حج با کرامت ویژهاى که دارد عهدى الهى است که بدان تشرف جُسته مىشود. از اینرو، تعبیر از وجوب آن به زبان میثاق و عهد مخصوص الهى است؛ «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ» (سورۀ آلعمران، آیۀ ٩٧)
جالب آنکه خداى سبحان زمان و مکانى که حج و عمره در آن واقع مىشود، و نیز حجگزاران و عمرهگزاران، بلکه افرادى که به قصد حج و عمره از دورترین نقاط عالم حرکت کردهاند و هنوز به حرم بلکه به میقات نرسیدهاند، همچنین قربانى حج، حتى کفشى را که به نشان قربانى بودن حیوان بر گردن آن مىآویزند، همه را از شعائر الهى برشمرده است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ وَلاَ الْهَدْىَ وَلاَ الْقَلائِدَ وَلاَ آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرامَ.» (سورۀ مائده، آیۀ ٢)
از این رو، روایات نیز بر حج تاکید داشته و بی توجهی و غفلت از آن را دارای عواقب سوء دنیوی و اخروی می دانند.
معاویۀ بن عمار مىگوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارۀ ثروتمندى که هرگز حج بجا نیاورده پرسیدم. آن حضرت (علیه السلام) فرمودند: «او از کسانى است که خداوند دربارۀ آنها فرمود: «آنان را کور محشور مىکنیم.»
حضرت على بن الحسین (علیه السلام) فرموده اند: «حج بجاى آورید و اقدام به عمره نمایید، که براى این دو فریضۀ الهى آثار و منافعى است: بدن هایتان به عرصهگاه صحّت و سلامت درآید، میدان روزى شما وسیع شود، هزینه و خرج اهل و عیالتان مکفى گردد» و همچنین فرمودند: «زائر بیت اللّه، مورد آمرزش و مغفرت حق است، بهشت عنبر سرشت بر او واجب است، عمل را از سر گیرد که او را وضعى غیر از وضع تمام گذشتۀ او است، خانواده و سرمایۀ مالىاش در حفظ خداوند رحیم است.»
امام رضا (علیه السلام) نیز فرموده اند: «اى مکلّف به تکلیف حج، خدایت مورد رحمت قرار دهد. به تو هشدار مىدهم که حج فریضهاى از فرائض خداوند جلیل و عزیز است و بر آن که داراى استطاعت مىباشد واجب است و این وجوب در تمام عمر انسان یکبار است و خداوند بر انجام دهندۀ آن وعدۀ بهشت و گذشت از گناهان داده است و در قرآن مجید که سند تمام حقایق است روى گردان از این واجب عظیم و فریضۀ بزرگ را کافر نامیده و به تارک آن وعدۀ آتش فرداى قیامت داده، پس ما از آن آتش به حضرت حق پناه مىبریم!»
از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده که آن حضرت (علیه السلام) فرمودند: «خداى – عزوجل – مغفرتش را متوجه حاجى و زن و فرزند حاجى و قوم و قبیله زائر بیت اللّه و هر کسى که زائر براى او تقاضاى مغفرت کرده، مىنماید و این جوشش مغفرت براى تمام آنان در بقیۀ ماه، حج و تمام محرم و صفر و ربیع الاول و ده روز از ربیع الآخر ادامه دارد.»
همچنین از ایشان روایت است که فرمودند: «هر گاه کسى توانایى بر حج داشته باشد و از روى سهل انگارى، حج به جا نیاورد، شریعت و آیینى را از آیینهاى اسلام، ترک کرده است.»
بازدیدها: 213