لحن روايات نسبت به دنيا، همانند قرآن دو لحن است، گاهى از دنيا تعريف مىكند و منظور دنياى پاكان و صالحان و بيداران و عاشقان است و گاهى دنياى دنياپرستان و مسرفان و مبذران و بىخبران و جاهلان و گمراهان.
الدُّنْيا تَغُرُّ وَتَضُرُّ وَتَمُرُّ، إنَّ اللّهَ تَعالى لَمْ يَرْضَها ثَواباً لأوْلِيائِهِ وَلا عِقاباً لِأعْدائِهِ وَإنَّ أهْلَ الدُّنْيا كَرَكْبٍ بَيْنا هُمْ حَلّوا إذْ صاحَ بِهمْ سائِقُهُمْ فارْتَحَلُوا (نهج البلاغه، حكمت 415؛ بحار الأنوار: 70/ 132، باب 122، حديث 137)
دنیا با زينت و آرايش خود فريب مىدهد «كسانى را كه از معرفت و ايمان برخوردار نيستند» و سپس زيان مىرساند، آن گاه با شتاب و سرعت مىگذرد.
خداوند سبحان راضى نشد كه دنيا را پاداش دوستان و كيفر دشمنانش قرار دهد.
اهل دنيا، مانند كاروانى هستند كه در بين فرود آمدن، ناگاه جلودارشان بانگ مىزند كه، پس كوچ مىكنند.
تمثیل به مار
مثل الدنیا کمثل الحیّة لیّن مسّها و السّمّ الناقع فی جوفها، یهوی الیها الغر الجاهل و یحذرها ذواللّب العاقل.
(نهج البلاغه فیض الاسلام، حکمت 115)
داستان دنیا چون داستان مار است که دست بر آن بکشی نرم است، ولی در اندرونش زهر کشنده دارد. فریب خوردهی نادان به سوی آن میرود و خردمند دوراندیش از آن دوری میگزیند.
بدان که دنیا معشوقهای است فتّان و رعنایی است بیسامان. دوستی است بیوفا، دایهای بیمهر و دشمنی پرگزند. هرکه را بامداد بنوازد، شامگاه بگدازد. هرکه را یک روز به شادی دل بیافروزد، دیگر روزش به آتش غم و اندوه بسوزد.
علامه مجلسی میگوید:
دنیای نکوهیده مرکب است از اموری که انسان را باز دارد از اطاعت خدا و دوستی او و تحصیل آخرت. پس دنیا و آخرت باهم متقابلند.
هرچه باعث رضای خدای سبحان و قرب او شود از آخرت است گرچه به حسب ظاهر از دنیا باشد، مثل تجارت و زراعت و صنعتی که مقصود از آنها معیشت عیال باشد. برای اطاعت امر خدا، صرف کردن آنها در مصارف خیریه، کمک کردن به محتاجان و صدقات. اینها همه از آخرت است، گرچه مردم آن را از دنیا دانند. ریاضتهای ساختگی و کارهای ریاکارانه گرچه با تزهد و انواع مشقّت باشد، از دنیاست؛ زیرا سبب دوری از خدا شود و قرب به سوی او نیاورد، مثل اعمال کفّار و مخالفان. انسان به طور فطری، حیات را دوست دارد و مقصود از نکوهش دنیا، نکوهش حیات و علاقههای طبیعی و فطری انسان نیست. بلکه مقصود، نکوهش علاقهای قلبی است که موجب اسارات انسان به دست دنیا میشود و این امر مذموم را در اسلام عبادت دنیا مینامند. (تصنیف نهج البلاغه، ص 885.)
انتهای مطلب/
بازدیدها: 394