، اگرچه اسلام به تلاش و پیمودن راه های مختلف برای کسب روزی توصیه می کند اما نه از هر راهی و به هر شیوه ای، بلکه هستند اعمالی که اسلام برای ارتزاق نه تنها آنها را نفی کرده بلکه حرام و دارای عواقب سوء نیز معرفی می کند، از جمله این راه ها رباخواری است.
خداوند متعال در سوره مبارکه بقره آیه 279 می فرماید: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ، لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ. «3» اگر چنين نكنيد (و دست از رباخوارى برنداريد)، اعلان جنگ با خدا و رسول خدا بدهيد (كه در حال جنگ با خدا و رسول خداييد)؛ و اگر (از رباخوارى) توبه كنيد، اصل مالتان از آن خود شما، (و بدين گونه) نه ستم مىكنيد و نه ستم مىبينيد.»
همچنین، از طريق امام صادق «علیه السلام» روايت شده است كه پيامبر اكرم «ص» فرمودند: «در شب معراج كه مرا به آسمان مىبردند، مردمى را ديدم كه به علّت بزرگى شكمشان هر چه مىكردند نمىتوانستند از جاى خود برخيزند. به جبرئيل گفتم: اينان چه كسانيند؟، گفت: رباخوارانند كه مثل شيطانزدگان (جنزدگان) حركت مىكنند. اينان مانند اطرافيان فرعون، هر صبح و شام (در عالم برزخ) بر آتش جهنّم عرضه مىشوند (و جايگاه خويش را در آتش مىبينند) و مىگويند: پروردگارا! كى قيامت بر پا مىشود (به گمان اينكه شايد از عذاب رهايى يابند) …»
و امام صادق «علیه السلام» فرموده است: «خداوند از آن جهت ربا را بشدّت تحريم كرد، كه مردمان از نيكى كردن در حقّ يك ديگر باز نايستند، و اموال (و امكانات) خويش را به صورت قرض (و عاريه) در اختيار ديگران قرار دهند،
جالب آنکه به تعبیر قرآن رباخوارى، سيرتى يهودى است چنان که در سوره مبارکه نساء آیات 160 و 161 می فرماید: «فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هادُوا، حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ، وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيراً* وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ، وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ مِنْهُمْ عَذاباً أَلِيماً* به سبب ستمى كه از جهودان سر زد، چيزهايى پاكيزه را- كه براى ايشان حلال شده بود- بر آنان حرام كرديم، و نيز به سبب آنكه مردم بسيارى را از راه حق باز داشتند* همچنين ربا مىگرفتند، با اينكه از آن (رباخوارى) منع شده بودند؛ همچنين مال مردم را بيخود و بىجهت مىخوردند؛ و براى كافران ايشان عذابى دردناك آماده ساختهايم*»
پيامبر (صلی الله علیه و آله) نیز در مذمت ربا می فرمایند: «بدترين كسب ها، كسب از راه ربا است.»
و از حضرت باقر (علیه السلام) است که: «پليدترين كسب ها، كسب از راه رباخوارى است.»
امام رضا (علیه السلام) در چرایی تحریم ربا می فرمایند: «علت تحريم ربا؛ چون خداوند نهی فرموده از ربا و چون موجب فساد اموال مي شود چون وقتی انسان يك درهم را به دو درهم بفروشد پول برابر يك درهم يك درهم است و يك درهم ديگر باطل است، پس خريد و فروش ربوی بر زيان فروشنده و خريدار است پس از اين جهت كه موجب فساد اموال مي شود خداوند حرام نموده.
و از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است که فرمودند: «كسی كه ربا بخورد خداوند شكمش را به مقدار آن چه خورده از آتش پر می كند پس اگر از ربا مالی را به دست آورد عملش را نمی پذيرد و هميشه مورد لعن خدا و ملائكه است مادامی كه قيراتی از مال ربوی نزدش باشد.»
امام باقر (علیه السلام) می فرمايند: «در كتاب علی عليه السلام يافتم كه نوشته شده بود هرگاه بعد از من ربا رايج شود، مرگ ناگهانی هم رايج مي شود.»
بازدیدها: 12