حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد؛ ترسیم چهره ابرار در دنیا و عقبی
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: در میان مومنین بالاترین مقام و به تعبیری رتبه انسان کامل، از آنِ ابرار است که در این بین حضرت زهرا سلاماللهعلیه، نهایت عالی درجه ایمان، اخلاق و عمل صالح را برخوردار بوده، به نحوی که از تولد تا شهادتشان هیچ گناهی در ایشان راه نفوذ نداشته است و از اینرو آن را فاطمه، یعنی بریده شده از بدیها نامیدند.
جایگاه مومنین
به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه به مناسبت فاطمیه اول در مسجد طالقانی تهران به ادامه مبحث فاطمیه سال گذشته مبنی بر تبیین ”جایگاه مومنین” که نیمهتمام مانده بود پرداخته. و در این راستا ضمن اشاره به این که مومنین چه در زمان انبیاء الهی و ائمه طاهرین و چه در برهه کنونی از نظر مقام ایمانی با یکدیگر تفاوت داشته و دارند. به تبیین جایگاه اهل ایمان که در قرآن ترسیم شده پرداخته و گفت:
گروهی از مومنان در کلام قرآن به اهل تقوا تعبیر شده. و گروهی دیگر تعبیر به اولیای الهی و ابرار شدهاند. و از دستهای دیگر تحت عنوان اهل ایمان یاد شده. که اگرچه درجات ایمانی آنها مانند گروههای برشمرده شده پیشین نیست. اما یقینا اهل نجات هستند.
وی در ادامه ضمن تأکید بر این امر که مقامات انبیاء الهی نیز با یکدیگر متفاوت بوده است افزود:
عدهای از انبیاء بر سایر پیامبران الهی فضیلت داشته و بر این اساس عدهای نبی بودند. و عدهای دیگر رسول، در این بین 5 تن از انبیاء الهی اوالعزم بوده و وجود مبارک حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله مقامشان از سایر انبیاء بالاتر است.
حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان با اشاره به حدیثی از حضرت امیر علیهالسلام در خصوص درجات مختلف بهشت از دیدگاه آیات و روایات پرداخته و بیان کرد:
پروردگار در قرآن مجید در بسیاری از آیات به عبارت ”جنات”، جمع ”جنت” اشاره کرده. و در تأیید این امر حضرت علی علیهالسلام نیز درجات جنات را 8 مرتبه عنوان کرده و میفرمایند: جنات به 8 درجه تقسیم شده و بهشتهای متعدد در واقع مبتنی بر ظرفیت، عمل و شرافت اهل ایمان رتبهبندی شده است. که آخرین رتبه و درجه آن در سوره مبارکه مومنون به ”فردوس” تعبیر شده است.
استاد حوزه علمیه در ادامه ضمن تشریح مقامات قیامتی ابرار به ویژگی اعمال این طیف از مومنان در دنیا پرداخته و عنوان کرد:
در سه آیه از قرآن کریم از جمله در سوره آلعمران، سوره مطففین و سوره مبارکه دهر یا انسان به ابرار اشاره شده است. که حضرت امیر علیهالسلام ویژگیهای آنان را به ترتیب به این شرح بیان میدارند که ابرار گروهی هستند. که در مرحله نخست اجتناب از گناه دارند. در مرحله بعد عمل به فرائض الهی داشته که در معنا فرائض الهی با واجبات متفاوت است. فرائض در حقیقت معنای اعلای عمل به خواستههای پروردگار است. و ابرار تمامی فرائض الهی را انجام میدهند. و در نهایت به همه ارزشهای اخلاقی و انسانی مزین هستند.
در اهمیت اولویت داشتن رتبه اجتناب از گناه بر دو مرحله دیگر اعم از عمل به فرائض الهی و مزین شدن. به ارزشهای اخلاقی همین بس که حضرت رسول صلیاللهعلیه فرمودند دوری از گناه ثوابش از عبادات واجب بیشتر است. در واقع اول باید مرتبه لا را طی کرد تا به الله رسید و این مسیری است که ابرار طی کردهاند.
وی در ادامه ضمن اشاره به مرحله نخست ابرار در روایات رسیده از حضرت علی علیهالسلام، دوری و اجتناب از محارم و معاصی و گناه را تشریح و تصریح کرد:
اینان غرق در حق هستند و اعمالشان به فرموده قرآن مجید عاشقانه و خالصانه برای خداست. و به هیچ اموری اعم از کسب و کار و مال واولاد و هرچه غیر خدا وابستگی ندارند. در واقع در این گروه شرک خفی راه نداشته و یقین دارند. که خداوند عالم آنها را بینیاز از گناه آفریده و اصل نیازمندی انسان به خدا، عبادت و اخلاق نیکو و مهرورزی است. به تعبیری دیگر حضرت امیر در نهجالبلاغه تأکید میکنند که ابرار بدن و جسمشان بر روی زمین و روحشان در عالم قدس است. و نیز حضرت تأکید میکنند که هر انسانی به اندازه میزان بدی و کیفیت گناه خود از رحمت الهی دور میشود. ولی ابرار از آنجا که از گناه بدورند همواره از رحمت حق برخوردارند.
استاد حوزه علمیه در ادامه به سوال فردی از امام باقر علیهالسلام اشاره و بیان کرد:
از امام پنجم سوال شد که چرا مادر شما را فاطمه نام نهادند؟ ایشان فرمودند ریشه فاطمه از ”فطن” به معنی ”جداشدن” است. لذا چون مادر ما از هرچه شرو فساد و ظلم و سیاهی، از زمان تولد تا شهادت جدا و بریده بود. او را فاطمه نامیدند.
این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود به هشدار قرآن مبنی بر فاسق نام نهادن قطعکنندگان صلهرحم اشاره کرده و عنوان کرد:
در زبان عرب محاوره ”فسق” به معنای ”بیرون آمدن خرما از غلاف” خود است. و در بیان قرآنی از آن به معنی ”بیرون آمدن انسان از چارچوب انسانیت” تعبیر شده است.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان عرایض خود ضمن اشاره به ظلم اهل ثقیفه به اهل ایمان و باقیماندن پیامدهای جبرانناپذیر این ظلم تا ابد، به درک کامل حضرت زهرا سلاماللهعلیه از پیامدهای این ظلم به توحید، امامت، نبوت و انسانیت اشاره و خاطرنشان کرد:
از آثار و پیامدهای ظلم اهل ثقیفه همین بس که مسلمانان جهان به جای اتحاد باهم متفرق بوده. و لذا گرفتار یک گروه قلیل صهیونیست شدند. که در واقع بقای این رژیم صهیونیست مبتنی بر ضعف و تفرقه در بین امت اسلام است. بر همین اساس وقتی خلیفه اول و دوم در زمان بیماری حضرت زهرا سلامالله و در اواخر عمر حضرت. با اذن مولاعلی علیهالسلام جهت طلب رضایت به محضر حضرت شرفیاب شدند. ایشان فرمودند مسئله رضایت از شما را در قیامت در محضر پدرم حضرت رسول صلیاللهعلیه مطرح میکنم. و در دنیا با شما حرفی ندارم و از شما مطلقا راضی نیستم تا قیامت.
باید به شبهات مقاومت پاسخ الهیاتی داد
فاطمیه امسال بسیار حساس است چراکه ما در غزه و لبنان جنگ داریم
بازدیدها: 0