بسم ا… الرحمن الرحیم
سئوال : به نظر شما نقش هیات های مذهبی در جنگ نرم چیست ؟
در واقع هیات های مذهبی از یک تاریخ بسیار گسترده و ریشه و پیشینه ی عمیقی در کشور ما برخوردارند.
تقریبا در طول شاید ده ها بلکه صدها سال کشور ما تحت سیطره ی دولت های ضد دین اعم از پادشاه و رژیم های مختلف شاهنشاهی بود .
هیات های مذهبی توانستند نقش بی بدیلی را در ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی در میان مردم ایفا کند این پیشینه های درخشان قطعا امروز باید خودش را در مقابل با جنگ نرم بیشتر و گسترده تر نشان بدهد به این معنا که هیات های مذهبی در دل مردم از طریق خود مردم و با فرهنگ و اعتقادات مردم آمیخته است و از همان اقشار مردم شکل می گیرد لذا در این همراهی و در دل مردم بودن و ظیفه آن ها را سنگین می کند چرا که متاسفانه مشکلات و آسیب ها و نقصانی که از ره آورد جنگ نرم برای ما پیش آمد هیات های مذهبی بیشتر آگاهی دارند لذا می توانند خیلی بهتر برنامه ریزی کنند بنابراین به نظر می رسد این برنامه ریزی های هیات های مردمی نقش مستقیم و بی بدیلی در مقابل جنگ نرم دارند از نظر بصیرت افزایی برای خانواده ها تعمیق معنویت و موضوعاتی مثل معاد ،قیامت این ها مورد هجمه ی جنگ نرم دشمن است که هیات های مذهبی به زیبایی می توانند نقش ایفا کنند
از طرفی ایجاد آگاهی برای پدران و مادران است ، بنده خیلی از هیات های مذهبی را دیده ام که برنامه ویژه برای نوجوانان دارند که خیلی مناسب است .خیلی از هیات های مذهبی بر حسب سن و مخاطب جوانان برنامه ریزی دارد مثلا هیات جوانان علی اکبر ،جوانان علی اصغر ….این ها می توانند خیلی کمک کنند به آگاه سازی.
وقتی یک هیات دست خود جوانان باشد کاملا روی ذهن و فکرشان نقش می بندد.
حتی هیات های مذهبی که مراسم دارند باید برای کودکان برنامه ای داشته باشد چون من دیدم که مادر در روضه دارد اشک می ریزد یک موبایل داده اند دست کودک. یا اینکه پدر و مادر دارد سینه می زنند و از فضای معنوی بهره می برند برای اینکه از دست کودک شان راحت باشند یک تبلت می دهند دست او . کودک هم نشسته و بازی می کند و اصلا در این فضای معنوی نیست
بازی های حیا زدایی مخرب انجام می دهد ذهنش را در گیر می کند و هیات ما فکر می کند کار بزرگی انجام می دهد . اگر هیاتی تشکیل می شود گوشه ای از این هیات یک مربی خوش ذوق و خوش بیان دعوت کنند برای بچه ها برنامه بگذارند داستان های قرآنی بگویند برنامه های فرهنگی مناسب برای بچه ها داشته باشند که این ها مشغول موبایل و … نباشند .
خانواده ها اکثرا آگاهی ندارند که چه بازی هایی در گوشی های رایانه ای و گوشی های همراه ثبت و ضبط است و می گویند صرفا برای اینکه خودشان به معنویت و روضه برسند این کار را می کنند که بنده فکر می کنم این نوعی مقابله با جنگ نرم است هیات های مذهبی بسیار در این زمینه می توانند کار انجام بدهند و می توانند مخاطب شناسی کنند .
سئوال : نقش ماهواره در بی حجابی و بی حیایی جامعه ایران ،لبنان ،یمن و عراق و محورهای مقاومت چیست ؟
سناریو ی بسیار خطرناکی که دشمن برنامه ریزی کرده برای کشورهای اسلامی از جمله به سرآمد آن ها در واقع به عنوان مرجع کشور ایران اسلامی این سناریو با حضور ماهواره است پیش از ۱۲۰ شبکه فارسی زبان در دنیا تعدادشان چه قدر است ۱۲۰ شبکه فارسی فقط برای ایران طراحی شده برای اینکه هر کدام از این ها وظیفه خطرناک و حیا زدایی را به عهده گرفته اند یکی در قالب مستند و یکی در قالب فیلم و سریال و مسابقات مخصوصا موسیقی های مستهجن .
این ها دارند برنامه ریزی می کنند برای چند هدف که مهم ترین آن ها از بین بردن حد و حدود بین زن و مرد است چون وقتی حد و حدود حیا بین زن و مرد ازبین برود همه ی آسیب ها متوجه جامعه و خانواده خواهد شد این که حریم بین زن و مرد را از بین ببرند و خیانت زن و شوهر رابه همدیگر ترویج کنند و وفاداری که جزء اصول پایه و ارزش یک خانواده است را به سخره بگیرند و آن را اُمّل بودن و متحجر بودن بگیرند .
یکی از مهم ترین بخشی که دنبال می کنند عادی سازی خیانت و این که زن و شوهر آزاد هستند و هرکدام می توانند به هر تعدادی که بخواهند از جنس مخالف ارتباط برقرار کنند و شب بیایند کنار هم و خانه و زندگیشان را ادامه دهند این عادی سازی خیانت و ازبین بردن وفا است .
مصرف گرایی وحشیانه ای که به آن دامن می زنند باعث عبث شدن آینده فکری و عدم توجه به آینده فکری می شود فرزندان هرچه درآمد دارند برای خوش گذرانی هزینه می کنند و لذا توجه به تشکیل خانواده ندارد که این ها همه زنجیر وار به هم متصل هستند افراط گرایی در مد و مصرف باعث می شود فرد گرایی به وجود ی آید و فرد گرایی مخالف تشکیل خانواده است .
همین طور در واقع فروپاشی خانواده اتفاق می افتد
این وظایفی که شبکه های ماهواره ای برعهده دارند مثلا ازبین بردن عاطفه بین مردم ،ترویج لذت های شخصی مردم و به اوج لذت ها رسیدن
موسیقی مخصوصا یکی از جنبه های مخرب این شبکه هاست که در واقع از خود بی خود می کند که ممکن است دست به عمل خلاف زشتی بزنند این ماموریتی است تا نهایتا به فروپاشی خانواده منجر شود .
سئوال : نقش و سهم مجموعه های مسولین نظام و دستگاه های دولتی در این زمینه چیست؟
چون حجاب یک امر اجتماعی است متاسفانه جریان های معاندی که دارند تلاش می کنند حجاب را به عنوان یک عضو فردی و شخصی قلمداد بکنند پوشش را حق شخصی اعلام می کنند اصلا اینگونه نیست عقلانیت حکم می کند و به آن در واقع صحه می گذارد که پوشش یک امر اجتماعی است و الا در زندگی شخصی در خانه ممکن است هرکس هر نوع پوششی داشته باشد وقتی از خانه بیرون می آید به عنوان یک امر اجتماعی است لذا چون امر اجتماعی است حکومت وظیفه دارد در مقابل او حساسیت داشته باشد قوانین وضع کند چون امری اجتماعی است قوانین وضع کردن در واقع یک نوع اهمیت دادن به سلامت جامعه است یک نوع اهمیت دادن به امنیت روانی مردم است و این حق مردم است که حکومت در امر پوشش و حجاب قانون وضع کند و نظارت کند . به مردم آگاهی بدهد بخشی از این آگاهی ها به عهده رسانه هاست از جمله رسانه ی ملی ،رسانه ی بیداری ،رسانه ی شنیداری و مکتوب که دولت و حاکمیت می تواند روی این ها نظارت داشته باشد که این ها وظایفشان را به خوبی انجام بدهند و متاسفانه بعضی اوقات می بینیم رسانه ها خودشان مروج بد حجابی و به نوعی بی حجابی هستند. اینکه دولت یک حق عمومی و مردمی است وظیفه دارد برای ایجاد امنیت جامعه دخالت کند همچنین برای انجام امنیت به ویژه زنان و دختران. از طرف دیگر باید نظارت داشته باشند و نظارت کنند به دستگاه هایی که این امر به عهده شان است به طور مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی ،قانون حجاب وعفاف را در سال ۸۴تصویب کرد ابلاغ شد و در دولت های مختلف با آن برخوردهای مختلفی شد گاهی یک مقدار محکم گرفته شد ،نظارت شد و اثرات مطلوبی داشت گاهی کاملا رها شد.
ما به این قانون در دنیا می توانیم ببالیم که برای ایجاد آرامش ،ایجاد اخلاق نو تحکیم خانواده یک چنین قانونی داریم که به نظرم می آید کوتاهی های زیادی در این زمینه (اجرای قانون) توسط دولت صورت گرفته است.
اخیرا بخشنامه حجاب و عفاف از طریق وزیر محترم کشور به سازمان ها و دستگاه ها ابلاغ شده قانون بسیار خوب و متغنی است و خیلی قابل اعتنا است ولی به شرطی که به همین میزان که محتوا و غنا ی خوبی دارد به همین میزان وزارت خانه ها و ادارات با یک آرامش خاطر و با لباسی مناسب و پوشیده در محل کارشان حاضر شوند تا کارآمد آن اداره بالا برود.
سئوال : این قانون در حد بخش نامه است یا اجرایی هم شده ؟
واقعا اگربه عنوان یک مطالبه عمومی باشد بسیارتاثیرگذار است چون دراین بخش نامه اشاره به حریم زن ومرد شده است حریم زن فقط پوشش هم نیست. تاکیدشده (افراد نامحرم) دراتاق های تک ودرواقع کنارهم کارنکنند بلکه مکانهایی برای حضور راحت تر خانم ها برای کار پیش بینی شده است . بحث منشی های خانم در واقع این طور قید شده منشی زن برای مدیران زن منشی مرد برای مدیران مرد که این بسیار حایز اهمیت است که ما در حال حاضر این مشکلات را در ادارات و وزارت خانه ها وشرکت های خصوصی داریم . به کارگیری زنان به عنوان منشی در ساعات خلوت به هرحال مشکلاتی است که برای خانم ها به وجود می آورد به نظربنده نوعی توهین به شخصیت زن وجایگاه زن در جامعه است که به عنوان منشی به او امرو نهی شود که دراین بخش نامه به این نکات اشاره شده است.
نکات بسیار خوب وسازنده دارد که فکرمی کنم جای کاردارد این که مطالبه کنیم همه ازمسولین ادارات و سازمان ها این بخش نامه را اجرا کنند. مراجعه کننده ها وقتی وارد ادارات سازمان های وبه خصوص بانک ها می شوند که دچار آسیب های جدی است
یک محیط عفیف توام با اخلاق معنویت باشد قطعا تاثیرش رادر جامعه ومراجعه کنندگان می گذارد بالاخره مراجعه کنندگان وفتی ببینند یک محیط توام با اخلاق است درآنها تاثیر می گذارد رسانه ها هم باید دراین اجرای امر کمک کنند.
سئوال : خود مردم فکرمی کنید چه وظیفه ایی دارند؟
اصلی ترین وظیفه خود مردم هستند مردم باعلم واگاهی نسبت به فواید پوشش مناسب می بینند که بالاخره وقتی جامعه دارای آرامش ازلحاظ روانی باشد فرزندان انها سالم بار می ایند دچار بزهکاری وبلوغ های زودرس نخواهند شد الان واقعا بنده تعجب می کنم وناسف می خورم که خانواده ها حتی دختربچه هایشان را با وضعیت نامناسب که درواقع لباس های تنگ یا عریان و نیمه عریان واقعا شخصیت و هویت انهارا منکوب می کند انها صرفا به اثار جسمی شان می پردازند تا این که وقتی از بچگی این نوع لباس ها تن این بچه ها پوشیده می شود اینها عادت می کنند که بخواهند توان فکریشان را تقویت کنند که متاسفانه جسم وتن خودشان رابه نمایش بگذارند به جای این که استعداد وخلاقیت خودشان رابه نمایش بگذارند خانواده ها متوجه این اسیب باشند خانواده هایی که فکر می کنند کودک زیر ۹سال هنوز متوجه مسائل نیست اما این ثابت شده در طول تاریخ که پوشش نشانگر فرهنگ وهویت واندیشه یک جامعه است وقتی این نوع پوشش به کودک القا می شود در واقع یک نوع فرهنگ حیا زدایی به او القا می شود در واقع کمی که آنها بزرگ تر شوند نمی توانید القا کنید که باید پوشش داشته باشید این تناقض در مقطع های مختلف باعث می شود فرزندان اینده ایران فرزندانی بی هویت که صرفا توجه به جسم وتن وبه نمایش گذاشتن آن را داشته باشند.
واین بسیار خطرناک است به نظر می آید خانواده ها نقش بسیار مهمی دارند مخصوصا پدران که همیشه درسرزمین ما پدران ومردان وبرادران دارای غیرت خاصی بودند که از ناموس خودشان حراست وحمایت می کردند حال این ناموس خواهرشان یاهمسرشان یا مادرشان باشد . سرزمین ما درگذشته اینگونه بود که جوانانی بودند ازنوامیس خودشان دفاع می کردند وکسی جرات نداشت به زنان ودختران آن محله نگاه سوئی داشته باشد الان نه تنها چنین چیزی نمی بینیم بلکه متاسفانه دربین برادرانی که درواقع دریک خانواده هستند نسبت به خواهرشان ، پدران نسبت به دخترانشان وشوهران نسبت به همسرانشان که به نظرم می اید یک بار دیگر هویت غیرتمندان اسیب های زیادی دیده است . دربسیاری از سریال های ما نقش مردان ما را نقشی حقیر ، ذلیل ،یک عنصر ضعیف و درسریال های طنز شخصیت مرد منکوب می شود از نظر آنها مرد یک مرد دو دوزه است و از سریال ها به جامعه منتقل می شود
خانواده نقش این مردان را نمی پذیرد لذا نقش این مرد غیرتمنددرخانواده تضعیف می شود فکر می کنم هنوز فرصت داریم هیات های مذهبی ما خیلی در بین مردم جا دارند.
مردم به این هیات ها خیلی اعتقاد دارند و از اقشار مختلف وپوشش های مختلف درآن حضور پیدا می کنند اما اگر آسیب شناسی داشته باشیم این شور در فضای مذهبی و معنوی ایجاد می شود اما چون درکنارش یک بصیرت افزایی عمیق کم رنگ است ممکن است آن شور گذرا باشد هیات های مذهبی ما علاوه برایجاد شور ، فضاهای معنوی و روحانی برای مخاطبین ایجاد می کنند در کنارش باید بامخاطب شناسی و بهره گیری ازسخنرانان مجرب وکسانی که باموضوعات جامعه کاملا آشنا هستند و می توانند این را با مبانی دینی در واقع به مردم اطلاع رسانی کنند به نظربنده با بهره گیری از این افراد صاحب نظر می توانند نقش صددرصدی در جامعه ایفا کنند.
بازدیدها: 258