.

 

مکتباربعین

پیادهرفتن تا کربلا ادب نسبت به امامحسین(ع) است این پیادهروی ادب نسبت به امامزمان(عج) را هم زیاد میکند. وقتی امامزمان(عج) بیاید قدرتش، ناشی از حرمت و ادبی است که مردم نسبت به مولا دارند، اربعین دارد. برای امامزمان(عج) ابهت درست میکند. احساس معنویت شدیدی که در این راه دارید. به این خاطر است که مستقیماً برای امامزمان(عج) قدم برمیدارید. و کار حضرت را آسان میکنید.

محبت امام حسین(ع) ضمانت اجرای نظم جهانی

اگر حرمت و محبوبیت مولا در جامعه اینطور که شما در اربعین دارید. نشان میدهید تثبیت بشود هزار برابر بالاتر از قانون در یک جامعه نظم ایجاد میکند. اصلاً قانون کجای دنیا را از فساد و تباهی پاک کرده است؟ مگر کشورهای قلدر جنایتکار، قوانین بینالمللی را زیر پا نمیگذارند؟

 

آیا در مسیر اربعین، پلیس میبینید که مواظبت کند تا مردم با همدیگر دعوا و اختلافشان نشود؟! آیا برای اصلاح رفتار بیستمیلیون زائر، مدیر میبینید؟! کسی غذا را کوپنی نمیکند تا یکی زیادتر و یکی کمتر نخورد. اگر کسی خرابکاری کند خود مردم با نظام امر به معروف و نهی از منکر او را درست میکنند. دین را کجا میتوانستید مثل اربعین اینقدر شفاف، اجرایی و عملیاتی روی زمین ببینید؟

 

شما نه مساوات بلکه با مواسات و ایثار دارید به سمت امامحسین(ع) میروید. امامحسین(ع) دل هرکس را برد، اخلاقش را هم درست میکند. امامحسین(ع) برای اینکه دلها را بیدار و اینهمه خوبی را در عالم پراکنده کند. هزینههای زیادی داده، یکی از این هزینهها، اخلاقیترین جوان عالم یعنی علی اکبر بوده است.

 

بهنقلازعلیرضاپناهیان

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *