حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:معنای مهم زندگی انسان مفهوم تقوا با محوریت هدف از زندگی است

خانه / تازه ها / حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:معنای مهم زندگی انسان مفهوم تقوا با محوریت هدف از زندگی است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:معنای مهم زندگی انسان مفهوم تقوا با محوریت هدف از زندگی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: نقطه کلیدی که انسان خود را نه یک بار بلکه هر بار و هر روز باید به آن متقاعد کند. همین مفهوم تقوا با محوریت هدف از زندگی است.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان در فاطمیه تهران بزرگ به سخنرانی پرداخته و گفت:‌ همه ماجرای زندگی انسان به تقوا گره خورده است و همه انبیا آمدند که غفلت انسان را از این موضوع برطرف کنند و تمام همت ابلیس هم بر این است که نسبت به این موضوع در ما غفلت ایجاد کند.

وی افزود: بسیاری از موضوعات دیگر فرعی هستند و آن نقطه کلیدی که انسان خود را نه یک بار بلکه هر بار و هر روز باید به آن متقاعد کند همین مفهوم تقوا با محوریت هدف از زندگی است. اگر آموزش‌های دینی به این مهم نپردازند و هرگونه تعلیم و تربیتی بر این محور استوار نباشد انحرافات زیادی را ایجاد کرده و روحیه و افکار و زندگی انسان‌ها را تخریب می‌کند و آن این است که ما باید به این سال پاسخ بدهیم که هدف از زندگی چیست.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ابلیس همواره در تلاش است نگذارد که ما به پاسخ این سوال بپردازیم که از ما یک وجود پوچ بسازد که خود از زندگی خسته شویم، اینجا آغاز فاصله گرفتن ما است. همین که از اصول و عقاید سخن گفته شود که مثلا خدا هست برای ما کافی نیست، بلکه اصول و عقاید ما باید به ما نشان دهد که هدف ما فقط خداوند است. پیش از اینکه بگوییم خدا هست باید هدف را مشخص کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان با یک عشق و هدفی زندگی می‌کند، عنوان کرد: اخیراً به این رسیدند که انسان باید در زندگی یک معنا و هدف داشته باشد، حتی جهان ماتریالیستی بدون خدا و ملحد دارد دست و پا می‌زند به این جا برسد که انسان در زندگی هدف دارد.

تولیت حوزه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه اگر اهداف ابتدایی ما را مشغول کند بیهوده است، اظهار کرد: والدینی که فرزندان خود را به اهداف ابتدایی یا میانی مشغول می‌کنند که مثلاً اینکه فرزندان آنها دکتر بشوند، ازدواج کنند و مسائلی از این دست؛ در واقع برای فرزند خود مادری یا پدری نمی کنند. در حالی که همه نوجوان‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که هدف از آفرینش ما چه بوده است، والدین باید پاسخگوی این سوال فرزندان خود باشند.

وی افزود: الگوی فرزندان تا ۱۲ ۱۳ سالگی والدین هستند، پس از آن به مرور فاصله می‌گیرد در این دوران والدین باید به فرزندان خود این امر را منتقل کنند که هدف ما از زندگی چه چیزی است، ما پدیده‌ای به نام مرگ و قبل از آن پیری، کهنسالی و ناتوانی را در پیش داریم، خوب است که فرزندان ما با پدربزرگ و مادربزرگ‌ها ارتباط بگیرند که آنها به او نشان دهند که از اهداف میانی آنها چیزی باقی نمانده جز این هدف که قرب الی الله است. آن زمان فرزندان ما متوجه اهداف عالی و متعالی خود خواهند شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: برخی فکر می‌کنند که در هفت سال دوم زود است با فرزندان خود از خدا صحبت کنند در حالی که چنین نیست اما باید با ادبیاتی صحبت کنیم که عقاید خود را به آنها تحمیل نکنیم که لجاجت آنها برانگیخته شود، صفت برجسته پیامبر اکرم(ص) و اولیا خدا این بوده است که غیر تحمیلی با افراد برخورد می‌کردند، تاجایی که حتی پیامبر اکرم(ص) را ساده‌لوح و خوش‌باور فرض می کردند؛ اما ادبیات دشمن و اهل بیت بر اساس تحمیل بوده است. ما که اهل بیت(ع) را دوست داریم نباید رفتار، گفتار و ادبیات ما شبیه دشمنان اهل بیت(ع) باشد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما در انتخاب هدف کودک مشارکت داشته باشیم اما خواسته های خود را به او تحمیل نکنیم، ابراز کرد: اهل بیت(ع) میزانی که مردم ظرفیت داشتند به آنها علم را انتقال می‌دادند و بیش از آن را تحمیل نمی‌کردند؛ اما امروز برخی از والدین چیزی فراتر از آنچه باید به فرزندان خود تحمیل می‌کنند.یکی از موارد ترساندن کودکان ترس از معاد و روز قیامت است در حالی که بهتر از ترس روز قیامت داشتن هدف است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان اینکه وجود انسان نیاز به امنیت دارد، اظهار کرد: روش تربیت خداوند در قرآن به این گونه است که قدرت‌نمایی می کند و همه ما می دانیم که در دنیای ناامنی زندگی می کنیم، وقتی ما خود را به این قدرت مطلق وصل کنیم آن زمان احساس امنیت می کنیم. خدایی که همه چیز در دستان و قدرت او است، قدرت خداوند بسیار زیاد است و ما به این قدرت نیاز داریم. ما باید این را برای فرزندان خود توضیح بدهیم و آموزش و پرورش در این زمینه با سرود، شعر، قصه و فیلم تولید ادبیات داشته باشد و باید باید به هر وسیله‌ای برای فرزندان خود تفهیم کنیم که هدفی غیر از هدف الهی بیهوده است.

