توجه بیشتر به خواستههای نفس سبب گرفتاری در زندان دنیا
آیت الله «محمدباقر تحریری» در جلسه تفسیر مناجات ابوحمزه ثمالی که در مدرسه علمیه برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: بر اساس روایات ائمه معصومین علیه السلام گناه در قلب انسان نقطهای سیاه ایجاد میکند که هرچه بیشتر باشد بر سیاهی آن افزوده میشود.
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه در ابتدا قلب انسان نورانی است، عنوان کرد: گناه این نورانیت را از بین میبرد و تنها در صورت توبه تاریکی و سیاهی قلب از بین میرود.
آیت الله «محمدباقر تحریری» در جلسه تفسیر مناجات ابوحمزه ثمالی که در مدرسه علمیه برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: بر اساس روایات ائمه معصومین علیه السلام گناه در قلب انسان نقطهای سیاه ایجاد میکند که هرچه بیشتر باشد بر سیاهی آن افزوده میشود.
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه در ابتدا قلب انسان نورانی است، عنوان کرد: گناه این نورانیت را از بین میبرد و تنها در صورت توبه تاریکی و سیاهی قلب از بین میرود.
وی با بیان اینکه خواهشهای نفسانی انسان انتها ندارد، ابراز کرد: خواستههای نفسانی انسان در همه زمانها و مکانها خود را نشان میدهد بر همین اساس اگر انسان توبه نکرده و به گناه کردن خود ادامه دهد تاریکی قلب او را گرفته و از جایگاه انسانی تنزل می کند.
آیت الله تحریری افزود: هرچه انسان بیشتر به خواستههای نفسانی خود توجه کند بیشتر در زندان دنیا قرار گرفته و دچار فسق و فجور شده و از اهل سجین میشود اما اگر از تنها به خداوند توجه کند و از خواستههای نفسانی رهایی یابد جزو علیین میشود.
وی با استناد به روایتی از امام سجاد علیه السلام، گفت: توجه محض به خدا، استغاثه، دعا و مناجات از عوامل رسیدن انسان به خداوند است که باید همراه با خضوع و خشوع باشد تا حجابها برداشته شود.
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه خداوند کریم و کمال مطلقی است که به بنده خود عنایت دارد، خاطرنشان کرد: اگر ما به کریم و کمال مطلق بودن خداوند توجه کنیم هنگام دعا و مناجات مقابل او برای خود جایگاهی قائل نمیشویم.
وی با بیان اینکه خواهشهای نفسانی انسان انتها ندارد، ابراز کرد: خواستههای نفسانی انسان در همه زمانها و مکانها خود را نشان میدهد بر همین اساس اگر انسان توبه نکرده و به گناه کردن خود ادامه دهد تاریکی قلب او را گرفته و از جایگاه انسانی تنزل می کند.
آیت الله تحریری افزود: هرچه انسان بیشتر به خواستههای نفسانی خود توجه کند بیشتر در زندان دنیا قرار گرفته و دچار فسق و فجور شده و از اهل سجین میشود اما اگر از تنها به خداوند توجه کند و از خواستههای نفسانی رهایی یابد جزو علیین میشود.
وی با استناد به روایتی از امام سجاد علیه السلام، گفت: توجه محض به خدا، استغاثه، دعا و مناجات از عوامل رسیدن انسان به خداوند است که باید همراه با خضوع و خشوع باشد تا حجابها برداشته شود.
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه خداوند کریم و کمال مطلقی است که به بنده خود عنایت دارد، خاطرنشان کرد: اگر ما به کریم و کمال مطلق بودن خداوند توجه کنیم هنگام دعا و مناجات مقابل او برای خود جایگاهی قائل نمیشویم.
منبع: وارث
پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام
بازدیدها: 122