حجت الاسلام رمضانی:بدون تغییرات انفسی، اصلاح و تغییرات اجتماعی در مسیر غلط قرار می گیرد.
حجت الاسلام رمضانی گفت: در صورتی که فرد تغییر انفسی را انجام نداده باشد. و بدون مراقبت و اصلاح بخواهد قدم در مسیر تغییرات اجتماعی بگذارد نتایج بسیار غلط تری میگیرد.
به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجت الاسلام رمضانی کارشناس مسائل دینی به مناسبت ایام فاطمیه در حسینیه شیخ مرتضی زاهد به سخنرانی پرداخته و گفت:
همان گونه که قابلیت ها و استعدادهای بدن تعیین کننده شکل بسیاری از وسائل و مصنوعات بشر است و آنها در تناسب بین توان بدن طراحی می شوند. به عنوان مثال ماشین با فرض اینکه یک نفر پا، دست، چشم دارد طراحی می شود. اگر کسی یک دست نداشته باشد در تناسب و ارتباط بین ناتوانی بدن و ماشین به مشکل می خورد. و نمی تواند دنده عوض کرده یا گاز دهد. همان طور که این تناسب حکیمانه است از خدای حکیم هم تناسبی بین حادثه های زندگی ما با استعدادهای درونی ما صادر می شود. و راز بسیاری از حوادث بلکه همه حوادثی که برای انسان به وجود می آید همین تناسب استعداد، شکل روحی و بیماری های روحی او است. که در لایه های عمیق تر قلب پنهان شده و باید تکلیف آن روشن شود.
وی با بیان اینکه با توجه به تناسب بین شکل روحی و حادثه است که خداوند متعال برای هر کدام از ما ابتلاء و شرایطی را فراهم می کند، عنوان کرد:
همانگونه که باغبان شرایط را فراهم می کند که دانه استعدادهای خود را نشان دهد، خداوند متعال هم میخواهد تکلیف بنده هایش با استعدادهای آنها روشن شود؛ لذا آن تغییرات انفسی، شکل روحی، استعدادهای درونی، غم ها و شادی ها، اهمیت ها که در جان ما جا گرفته یا نگرفته است همچون بدن ما که شکلی به روح ما می دهد تعیین کننده بسیاری از حوادث است. لذا این شما هستد که حوادث را تعیین می کنید، این تغییرات انفسی شما است که مقدمه تغییرات و حوادث اجتماعی است.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی ادامه داد:
گاهی انسان این مساله را ساده و گاهی پیچیده حس می کند. به عنوان مثال از دیروز تا امروز اینکه من چه خلوتی داشته باشم. یا چه در دلم گذشته باشد. و چه چیزی آن را مشغول کرده باشد در این جلسه تاثیر می گذارد. این کلام که از دهان من بیرون می آید. اینکه کجا می رود در دست من نیست گاهی اوقات هیچ اثرات مثبتی ندارد. اما گاهی اثرات بسیار زیادی دارد. علت آن شکل روحی خوب و بد است.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه گاهی اوقات انسان به استدراج دچار می شود. اظهار کرد:
لزوما این گونه نیست که شعاع تاثیر صرفا درارتباط خوب با خدا باشد. خداوند متعال تغییرات اجتماعی را بر مبنای تغییرات انفسی رقم می زند. خداوند تغییرات قوم را به خود نسبت می دهد اما تغییر انفسی را می گوید خودت انجام بده. یعنی وقتی کار تو تمام شد بعد از آن من شروع می کنم. انتهای تغییرات انفسی تو ابتدای تغییرات اجتماعی من است.
وی افزود: امام حسین(ع) سال ها قبل از کربلا کشته شده بودند. وقتی در دورن جان ها امام حسین(ع) حکومت نمی کند بیرون از آن امام حسین(ع) بر مسند حکومت نمی نشیند. نمی شود در درون من شهوت حاکم باشد. اما در بیرون منبری باشم. نتیجه و سرنوشت این شکل از ارتباط این می شود. که انسان فعالیت اجتماعی مصلحانه را به نفع نفس مصادره می کند. چراکه هرجا شهوت حاکم است آن تغییر بیرونی را هم تحت حکومت خود می گیرد. و حق را به نفع نفس مصادره می کند. اسم آن نوکری اما باطن آن خودنمایی است.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با بیان اینکه برخی افراد می آیند امام حسین(ع) را در لباس نوکری به خدمت خود بگیرند. ابراز کرد:
بسیاری از ما کارگر خدا هستیم و عبد خدا نیستیم. صدای کارگر صبح نازک بعدازظهرها کلفت است. بعد نماز با چه صدای کلفتی می گوید قبول باشه. بیچاره آن شخصی که زیاد توفیق داشته باشد. و به عنوان مثال نماز شب هم خوانده باشد. شیطان در عبادت بسیار موفق شده بود. در همین موفقیت به جایی رسید که فکر کرد. خداوند بر سر او کلاه گذاشته است و از خداوند مزد عبادت مطالبه کرد.
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد:
یک زمانی امام حسین(ع) یک حکومت ضعیفی در دل ما دارد در همین مراسم ها، گریه ها و کمک ها آن را تقویت می کنیم. اما وقتی امام حسین(ع) در دل ما هیچ حکومتی نداشته باشد. به محض اینکه اتفاقی رخ دهد همین حکومت ضعیف در دل ما هم از بین می رود. بسیار بودند افرادی در تاریخ که خوبی های خود را در مقابل اهل بیت(ع) قرار داده و درخواست تسویه حساب کردند.
وی بیان کرد:
در صورتی که فرد تغییر انفسی را انجام نداده باشد. و بدون مراقبت و اصلاح بخواهد قدم در مسیر تغییرات اجتماعی بگذارد. نتایج بسیار غلط تری میگیرد. خدا نکند عالمی تهذیب نیافته دنیا به او اقبال کند. گاهی نفس انسان ثابت می کند خدا هست که ثابت کند من عالم هستم. خدا را هم به خدمت خود می گیرد انسان موجود عجیب و پیچیده ای است. نماز شیطان چهار هزار سال طول میکشید. ما خاصیت و خطر دین داریهای تغییر شکل نیافته در درون و مشغول شدن به بیرون را هنوز درک نکردیم. که ببینیم چطور می شود حق را پله خودنمایی و دنیا کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گفت:
برخی در مسجد از صف اول بودن برای خود یک چیزی درست می کنند که حاصل نپرداختن به تغییرات انفسی و مشغول شدن به تغییرات اجتماعی و غافل ماندن کامل است. گاهی انسان محاسبه نفس دارد و افتان و خیزان در حال اصلاح نفس خود است. اما محکم ایستاده است. که به نام دین بهره خود را از دنیا ببرد. آرزوهای قبل خط مرگ هرچه باشد دنیاست حتی اگر به اسم طلبگی، اجتهاد، مسجد باشد. دنیا در دل بزرگ از آخرت هم حرف بزنی در این حالت انسان آخرت را به خدمت دنیا می گیرد.
آنگاه طبقه ای به نام منافق شکل می گیرد. منافق با فی قلوبهم مرض تفاوت دارد. یکی از ویژگی های منافقان این است که از شرایط جنگی می ترسند. مرض قلبی است که آنها را به اینجا می رساند. فی قلوبهم مرض منافقان رسمی نیستند مومنانی هستند که از مرض قلبی خود غافل هستند. این یک جریان اجتماعی شکل می دهد آنها سست ایمان هایی هستند. که در شرایط اجتماعی به سمت منافقان مایل می شوند. خداوند از قلب آنها خبر می دهد سپس رفتار اجتماعی آنها را نقل می کند. خداوند با یک توصیف انفسی یک رفتار اجتماعی را نقل می کند.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد:
اگر افراد بدون تغییرات انفسی به جبهه ایمان وارد شوند. بدون اینکه به مرض های قلب خود رسیدگی کنند. این افراد سر بزنگاه هنگامی که امام حسین(ع) را به شهادت می رسانند. احساس می کنند که خیلی هم لازم نیست دخالت کنند. می گویند در کربلا بیشتر از سربازای عمر سعد یک عده رفته بودند. بالای تپه دعا می کردند که خدایا این قائله را ختم به خیر کن. چرا باید طرف ببیند امام حسین را به شهادت می رسانند. و او به جای کمک در حال دعا کردن باشد. وقتی انسان به تغییرات انفسی نرسد این گونه می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد:
به خلوت خود برسید فعالیت اجتماعی را فقط با نیاز درونی خود انجام دهید. و با حس کارگری انجام ندهید. اگر درک نکنید. که وقتی خوبی می کنید. به خود خوبی کردید طلبکار میشوید. امیرالمومنین در حالی که بزرگترین مصلح تاریخ هستند. فرموند من در عمرم به کسی خوبی نکردم. همان موقع که داشتم دست یکی را می گرفتم. اول به خودم خوبی کردم. آن زمان که به فقیر کمک می کردم .در واقع به خودم کمک می کردم. اگر این را درک نکنید طلبکار می شوید و پس از کمک به فقیر منت می گذارید. حضرت زهرا(س) چنان در بندگی الهی تواضع داشتند. که با آن همه جانبازی در مسیر ولایت نه تنها ذره ای طلبکار نبودند. بلکه از امیرمومنان امام علی(ع) طلب حلالیت می کردند.
باید به شبهات مقاومت پاسخ الهیاتی داد
فاطمیه امسال بسیار حساس است چراکه ما در غزه و لبنان جنگ داریم
بازدیدها: 0