آیا امام حسین (علیه السلام) دختری بنام رقیه یا سکینه داشته است؟

خانه / مطالب و رویدادها / آیا امام حسین (علیه السلام) دختری بنام رقیه یا سکینه داشته است؟

بسیاری از مورخان و مقتل‌نویسان هنگام بیان فرزندان امام حسین (علیه السلام) به دو دختر به نام‌های فاطمه و سکینه، اشاره نمودند؛

بسیاری از مورخان و مقتل‌نویسان هنگام بیان فرزندان امام حسین (علیه السلام) به دو دختر به نام‌های فاطمه و سکینه، اشاره نمودند؛ برخی نیز نام «زینب» را بدان ‎ ها افزوده‌اند، برخی دیگر نیز در کتاب ‎ هایشان، شرح حال دختر کوچک امام حسین (علیه السلام) و قصّه جان ‌سوز او در خرابه شام بیان نموده اند.بیشتر این نویسندگان این جریان را از کتاب «کامل بهایی» ـ نوشته قرن هفتم هجری ـ روایت کرده‌اند .

در منابع روایی و تاریخی ما شواهدی نیز بر این مطلب وجود دارد، ما به عنوان نمونه به یک مورد آن اشاره می نماییم :

زمانی که زینب (سلام الله علیه) در کوفه با سر بریده برادرش امام حسین(علیه السلام) مواجه شد، اشعاری سرود که در ضمن آن گفته است: «ای برادرم! با فاطمه کوچک سخن بگو که نزدیک است قلبش تهی گردد.» که نشان از وجود چنین دختر خردسالی که در فراق پدر بی‌تاب بوده، دارد .

با دقّت و تحقیق در کتاب های تاریخی و مقاتل می‌بینیم که، تاریخ‌ نویسان شیعی و سنّی وجود دختری به نام سکینه را برای امام حسین(علیه السلام) ثبت کرده ‎ اند. شیخ مفید می ‎ نویسد: سکینه از جمله دختران امام حسین(علیه السلام) و نام مادرش «رباب» است. شیخ طبرسی نیز با ذکر این مطلب، می گوید: امام حسین(علیه السلام) وی را به عقد عبدالله بن ‌الحسن، ـ برادر زاده‌اش ـ درآورد که در روز عاشورا به شهادت رسید، و در کتاب مقتل ‎ الحسین آمده است: ایشان با پسر عمویش (عبدالله بن‌الحسن) ازدواج کرد که در روز عاشورا، قبل از این که بین آن ‎ ها وصلتی صورت بگیرد، به شهادت رسید و هیچ بچه‌ای از ازدواج آن ‎ ها به دنیا نیامد.  هم چنین طبرسی نقل می‌کند: سکینه بنت الحسین(علیه السلام)، در روز عاشورا ده ساله بوده است.

untitled-13

ذهبی نیز در کتاب «تاریخ الاسلام»، سکینه را دختر امام حسین(علیه السلام) می‌داند و فهرستی از کتاب هایی را که از سکینه ـ بنت الحسین(علیه السلام) ـ نام آورده‌اند، ذکر می‌کند که حدود بیست کتاب است؛ بنابراین، کتاب های بسیاری از سکینه ـ دختر امام حسین(علیه السلام) ـ یاد کرده ‎ اند، که نام برخی از آن ‎ ها را، افزون بر آن ‎ چه در متن آمده، در پی‌نوشت آورده ‎ ایم!

امّا درباره سنّ آن بزرگوار، سخن روشنی وجود ندارد و از مجموع اقوال مورّخان استفاده می‌شود که ایشان در جریان کربلا ازدواج کرده بود، یا دست کم در سنّ ازدواج بوده است .

از روایات استفاده می‌شود که دختر دیگر امام حسین(علیه السلام) سکینه است که در آن زمان ـ قبل از جریان کربلا ـ به سن ازدواج رسیده بود.

از مجموع مطالب ارائه شده چنین نتیجه گرفته می شود، یکی از دختران امام حسین (علیه السلام) (رقیه یا فاطمه) در شام کنار خرابه کنار سر مبارک پدرش امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید و این دختر غیر از سکینه است که سال ها بعد از شهادت پدرش زنده بوده است.

منبع:اسلام کوئست

Views: 54

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *