عوامل مؤثر در افزایش روزی چیست؟ اسباب و علل کاهش روزی کدام است؟
– فلسفه وسعت رزق یک گروه و اندک بودن رزق گروهی دیگر چیست؟
– نقش تلاش و سعی انسان برای به دست آوردن روزی و ارتباط آن با تقدیر روزی چگونه است؟
– آیا دعا در افزایش روزی مؤثر است؟
– تا چه اندازه رزق حلال و حرام در سرنوشت انسان مؤثر است؟
کتاب «رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث» اثر علی متین، به سؤالات و دغدغههای افراد در خصوص کسب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث پاسخ گفته است که در ادامه میخوانید:
گناه به عنوان یکی از عوامل مؤثر در کاستی و نقصان روزی به شمار میآید و موجب محرومیت از مواهب الهی میشود؛ چه مواهب مادی و چه نعمتها و روزیهای معنوی. از همین رو گناه به عنوان یک مانع بزرگ برای جلب روزی، سخت مورد توجه روایات و سخنان پیشوایان معصوم بوده است.
امام صادق(ع) در سخنان خود به «مفضّل» گناه را در برخی از اوقات تنها عامل بسته شدن درِ رزق و روزی دانسته و از تأثیر سریع گناه در زندگی شیعیان خبر میدهد:
یا مفضّل! از گناهان پرهیز کن و شیعیان ما را از آنها برحذر بدار. به خدا قسم گناهان زودتر از ه رکس بر شما تأثیر بد دارند. زیرا گاهی گناه موجب بیماری میشود و گاهی هم بسته شدن درِ روزی، علتی جز گناه ندارد.
مرحوم کلباسی در مورد اینکه چرا تأثیر گناه بر شیعیان زودتر و سریعتر از دیگران در زندگی آنها جلوه میکند، میگوید:
برخی از بزرگان گفتهاند: شاید مراد از این روایت آن باشد که تأثیر گناهان در دنیا برای شیعیان زودتر از تأثیر آن بر دیگران است و شاید این نوعی اکرام و احسان از ناحیه خدا به شیعه باشد، زیرا عقابی برای آخرت نمیماند، در این دنیا آثار گناه خود را دیده و قبل از مرگ پاک میشوند، یا مراد روایت این است که اثر گناهان بر شیعه آشکارتر است، همانگونه که مردار بر آب صاف زودتر از هر آب دیگر تأثیر گذاشته و آن را متعفن میکند.
حال هرگونه که روایت را توضیح دهیم، قدر مسلم این است که از تأثیرات سریع گناه در زندگی انسان به ویژه شیعه،نقصان و کاستی در رزق و بسته شدن درهای رحمتالهی است. شیخ صدوق در حدیثی بلند از ابوبصیر و محمد بن مسلم آورده است که امام صادق(ع) فرمودند:
پدرم از جدم و او از پدرش روایت کرده که امیرمؤمنان در یک جلسه چهارصد باب (علم) را به یاران خود آموخت. در این بابها آن چه که به صلاح یک مسلمان در دین و دنیایش است، آمده؛ از آن جمله است: «از گناهان بر حذر باشید، زیرا همه بلاها و همچنین کمی روزی در اثر گناه است.
گرچه با توجه به معنای لغوی رزق، روایات مزبور در مورد رزق و روزی معنوی نیز صادقاند، اما نظر به آن که رزق و روزی معنوی در نظر اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام جایگاه و منزلت ویژهای دارد، ائمه (ع) به بهرههای معنوی به صورت مشخص و معین توجه کرده و اثرات سوء گناه بر آنها را گوشزد فرمودهاند:
از گناهان بپرهیزید، زیرا خیرات را از بین میبرد. همانا بنده خدا در اثر گناه، دانشی را که فراگرفته از یاد میبرد و یا از شب زندهداری محروم میشود. همانا بنده خدا در اثر گناه از روزی آماده محروم میشود.
آری؛ علم نور است و گناه ظلمت، نماز شب روشنی و گناه، تاریکی است. حال چگونه ممکن است این دو با هم باشند، از این رو شهید ثانی مینویسد:
علی بن خشرم گوید: از سوء حافظه خویش نزد «وکیع» گله و درددل کردم، وکیع به من گفت: برای تقویت حافظه خود از سبک کردن بار گناه و معصیت مدد بگیر.
بازدیدها: 648