تولیت حوزه علمیه دارالحکمه ادامه داد: ما دیدیم نوجوانانی را که با عشق به شهادت به بالاترین اهداف زندگی رسیدند. کودکان با پدیده‌ای به نام انس آشنا هستند، والدین می‌توانند از این انس استفاده کرده و توجه‌ او را به اهدف عالی سوق دهند. زندگی بدون خدا در بهترین وضعیت خود پوچ و به سبک زندگی حیوانات است. البته نباید هدف قرب الی الله را به گونه‌ای به کودکان نشان دهیم که وقتی گناه کرد مایوس شود و اگر از خدا دور ماند احساس یاس کند. اینکه چگونه با فرزند خود صحبت کنیم آداب دارد. در انتخاب عالی‌ترین هدف برای زندگی به عنوان مثال برای افراد ضعیف از مفهوم پناهگاه و افراد قوی از مفهوم قدرت الهی استفاده کنید. کودکان از این خوششان می آید که به خدایی تکیه کنند که قدرت مطلق است. متاسفانه تولید ادبیات ما در تربیت دینی به علمای علم کلام واگذار شده است که علوم او برای همه مصرف ندارد، باید قدرت خدا را همچون آیات قرآن توصیف کرد که دل انسان‌ها را با خود ببرد.

وی با بیان اینکه یکی از مراحل تقوا تعیین هدف و انگیزه برای مراقبت است، گفت: مراقبت هزینه دارد و سخت است و در ابتدا انگیزه قوی می‌خواهد، تقوا یعنی مراقب باش و برای این مراقبت انگیزه لازم است که انگیزه آن خدا است. اینکه مراقب باشیم رضای الهی را داشته باشیم، همه بهترین‌های آنچه از دنیا را به شما بدهند شما را ارضا نخواهد کرد مگر اینکه رضایت الهی را کسب کنید. اگر مدرسه‌های هوشمندانه هدفمند بودن را بحث کنند بچه‌ها در منزل پدر و مادر را به سوال می‌کشند و اگر مادر و پدر نتوانند پاسخ آنها را به درستی بدهند به چالش کشیده می شوند بنابراین باید والدین را هم آموزش بدهند، آموزش و پرورشی که برای کودکان برنامه دارد اما برای همراه کردن والدین برنامه ندارد آموزش و پرورش دوران برده‌داری است و در این آموزش و پرورش عقلانیت به کار گرفته نشده است. آموزش و پرورش تنها نهادی است که دست او به همه نسل‌ها می‌رسد اما در مسجد این امکان وجود ندارد. مدرسه یک فرصت است که به کودکان هدفمندی بودن آموزش داده شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اهداف سطح پایین و حداقلی برای رسیدن به اهداف سطح بالا و اهداف متعالی است، ما برای انگیزه‌های حداقلی خلق نشدیم، سن آشنایی با خدایی که برتر از همه قدرت‌ها است در ۱۴ یا ۱۵ سالگی است، قرآن با ادبیات جوان و نوجوان صحبت می‌کند، به عنوان مثال با یک ادبیات مطلق می‌گوید «این کتاب که هیچ شکی در آن نیست فقط و فقط متقین را هدایت می‌کند» و هیچکس غیر از متقین را هدایت نمی‌کند. هیئت‌ها دین را از دست کسانی که درباره دین بد صحبت می‌کنند نجات دادند، برداشت ما این است که نمی‌توان جوان‌ها را به سادگی به دین جذب کرد اما امام صادق(ع) می‌فرماید سراغ جوان‌ها بروید جوان‌ها دین را بهتر می‌فهمند و آن را بهتر می‌پسندند.

 

eheyat

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *