بنا به قولهای معتبر، امام حسن(علیه اسلام) روز بیست و هشتم ماه صفر سال ۴۹ هجری در سن ۴۷ سالگی به خاطر خوردن زهر و مسمومیت ناشی از آن به شهادت رسید و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
«شیخ کلینی» از دانشمندان بزرگ شیعی که کتابهایی در باب معرفی امامان دوازدهگانه شیعه دارد، از «ابوبکر حضرمی» نقل میکند که؛ «جعده» دختر «اشعثبن قیس کندی»، امام حسن(علیه اسلام) را با زهر مسموم کرد. و نیز یکی از کنیزان آن حضرت را زهر داد و مسموم کرد، زهر را برگردانید، ولی آن زهر در درون جان امام حسن(علیه اسلام) جای گرفت و مجروح کرد و آن حضرت بر اثر آن، شهید شد.»
هنگامی که امام حسن(علیه اسلام) به شهادت رسید، امام حسین(علیه اسلام) او را غسل داد و کفن کرد و جنازه او را درون تابوت گذاشت و به محلی که رسول خدا(صلوات الله علیه) در آنجا بر جنازهها نماز میخواند، حرکت داد، و بر جنازه نماز خواند. اما این اقدامها همراه با فشارهای افراد منسوب به بنیامیه بود، به نحوی که آنها اجازه ندادند تا امام حسن(علیه اسلام) در خانه حضرت رسول(صلوات الله علیه) دفن شود و جسم پاک او را در قبرستان بقیع به خاک سپردند. اما این کار نیز بدون حاشیهها نبود و ایادی دنیاطلب معاویه، با شقاوت و بیرحمی اقدام به تیرباران جسد فرزند رسول خدا(صلوات الله علیه) کردند؛ در حالیکه خود را مسلمانان واقعی مینامیدند.
با این حال، تاریخ اسلام گواه است که یکی از جنایات هولناک معاویه در طول حکومت خود، به شهادت رساندن امام حسن مجتبی(علیه اسلام) بود و ردپای این جنایت هولناک در تاریخ، به طور آشکار دیده میشود. جنایت به این صورت شکل گرفت که معاویه ضمن توطئهای خائنانه و با بهرهگیری از دختر «اشعثبن قیس» (همسر امامحسن) او را مسموم و به شهادت رسانید. چهره شیطانی و پیمانشکن، و دورویی و نفاق معاویه که در طول حیات سیاسیاش فراوان خود را نشان میداد در ضمن این جنایت نیز روشنتر از همیشه در معرض دید همگان قرار گرفت.
تاریخ، این مطلب را با قوت هرچه بیشتر به اثبات رسانده است. با این حال افراد متعصبی چون «ابنخلدون» که از آبشخور آلوده بنیامیه سیراب میشد، جریان را بیپایه و ضعیف قلمداد کرده مینویسد: «آنچه درباره مسموم شدن حسنبن علی(علیه اسلام) به وسیله معاویه نقل شده، روایتی است که شیعه آن را ساخته و پرداخته است.» البته این نظر خاص، ناشی از گرایشات خاص دینی «ابنخلدون» است که او برای دفاع از چهرهای مرموز و نامطلوب همچون معاویه مفاد تاریخ اسلام را عوض کرده است.
مظلومیت امام در جریان دفن آن حضرت بیشتر جلب توجه میکند. هنگامی که اهل بیت(علیه اسلام) میخواستند طبق وصیت آن حضرت، او را کنار قبر پیامبر(صلوات الله علیه) دفن کنند، قدارهداران بنیامیه به مخالفت برخاستند. در این میان «مروانبن حکم» از میان آشوبگران فریاد برآورد: «در حالی که عثمان در دورترین نقطه بقیع به خاک سپرده شد، گمان میکنید که اجازه میدهم حسنبن علی(علیه اسلام) در خانه رسول خدا(صلوات الله علیه) دفن شود؟!» پیشتاز آشوب، سوار بر مرکبی، ادعای مالکیت خانه را از طریق ارث کرده و ممانعت خود را تا پای جان از دفن امام در آرامگاه رسول خدا(صلوات الله علیه) اعلان داشت.
حتی کار از این بالاتر گرفت و در نهایت شقاوت و سبعیت، جنازه امام را تیرباران کردند، تا جایی که کفن آلوده به خون شد و مشایعتکنندگان مجبور به تعویض کفن شدند. سرانجام پس از این کشمکشها، شهید مظلوم را در بقیع به خاک سپردند.
در سوگ این ریحانه رسول خدا(صلوات الله علیه) طبق روایاتی که رسیده، مردم مدینه ـ که بیشتر آنها از فرزندان انصار بودند ـ به ماتم نشسته و بازارهای مدینه را بستند. عمربن بشیر همدانی میگوید: «از اسحاق پرسیدم: متی ذل الناس؟ چه موقع مردم ذلیل شدند؟ پاسخ داد: حین مات الحسن و ادّعی زیاد و قتل حجربن عدی؛ پس از شهادت امام حسن (علیه اسلام) و استلحاق زیاد و قتل حجربن عدی.» منبع:فارس
بازدیدها: 232