بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تبیین معنای صحیح از اقتصادمقاومتی و وظیفه ی مردم در عملیاتی کردن آن
توفیقی شد مقالات و کتابهایی را مطالعه داشتم، یکی از بحثهایی است که حضرت آقا داشتند من بیشتر از فرمایشات آقا استمداد کرده ام و بیشتر آنها را می گویم و بعد وظایف مردم را.
همانطور که از بحث آقای سعادت استفاده کردیم بحث بحران سوریه را مطرح کردند شما می دانید در دنیای امروز اصلا نزاعهای بین المللی از عرصه ی نظامی به عرصه ی اقتصادی کشیده شده است. و از همین رو است که جمهوری اسلامی در تقابل جدی مستکبرین بین المللی است نیاز مبرم به قوی شدن اقتصاد در مقابل هجمه های دشمن به شدت احساس می شود.
نکته ی دیگر این که هر ساله با فرا رسیدن سال نو شاهد پیام مقام معظم رهبری و نامگذاری آن سال با عناوین خاص هستیم. که البته این شعار سال همواره مبتنی بر اهداف و آرمانهای نظام اسلامی انتخاب شده است. که در تدابیر و اسناد بالادستی نظام هم بر آن تأکید می شود و برای مقابله با آسیبها و ضعفهایی که در مسیر تحقق اهداف، پیش روی مردم و مسؤولان نظام قرار می گیرد اهمیت دارد اما نام گذاری سالها هم جالب است که مروری داشته باشیم که از سوی مقام معظم رهبری با نام گذاری سال ۱۳۷۸ به سال امام خمینی رحمه الله علیه آغاز شد، به همین ترتیب تا سال ۸۸ من بقیه را نمی گویم از سال ۸۸ با قرار گرفتن در محیط سخت اقتصادی نامگذاری سالها به سمت مسائل اقتصادی گرایش پیدا کرده بر همین اساس سال ۸۹ تا ۹۳ به این ترتیب: اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی، همت مضاعف کار مضاعف، تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی، حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، و سال گذشته هم سال دولت و ملت همدلی و همزبانی که بی ارتباط نیست و امسال هم که اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل. اما می دانید که شرایط اقتصادی چند سال اخیر همینطور تأکید و اصرار دشمنان و مقابله ی با ملت ایران در عرصه ی اقتصادی در واقع تبدیل شده است به یک جنگ تمام عیار اقتصادی که خودش باعث شده است تا رهبر معظم انقلاب بیش از پیش بر این معنا تأکید کنند و تمامی قوا و ظرفیتهای کشور را در این راستا بسیج کنند. اما مفهوم اقتصاد مقاومتی؛ بالاخره الان مردم از ما می پرسند که این اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ چون اخیرا می بینید بعضی ها یک واژگان دیگری را به کار می برند حتی دیدم بعضی ها می گویند اقتصاد برجامی. حالا در مقابلش اقتصادهای دیگر هم مطرح می شود. ما آب را از سرچشمه می گیریم. خود حضرت آقا در تاریخ ۲/۶/۹۱ فرمودند که اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند رو به رشد اقتصادی در کشور محفوظ بماند هم آسیب پذیری اش کاهش پیدا کند یعنی وضع اقتصادی کشور و نظام اقتصادی جوری باشد که در مقابل ترفندهای دشمنان که همیشگی و به شکلهای مختلف خواهد بود کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند. باز فرمایش دیگری در جای دیگر مفصل تر دارند که من فاکتور می گیرم
اما مؤلفه ها و ویژگیهای اقتصاد مقاومتی از دیدگاه حضرت آقا:
۱- درون زا بودن و تکیه به ظرفیتهای داخلی. این را حضرت آقا در سال ۹۳ فرمودند
۲- مردم بنیان بودن،
۳- دولتی نبودن البته این معنایش این نیست که دولت در قبال آن مسؤولیت ندارد بلکه دولت در قبال آن مسؤول برنامه ریزی، زمینه سازی و ظرفیت سازی و هدایت و کمک را دارد
۴- دانش بنیان بودن؛ یعنی از پیشرفتهای علمی استفاده می کند به پیشرفتهای علمی تکیه می کند. باز این معنایش این نیست که منحصر به دانشمندان باشد و فقط دانشمندان می توانند ایفای نقش کنند، بلکه فرمودند شما از تجربه ها و مهارتها، تجربه های صاحبان صنعت و کارگرانی که تجربه دارند، اثرگذار هستند در این مورد ایفای نقش می کنند استفاده کنید
۵- عدالت محور بودن؛ یعنی تنها به شاخصه های اقتصاد سرمایه داری اکتفاء نمی کند. اما بر اساس عدالت کار می کند. باز عدالت را خود حضرت آقا توضیح دادند که معنایش این نیست که تقسیم فقر باشد بلکه به معنای تولید ثروت و ثروت ملی را افزایش دادن و الزاماتی که آقا فرمودند در اقتصاد مقاومتی جالب است مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی اقتصاد به نفت، مقاوم بودن اقتصاد، حمایت از تولید ملی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و مدیریت مصرف
اما یک نکته ای که بگویم این است که حضرت آقا در واقع یک تقابلی قرار داده اند بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد عاریتی. در حکمت ۲۳۵ نهج البلاغه هم می خوانیم که یعرف الاشیاء باضدادها یعنی هر چیزی با ضدش شناخته می شود ماهم اگر این تقابل را قرار دهیم خیلی جالب می شود. ببینید اقتصاد مقاومتی می گوید اقتصاد مولد، درون زا، پیشرو، و برون گرا. اما اقتصاد عاریتی می گوید اقتصاد مصرفی، برون زا، دنباله رو، و درون گرا. خیلی جالب است در اقتصاد عاریتی همین روزهایی که زمزمه هایش شنیده می شود که بگویند ما بیاییم سیاست خارجی خود را تغییر دهیم، با استکبار جهانی کنار بیاییم برای جذب سرمایه های خارجی. خب این دیدگاه می گوید وقتی کشور شما پیشرفت می کند که شما سرمایه گذاری خارجی داشته باشید. سرمایه گذاری خارجی هم مستلزم تغییر سیاست خارجی است پس باید مثلا با آمریکا کنار بیاییم تا سرمایه ی خارجی به ایران سرازیر شود و آنها که در ایران سرمایه گذاری کردند خودشان هم برای بازدید از سرمایه ی خودشان می آیند و امنیت ما را تأمین می کنند و دیگر جنگ اقتصادی به پایان می رسد. این نگاه اقتصاد عاریتی است. در حالی که حضرت آقا دیدگاهشان چیز دیگری است. ایشان می فرمایند اگر شما شرایط اقتصادی برای سرمایه گذار را فراهم کنید اصلا سرمایه خودش می آید و سرازیر می شود. شرایط اقتصادی اگر فراهم شود عقل می گوید به جای التماس به خارجی ها برای سرمایه گذاری بیایید اصلاح اقتصادی کنید. به جای سفرهای نمایشی، زمینه ی سرمایه گذاری واقعی را فراهم کنید.اگر عرصه ی تولیدی ایران تشنه ی سرمایه گذاری شود اصلا سرمایه سرازیر می شود به قول سعدی می گوید:
کهن جامه ی خویش پیراستن به از جامه ی عاریت خواستن
در بحث فناوری هم همین است و در بحث مدیریت مصرف. یکی از فرمایشات حضرت آقا این است که اقتصاد مقاومتی می گوید اسراف ممنوع، مصرف بهینه و به اندازه، ترجیح کالای داخلی حتی اگر قدری از کالای خارجی هم بدتر باشد، ایشان می فرمایند مدیریت مصرف، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر.
من فکر می کنم وظایفی که مردم دارند و ما وظیفه داریم در ماه مبارک رمضان برای مردم بگوییم همین بحث ترجیح دادن تولید داخلی بر مصرف کالاهای خارجی و توانمند کردن بخش خصوصی، مدیریت مصرف، و یکی هم فرهنگ کار. این فرهنگ کار را من فکر می کنم خیلی مهم است که ما باید طوری برای مردم جا بیندازیم که کار باید عزت محسوب شود مخصوصا کارهای یدی مطابق با دیدگاه اسلامی نباید این کارهای یدی تحقیر شود، هنرمندان، نویسندگان باید به نوشته های خودشان توجه کنند و فرهنگ کار را در جامعه رایج کنند. متأسفانه یکی از اشکالات اساسی جامعه ی ما که تنبلی مزمنی هم به وجود آورده است اگر ما به تاریخ ۵۰ سال گذشته نگاه کنیم مردم کشور ما روحیه ی بالایی در کار بوده اند ولی الان روحیه ی مصرف گرایی، توقعات بالا، رفاه زدگی در جامعه، آن وقت می بینیم که خیلی از این کارها توسط اتباع افغانی صورت می گیرد و این یکی از آسیبهایی است که به اقتصاد مقاومتی ضربه می زند.
بازدیدها: 0