یکی ازمواردی که در اقامه برخی از احکام شرعی لازم است روبه قبله بودن است ،که به برخی سوالات مطرح در این مسئله می پردازیم :
سوال 1: كسی كه در مكه است قبله او چگونه است؟ و اگر كسی از راه دور میخواهد عبادت نماید قبله او چگونه است؟
جواب: خانه كعبه كه در مكّه معظمه است، قبله میباشد، و كسانی كه ساكن مكه هستند یا در مكه عبادت میكنند باید روبروی آن نماز بخوانند، ولی كسی كه دور است اگر طوری بایستد كه بگویند رو به قبله نماز میخواند كافی است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م 776 .عروه الوثقی, ج1, فصل فی القبله)
سوال 2: اگر در بیابان باشیم و ندانیم قبله كدام طرف است چگونه باید قبله را پیدا كنیم؟
جواب: برای پیدا كردن قبله علائمی برای مكانهای خاصی مثل كوفه و بصره و… از طریق ستاره قطبی و امثال آن تعیین گردیده است اما استفاده از آن علائم برای همه نقاط صحیح نیست بنابراین اگر قطبنما یا قبلهنما در اختیار نداشته باشید و احتمال یك جهت خاص را نمیدهید بنابر قول مشهود باید به چهار طرف نماز بخوانید. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م 784)
سوال 3: در بعضی از مساجد محراب مطابق قبله ساخته نشده یا اصلاً كل مسجد مطابق قبله ساخته نشده و مدت زیادی نیز همانطور نماز خوانده شده و اكنون كه متوجه اشتباه شدهایم میخواهیم بدانیم تا چه میزان از قبله انحراف داشته باشیم نماز ما یا نماز جماعت صحیح میباشد؟
جواب: اگر قبله معلوم است باید به سمت قبله نماز بخوانید و جایز نیست به سمت محرابی كه از قبله صحیح انحراف دارد به نماز ایستاد. (ر.ک استفتائات آیت الله مكارم, ج2, ص76, س149)
سوال 4: در صورتی كه وقت تنگ باشد و ندانیم قبله به كدام طرف است جهت ادای نماز به چه ترتیبی باید عمل كرد؟
جواب: اگر وقت تحقیق نداشته باشید و نیز وقت برای خواندن نماز به چهار طرف نباشد، به هر طرف كه احتمال میدهید قبله باشد نماز بخوانید و اگر احتمال یك طرف خاص را هم نمیدهید یك نماز به هر طرفی كه خواستید بخوانید كفایت میكند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م 784)
سوال 5: مهمانی به گفته صاحب خانه اعتماد نموده به طرفی نماز خوانده و مدتی را بدین منوال گذرانده است، بعداً كشف خلاف میشود كه قبله حدوداً 45 درجه اختلاف دارد، حال تكلیف نمازهائی كه در این مدت خوانده شده چیست؟
جواب: در فرض سۆال كه تحقیق نموده و با اطمینان به جهت قبله نماز خواندهاید و بعداً كشف خلاف شده است و انحراف حدود45 درجه است نمازهای گذشته او صحیح است. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, احكام قبله, ص136, س33)
بازدیدها: 53