قاسم صرافان شاعر آیینی:شعر انتظار خودش به تنهایی مجموعه‌ كاملي از سوژه‌هاست

خانه / مطالب و رویدادها / قاسم صرافان شاعر آیینی:شعر انتظار خودش به تنهایی مجموعه‌ كاملي از سوژه‌هاست

شعر انتظار خودش به تنهایی مجموعه‌ كاملي از سوژه‌هاست و شعر عاشقانه، عارفانه، اجتماعی، مذهبی، انقلابی و حتی سیاسی انتقادی را در دل خود دارد.

قاسم صرافان شاعر مجموعه‌های «حیدرانه» و «هـ دو چشم»، در خصوص اشعار انتظار گفت: شعر اهل بيت وخصوصا مهدويت يا شعر انتظار، خود مجموعه ي كاملي از انواع شعر را در بر ميگيرد.شعرايي كه در اين فضا كار مي‌كنند هم به ابعادعاشقانه وهم به ابعاد اجتماعي و مذهبي در شعرهای انتظارشان می‌‌پردازند.

به نظرم آن لطافت، زیبایی و محبتی که انسانهای كامل و در واقع آن حقيقت نوراني اهل بيت در وجود خود ودر بيان و كلامشان دارند، جذاب ترين موضوع و سوژه‌اي مي تواند باشد كه الهام بخش شاعر است. چون معمولا درون مايه اصلي شعر و هنر، عشق است، بنابر این شاعر مي‌تواند از محبوب خود و از زيبايي، كمال، انسانيت، نورانيت و پاكي كه خلاصه شده در وجود اوست، الهام بگیرد و با انس گرفتن بیشتر با اهل بيت، دلنشینی و معرفت شعرش را دوچندان کند.

نياز به شعر اهل بيت، ریشه در نیاز به نور و حضور اهل بيت در زندگي ما دارد. یعنی همان قدر كه ما به حضور و نگاه اهل بيت در زندگي خود نياز داريم به تناسب آن بايد كه در هنر و شعر نیز به این حقیقت بپردازیم.

وي در ادامه در خصوص میزان موفقيت شعرا در انعكاس کلام و كمال ائمه به خصوص امام زمان در شعرهاي آييني گفت: اگر به شعرهاي آييني كه در گذشته سروده شده نگاه كنيم نقاط عطف بسيار خوبي مي‌بينيم ولي با اين كميت و با اين همه دريچه‌ و زاویه جديد تنها در يكی دو دهه اخير اتفاق افتاده است. امروز شعرای آیینی ما توانسته‌اند با وسعت بهتر و با جزييات بيشتر روايات، كمالات و عشق به اهل بیت را در شعر خود بیشتر نمايان كنند و مردم نیز گرايش و انس بيشتري با این زبان و فضا پيدا كرده‌اند. به نظر من يك حركت  خوب و فراگيري از لحاظ كمي و كيفي در حوزه شعر اهل بيت اتفاق افتاده است. اما کار انجام نشده نیز کم نیست و هنوز تا افق‌های آرمانی فاصله فراوان داریم.

سرودن شعري كه واقعا منعكس كننده حقیقت اهل بيت باشد تقريبا غير ممكن است به اين دليل كه عشق را در ابيات و در قالب كلمات نمی‌شود بيان كرد. ولی شعرا تلاش خود را انجام مي‌دهند و اين تلاش در دهه‌هاي اخیر خيلي موفق تر بوده و اميدوارم همين روند ادامه پيدا كند.

اين شاعر آئيني به آثار خود در نيمه ي شعبان اشاره كرد و گفت: امسال فضاي كارم بيشتر معطوف به ترانه بوده است. به عنوان مثال كاري مشترک براي گروه نوجوان و بزرگسال در قالب نماهنگی توليد شد كه يكي از خوانندگان جوان به نام علی منصوری با همکاری خواننده نوجوان، عرفان رهبران آن را اجرا کرده‌اند. و آهنگسازی و تنظیم آن را امید رهبران بر عهده داشت. این كليپ در قالب پرسش‌هاي ذهنی يك نوجوان در مورد امام زمان و پاسخهای خواننده جوان طراحی و اجرا شده است.

اما در سال هاي گذشته افتخار داشتم در اين فضا شعر و غزل و مثنوي و كارهاي كلاسيكی از این دست هم انجام بدم. و حتی مجموعه «هـ دو چشم» که مجموعه‌ای عاشقانه من است با شعری تقدیم به محبوب حقیقی دلها، آقا حجت ابن الحسن، آغاز می‌شود.

به نظرم شعر انتظار يك شعر كامل است زيرا كه شخص امام زمان كامل كننده ویژگی و راه پیامبران و ائمه گذشته هستند. شعر انتظار خودش به تنهایی مجموعه‌ كاملي از سوژه‌هاست و شعر عاشقانه، عارفانه، اجتماعی، مذهبی، انقلابی و حتی سیاسی انتقادی را در دل خود دارد.

همچنين ارتباط آقا امام زمان و مسئله ظهور با مقوله‌هایي مانند عدالت، عاشورا، آخرالزمان باعث ميشود بسته كاملي از موضوعات و مضامين در مقابل شاعر قرار بگیرد. امیدوارم به زودی شاهد نوع تازه‌ای از شعر مهدوی باشیم به نام شعر پس از ظهور و آرزو دارم بنده و سایر شعرای اهل بیت توفیق سرایش چنین اشعاری و سعادت  خواندنش را در حضور آقا ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ را بیابیم.

منتظر مانده زمین تا که زمانش برسد

صبح همراه سحر خیز جوانش برسد

ظهر آن روز بهاری چه نمازی بشود

که تو هم آمده باشی و اذانش برسد

Views: 908

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *