عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: الگوی پیشرفت اسلامی متمایز از الگوی غربی است؛ چراکه تمدن مغرب زمین علم منهای ایمان است و تمدن اسلامی تلفیق علم و ایمان و عقلانیت و معنویت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛ آیتالله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شامگاه روز گذشته، ۱۵ مردادماه در ادامه بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی به بررسی ماهیت پیشرفت، چشمانداز و شاخصههای پیشرفت پرداخت.
آیتالله کعبی پیشرفت را پیش رفتن به جلو و حرکت مداوم دانست و مؤلفههای پیشرفت را چنین عنوان کرد:۱-حرکت از مبدأ به مقصد۲- برگشت به عقب نباشد ۳- حرکت در مسیر صحیح۴- معلوم بودن اهداف قابل تحقق.
وی گفت: در نظام اسلامی اهداف ذومراتب هستند یعنی به اهداف مقدمی، میانی و متعالی تقسیم میشوند و در توضیح آن افزود: اهداف مقدمی شامل نظم و امنیت، رفاه و آبادانی و معیشت مردم میشود و اهداف میانی عدالت را در برمیگیرد و اهداف متعالی شامل قرب الهی و رسیدن به کمال میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مؤلفه پنجم را حرکت جهت کمال و تعالی دانست و گفت: ما در پیشرفت باید از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم.
عضو خبرگان رهبری، اقسام پیشرفت را چنین برشمرد؛۱- پیشرفت تکوینی یا قهری؛ که در این پیشرفت انسان نقشی ندارد و آن پیشرفت جهان آفرینش و نظام هستی بهسوی الله است؛ «یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ»، (انشقاق/۶). ۲- پیشرفت تاریخی که مربوط به حوزه جامعهشناسی و فلسفه تاریخ است که اسلام در این نوع پیشرفت معتقد است آینده جهان بشریت بهسوی پیروزی حق بر جریان باطل است و اوج این پیشرفت در حکومت حضرت صاحبالزمان(عج) نمود خواهد کرد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، نوع سوم پیشرفت را پیشرفت علمی و فنی عنوان کرد و گفت: این نوع از پیشرفت حرکت از مجهول به معلوم است و حاصل این پیشرفت، تحقق تمدن مادی یعنی توسعه و عمران و آبادی است که این پیشرفت بر پایه معارف حسی و تجربی است و نیاز به علم، آزمایشگاه و کارگاه دارد.
وی ادامه داد: این نوع پیشرفت جزئینگر است نه کلینگر و در اصطلاح به آن توسعه میگویند.
حقوقدان برجسته کشور، نوع چهارم پیشرفت را که مدنظر اسلام نیز هست پیشرفت مکتبی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: پیشرفت مکتبی و اجتماعی یعنی حرکت و گام نهادن به سمت مقصد بر اساس جهانبینی و مکتب و نظامات گوناگون ناشی از مکتب و اضافه کرد این پیشرفتِ مبتنی بر ارزشها و باورها، پیشفرضهایی دارد و اگر اینها محقق شوند ما میتوانیم پیشرفت کنیم.
وی این پیشفرضها را در چند مورد، چنین بیان کرد: ۱-ارادی است و مبتنی بر اراده و انتخاب آگاهانه انسان است,۲- هدف متعالی در آن تبیین شده است.۳- اراده مسئولانه و حرکت و تلاش برای رسیدن به هدف را توأمان دارد چراکه پیشرفت در سایه تنبلی و ناامیدی و بیهمتی، حاصل نمیشود.
مدرس حوزه علمیه قم گفت: انبیا و اولیای الهی و در عصر غیبت رهبری الهی بر پایه ولایتفقیه، ترسیمکننده راه هستند و جامعه را در مسیر هدایت رهبری میکنند و ادامه داد: ملتهایی که عزم و اراده ندارند هیچگاه پیشرفت نمیکنند اما ملتهایی که دارای عزم و اراده راسخ هستند و همچنین از رهنمودهای رهبری حکیم بهره میبرند حتماً پیشرفت خواهند کرد.
آیتالله کعبی گفت: نقشه راه انبیاء ویژگیهای دارد ازجمله:۱- تحریر و آن به معنی آزاد کردن انسان از غل و زنجیرها است و کار امام خمینی(ره) این بود که ملت ایران را از غل و زنجیرهای طاغوت آزاد کرد؛«ویضع عنهم اصرهم والاغلال التی کانو علیها»۲- تطهیر و تزکیه و آن شستشوی انسان در زلال وحی است؛,۳- تعلیم و آموزش ۴- رشد و رسیدن به فلاح که آن رسیدن به موفقیت در سایه رفع موانع است چراکه موفقیت بدون برطرف کردن ناملایمات تنها لذت است و بس ۵- برنامه برای تحقق حیات طیبه اسلام.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پیشرفت اسلامی، مخالفانی دارد که مهمترین آنها غربگرایانی هستند که معتقد به پیشرفت فقط بر پایه علم و فن هستند و افزود: از دیگر مخالفان، عملگراها هستند که میگویند پیشرفت بر پایه اسلام، سخت است و ما نمیتوانیم.
وی افزود: این گروه بهدشواری مسیر توسل میکنند و البته راه دشوار بر پایه همت بلند قابل طی کردن است.
آیتالله کعبی گروه سوم مخالفان را کسانی دانست که نگاهشان به دین حداقلی و فردی است و ادامه داد: الگوی پیشرفت اسلامی متمایز از الگوی غربی است چراکه تمدن مغرب زمین علم منهای ایمان است و ایمان منهای علم یعنی عقبماندگی و علم منهای ایمان یعنی جنایت و نابودی بشریت و تمدن اسلامی تلفیق علم و ایمان و عقلانیت و معنویت است.
وی تصریح کرد: ما به هر میزان شباهتی که به الگوهای غربی پیدا کنیم از اهداف انقلاب اسلامی دور خواهیم شد و به میزانی که به آموزههای اسلام عمل کنیم پیشرفت خواهیم کرد.
عضو خبرگان رهبری تأکید کرد:ما باید تفاوتهای انسان پیشرفته غربی و انسان پیشرفته اسلامی را بدانیم و توضیح داد: انسان پیشرفته اسلامی، انسان عاقل، خردمند، دانشمند، متفکر، باتقوا و بااخلاق، عدالت گر، اهل پرهیز از اسراف و امیدوار به چشمانداز آینده است.
وی اضافه کرد: در نظریه پیشرفت اسلامی عدالت یکی از مؤلفهها است و پیشرفت منهای عدالت پیشرفت نیست چراکه عدالت و پیشرفت باهم باعث حرکت روبهجلو خواهند شد.
طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی با رویکرد جوان و سبک زندگی اسلامی و ضرورت و مفهوم انقلابی ماندن از پنجم مرداد تا یکم شهریور سال در شهرکرد در حال برگزار است.
انتهای خبر/
بازدیدها: 83