خاطره سردار مداحی مدیر ستاد مرکزی هیات رزمندگان اسلام از دوران دفاع مقدس و تشکیل این هیات

خانه / اختصاصی هیأت / خاطره سردار مداحی مدیر ستاد مرکزی هیات رزمندگان اسلام از دوران دفاع مقدس و تشکیل این هیات

1. هیئت رزمندگان در زمان دفاع مقدس از کی و کجا شروع به کار کرد؟

هیئت محبان امیرالمومنین علیه السلام در کرمانشاه حدود 1360 با همراهی پرسنل خدوم قرارگاه مرکزی رمضان، مرکزعملیات های نامنظم سپاه تشکیل شد.
این هیئت هفته ای یک شب چهارشنبه شب ها یا پنجشنبه شب ها که الان دقیق خاطرم نیست. در منازل پرسنل قرارگاه در شهرک شهید مفتح در بلوار طاقاستان تشکیل می شد.
بعد ها که جمعیتش از همان پرسنل قرارگاه افزایش پیدا کرد. در نمازخانه یا مسجد شهرک که حالا اون موقع بیشتر نمازخانه بود. جلسات بزرگتر و در انجا تشکیل می شد.

مداحانی از خود قرارگاه و بچه های پرسنل بودن و اجرای برنامه می کردند. و همچنین مداحان برجسته ای هم از تهران دعوت می شدند. که من خاطرم هست. بعضی هفته ها حاج مرتضی طاهری بعضی هفته ها حاج سعید حدادیان و بعضی هفته ها حاج محسن طاهری و تعداد دیگری از این مداحان عزیزو حتی سخنرانانی از قم و تهران دعوت می شدند. می امدن اجرای برنامه می کردند و برمی گشتند.

۲. این هیئت چه تاثیری در روحیه رزمندگان قرارگاه در آن زمان داشت؟

طبیعتا دستگاه سید الشهدا علیه السلام ،توسل به اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام وگریه برای امام حسین علیه السلام و شادی برای اهل بیت به همه پرسنل قرارگاه که در این جلسه بودند یک انرژی مضاعفی می داد.

فرق نمی کرد پرسنل عادی قرارگاه باشند. یا جزء مسئولین وفرماندهان ، آن موقع که هنوز درجه در سپاه نیامده بود. ولی فرمانده قرارگاه که مثلا سردار ذوالقدربود. جانشین قرارگاه سردار وحیدی و رئیس ستاد قرارگاه سردار مسجدی بود. بنده حقیرهم جانشین ستاد و مسئول بازرسی بودم. همه ما به عنوان یک خادم شرکت می کردیم. و کمکم می کردیم تمام پرسنل قرارگاها هم که خونه ها شون تو اون شهرک بود و یا در شهر کرمانشاه مستاجر بودن و خونه گرفته بودن با خانوادها شان می آمدن و در این هیئت شرکت می کردند. حتی پرسنل مجرد قرارگاه ، بعضا هم سربازان بدون اجبار خودشان با عشق و علاقه می امدن و شرکت می کردند و از برنامه هیات بهره معنوی میبردند.

حتی با پول حقوق خودشان از جیب خودشان، آن موقع ها که حقوقی خیلی نبود. مثلا من یادم هست اولین حقوق هایی که ان موقع می دادند به پاسداران هزار و پانصد تومان بود. دو هزار تومان بود. ان سالهای اول آن سالهایی که حالا من یادم هست در این قرارگاه بودیم ولی با همین حقوق کم حتی شام را با پول خودشان جمع آوری میکردند. و بعضی از جلسات را چه در حیات که در شهادت ها اطعام می دادن شام می دادند و افتخار می کردند به این نوکری و به این برنامه هایی که برای اهل بیت(علیه السلام) برگزار می کردند.

۳. این هیئت چگونه اداره می شد و آیا در سایر قرارگاه ها همچنن هیاتی بود؟

پاسخ این هیئت توسط تعدادی از معاونت های قرارگاه مثلا من خاطرم هست بنده که بازرسی بودم معاونت بازرسی بودم آقای معاونت لجستیک، قرارگاه معاونت ترابری، قرارگاه معاونت مهندسی، قرارگاه معاونت تبلیغات، پنج شش تا از معاونت ها هیئت رو اداره میکردن جمعی همه شرکت کنندگان و پرسنل قرارگاهم کمک می کردند. و هزینه هایش نیز که فرماندهان هم حضور پیدا می کردند. و اداره می شد در سایر قرارگاها هم بود. ولی نه به همین نوع اسم به اسمهای مختلف مثلا در اهواز آقای آهنگران هم یک همچین هیئتی داشتند. من فکر می کنم مثلا به نام رزمندگان عاشق ثارالله یا هیئت عاشقانه ثارالله جاهای دیگر یگان های دیگر داشتند. رزمندگان عاشق روح الله، با نامهای مختلف در یگان های مختلف هیئت هایی تشکیل می شد. مثلا مشهد هیئت رزمندگان داشت. در ان ایام قم هیئت رزمندگان داشت اینها بعدها دور هم جمع شدند. و هیئت رزمندگان رو تشکیل دادند.

البته  هیئت محبان امیرالمومنین(ع) وقتی قطعنامه صادر شد و جنگ پایان پیدا کرد. و ما برگشتیم تهران من خاطرم هست تا چند سال ما در شهر ری و بعضا هم در تهران به طور سیار همان هیئت محبان امیرالمومنین(ع) را با نام دیگری به نام مکتب الائمه(علیهم السلام) ادامه دادیم. با همان بچه ها با همان سخنران ها

بعضی ها هم خب اضافه شدن از سخنرانان مداحان؛

یادم هست آیت الله ممدوحی جزو سخنران های ما بود مرحوم  حاج آمیز اسماعیل دولابی جزو سخنرانان مان بود. و بعد این هیئت حضرت آیت الله تحریری جزو سخنرانان مان بود. و آقایون دیگر حالا من خاطرم هست همین مداح هایی که اسم بردم بودند. به اضافه مداحان جدیدتری اضافه شدند. آقای آهنگران همیشه بود. جزو مداحان مان و این کم کم عرض شود که باعث شد. در سال هفتاد و شش که تصمیم گرفته شد. ستاد مرکزی هیئت رزمندگان تشکیل بشود. هیئت ها دور هم جمع بشوند اما اولین همایشی که برای هیئت های رزمندگان برگزار کردیم. حدود صد هیئت شرکت کردن و فکر می کنم. اولین همایشمون سال هفتاد و هفت یا هفتاد و هشت باید تو سوابق دیده بشه در مسجد امام محمد تقی علیه السلام در خیابان پیروزی نفش بلوار ابوذر اولین همایش در اون
مسجد تشکیل شد حدود صد هیئت شرکت کردن همینطور سال های بعد این همایش ادامه پیدا کرد. و هر سال به تعداد هیئت های رزمندگان افزوده شد. که تا الان ما با شعبات جوانان عاشورایی و خواهران حدود هزار و دویست شعبه داریم.

4.هیات رزمندگان اسلام توسط چه کسانی ارائه شد و با چه مجوزی شکل گرفت و آغاز به کار کرد؟

پاسخ در سال هفتاد و شش جمعی از پاسداران و بسیجیان به همراه فرمانده وقت سپاه سردار محسن رضایی خدمت مقام معظم رهبری رسیدند. و از ایشان کسب تکلیف کردند عرض کردند که تعدادی هیئت های رزمندگان بطور پراکنده در سراسر کشور فعالیت می کنند. آیا ایشان مصلحت میدانند که یک هیئت مرکزی برای ساماندهی و نظم و انسجام بهتر و بیشتر این هیئت ها تشکیل بشود. که در آن جلسه مقام معظم رهبری تشکیل هیئت مزبور یعنی ستاد مرکزی هیئت را تایید فرمودند ولی تاکید فرمودند که سازمانی سپاه نباشد خودجوش و مردمی اداره بشود. و منجر به تعطیلی سایر هیئت ها نیز نگردد.

یعنی اگه اینها هیئت های بزرگ و قدرتمندی شدند. مبادا خدای نکرده منجر به تعطیلی سایر هیئت های کوچکتر بشود. که بحمدلله شد این هیئت و از سوی مردم شکل گرفت.

البته بیشترین حمایت توسط سپاه و بسیج و نهادهای فرهنگی نظام از این هیئت صورت گرفت. با همکاری خوب سازمان صدا و سیما توانست خیلی از برنامه هایش را هم به صورت پخش زنده داشته باشد. مثل دعای ندبه و دعای کمیل، جشن های بزرگ و کم کم در سراسر کشور تشکیل شد. و توانست سایر فعالیت های دیگر را مثل همایش سخنرانی ها، مداحان، تولید کتاب ،تولید نشریه، راه اندازی سایت، تولید و تکثیر نوارها و سیدی های ارزشمند مذهبی، همایش برای مدیران همه ی شعب، تشکیل واحد خواهران، تشکل هیئت خواهران، تشکیل هیئت جوانان عاشورایی، تشکیل هیئت نوجوانان فاطمه، اینها به مرور زمان انجام شد و شکل گرفت. والسلام علیکم و رحمه الله

 

 

 

 

 

 

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *