اقرار میرعلی هندی در مورد جایگاه رفیع امام صادق علیه السلام

اقرار میرعلی هندی در مورد جایگاه رفیع امام صادق علیه السلام

خانه / ویژه نامه / ویژه نامه های اهل بیت / ویژه نامه ولادت امام صادق (علیه السلام) / امام صادق (ع) از نگاه اهل سنت / اقرار میرعلی هندی در مورد جایگاه رفیع امام صادق علیه السلام

«حسن بصری » موسس مکتب فلسفی «بصره » و «واصل بن عطا» موسس مذهب «معتزله »، از شاگردان او بودند که از زلال چشمه ی دانش اوسیراب می شدند

اقرار میرعلی هندی در مورد جایگاه رفیع امام صادق علیه السلام 

«میرعلی هندی » که از علمای نامدار اهل سنت است و در همین دوره ی معاصر می زیست درباره ی عظمت علمی و اخلاقی امام صادق علیه السلام می گوید:

آراء و فتاوای دینی تنها نزد سادات و شخصیت های فاطمی رنگ فلسفی به خود گرفته بود. گسترش علم در آن زمان، روح بحث و جستجو رابرانگیخته بود و بحث ها و گفتگوهای فلسفی در همه ی اجتماعات رواج یافته بود. شایسته ی ذکر است که رهبری این حرکت فکری را حوزه ی علمی ای که در مدینه شکوفا شده بود، بر عهده داشت. ابن حوزه رانبیره ی علی بن ابی طالب علیه السلام به نام امام جعفر که «صادق » لقب داشت، تاسیس کرده بود. او پژوهشگری فعال ومتفکری بزرگ بود وبا علوم آن عصر به خوبی آشنایی داشت و نخستین کسی بود که مدارس فلسفی اصلی را در اسلام تاسیس کرد.

در مجالس درس او تنها کسانی که بعدها مذاهب فقهی را تاسیس کردند، شرکت نمی کردند بلکه فلاسفه و طلاب فلسفه از مناطق دور دست در آن حاضر می شدند.

«حسن بصری » موسس مکتب فلسفی «بصره » و «واصل بن عطا» موسس مذهب «معتزله »، از شاگردان او بودند که از زلال چشمه ی دانش اوسیراب می شدند. (۲۴)

پی نوشتها:

۱- شمس الدین ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج ۶، ص ۲۵۷; تاریخ الکبیر، ج ۲، ص ۱۹۹ و ۱۹۸، ح ۲۱۸۳٫

۲- سیراعلام النبلاء، ج ۶، ص ۲۵۸; بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۲۱۷٫

۳- شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۵۱۹، طبع قم، نشراسلامی.

۴- سیراعلام النبلاء، ج ۶، ص ۲۵۶٫

۵- ابن تیمیه، التوسل و الوسیله، ص ۵۲; جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه، ص ۳۲۷٫

۶- شیخ صدوق، امالی، ص ۱۴۳، ح ۳٫

۷- شهید مطهری، سیری در سیره ی ائمه اطهار علیه السلام ، ص ۱۴۹٫

۸- شرح الاخبار فی فضایل الائمه الاطهار، ج ۳، ص ۲۹۹، ح ۱۲۰۳٫

۹- امالی صدوق، ص ۴۳۵ و۴۳۶، ح ۲٫

۱۰ و ۱۱- همان، ص ۳۴۳، ح ۱۶٫

۱۲- من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۱۸۸، ح ۵۶۹٫

۱۳- سوره نجم، آیه ۳۲٫

۱۴- کلینی، کافی، ج ۲، ص ۲۸۷۲۸۵٫

۱۵- رسائل جاحظ، ص ۱۰۶; حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص ۳۲۸٫

۱۶- سیراعلام النبلاء، ج ۶، ص ۲۵۷٫

۱۷- الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۴۷; حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص ۳۳۰٫

۱۸- وفیات الاعیان، ج ۱، ص ۳۲۷; سیره ی پیشوا، ص ۳۵۳; حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص ۳۳۰٫

۱۹- تقریب التهذیب، ص ۶۸٫

۲۰- تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۱۰۴٫

۲۱- سیراعلام النبلاء، ج ۶، ص ۲۵۵ و۲۵۶٫

۲۲- لغت نامه دهخدا، ج ۹، ص ۱۳۰۳۲۳٫

۲۳- الصواعق المحرقه، ص ۲۰۱٫

۲۴- مختصر تاریخ العرب، ص ۱۹۳; سیره ی پیشوایان، ص ۳۵۲٫

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *