آیت الله ری شهر در بررسی سیره پیشوایان دین در چگونگی مصرف، به تبیین نکاتی چند در این خصوص پرداخته است.
اگر امام على علیه السلام در زمان امام صادق علیه السلام زندگى مىکرد، همان گونه مىزیست که امام صادق علیه السلام زندگى کرده بود. عکس این مطلب نیز صادق است.
بر این اساس، نکاتى که در سیره عملى هر یک از پیشوایان دیده مىشود، قابل تسرّى به همه آنهاست. با این نگاه، در بررسى سیره پیشوایان بزرگ دین، مشخّص مىشود که همه بایدها و نبایدهاى الگوى مصرف، رعایت شده؛
امّا چند نکته، برجسته و قابل توجّه است:
رعایت وظیفه خاص پیشوایان
وظیفه الهى همه پیشوایان عدل، این است که در مصرف، همانند تهىیدست ترین مردم زندگى کنند تا اسوه و الگویى براى همه مردم باشند و مشکلات اقتصادى، فشار روانى دوچندانى بر بینوایانْ وارد نسازد.
إنَّ اللّهَ عز و جل فَرَضَ عَلى أئِمَّهِ العَدلِ أن یُقَدِّروا أنفُسَهُم بِضَعَفَهِ النّاسِ کَیلا یَتَبَیَّغَ بِالفَقیرِ فَقرُهُ.
خداوند، بر پیشوایان عادل، واجب کرده است که خود را با مردم تهىدست، همسان سازند تا مبادا نادارىِ تهىیدست، او را برافروخته سازد.
از این رو، انبیا و امامان، در شرایطى که فقر، از جامعه ریشه کن نشده بود، نهایت قناعت و ساده زیستى را در زندگى خود رعایت مىکردند؛ امّا در عین حال، دیگران را به میانه روى توصیه مى نمودند و اجازه نمىدادند که دیگران، خود را از لذّتهاى مشروع زندگى، محروم کنند.
رعایت مقتضیات زمان
پیشوایان دین، همواره مقتضیات زمان خود را در مقدار مصرف و چگونگى آن، رعایت مىکردند، بدین معنا که: اولًا امامان، کارى را که موجب انگشتنما شدن آنها شود، انجام نمى دادند. از این رو، امام صادق علیه السلام در پاسخ کسى که به او ایراد مىگیرد که: «چرا بر خلاف سیره جدّت امام على علیه السلام که از لباسهاى ارزان و خشن استفاده مىکرد، از لباس نو و نرم استفاده مىکنى؟!» مىفرماید: «على علیه السلام در زمانى از آن نوع لباس استفاده مىکرد که در فرهنگ عمومى، زشت نبود و اگر در زمان ما چنین لباسى مى پوشید، انگشتنما مى شد. بنا بر این، بهترین لباس در هر زمان، لباس مردم همان زمان است»
ثانیا در شرایط مناسب اقتصادى، که همه مردم مىتوانستند از امکانات مناسب زندگى، بهرهمند شوند، امامان علیهم السلام نیز از استفاده از مواهب الهى، پرهیز نمى کردند. به همین جهت، در روایتى دیگر، امام صادق علیه السلام در پاسخ به این ایراد سفیان ثورى که به ایشان گفته بود: «چرا پدرانت از لباسهاى زیبا استفاده نمىکردند؛ امّا شما استفاده مى کنید؟» مى فرماید: «آنان در روزگارى زندگى مى کردند که مردم در فقر و تنگدستى بودند؛ ولى در شرایط کنونى که وضع اقتصادى مردم خوب است، نیکان، سزاورترند که از مواهب الهى، بهرهمند شوند».
در تنگنا قرار ندادن خانواده
قناعت و ساده زیستى پیشوایان، موجب در تنگنا قرار دادن خانواده و سختگیرى بر آنان نبود. شیخ کلینى از امام صادق علیه السلام روایت کرده که: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله امکانات مورد نیاز خانواده خود را به خوبى تأمین مىکرد و در باره فلسفه این اقدام ایشان مىفرماید:
إنَّ النَّفسَ إذا عَرَفت قُوتَها قَنِعتَ بِهِ و نَبَتَ عَلَیهِ الَّلحمُ.
نفس انسان، اگر از روزىاش آگاه باشد، به آن رضایت مىدهد، و گوشت، با روزى مىروید.
این سخن، بدین معناست که اگر امکانات مورد نیاز انسان در زندگى، تأمین نباشد، از نظر روحى و جسمى، با مشکل روبهرو مىشود؛ امّا وقتى نیازهاى او تأمین شود، احساس آرامش روانى مىکند و از نظر جسمى هم نیرومند مىگردد.
پیشوایان الهى، شخصا از قدرت روحى خارق العادهاى برخوردار بودند که کمبودهاى مادى، آنها را تحت تأثیر قرار نمىداد؛ ولى همسر و یا دیگر اعضاى خانواده آنها که از این قدرت روانى برخوردار نبودند نمىتوانستند مانند آنها باشند.
همچنین گزارش کتاب شریف الکافى، از خانه مزّین همسر امام باقر علیه السلام نیز نشانگر این معناست که هر چند اهل بیت علیهم السلام در زندگى شخصى، فقر اختیارى را برگزیده بودند، امّا هیچگاه همسر و خانواده خود را در تنگنا و سختى قرار نمىدادند.
آراستگى همراه با ساده زیستى
پیشوایان الهى، به موجب روایت: «إنَّ اللّهَ جَمیلٌ یُحِبُّ الجَمالَ»، در عین سادهزیستى، از نظر ظاهرى، کاملًا آراسته بودند. البته آراستگى آنان، شبیه آرایش اسرافکاران و مستکبران نبود؛ ولى آنان از نظر رنگ لباس، پاکیزگى و معطر بودن، براى مخاطبان، جذابیتى خاص داشتند. در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده است:
العِطرُ مِن سُنَنِ المُرسَلِینَ.
عطر زدن، از سنّتهاى پیامبران است.
همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده که مىفرماید:
کانَ رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله یُنفِقُ فى الطِّیبِ أکثَرَ مِمّا یُنفِقُ فى الطَّعامِ.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله براى عطر، بیشتر از غذا خرج مىکرد.
روایت شده که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله، نه تنها براى خانواده خود، بلکه براى دیدار با یارانش نیز خویشتن را مىآراست و مى فرمود: «خداوند، دوست دارد که بندهاش وقتى براى دیدار با برادرانش از خانه بیرون مىرود، خود را بیاراید و آماده دیدار آنها نماید».
گرامیداشت میهمان
یکى از حقوق میهمان، گرامى داشتن اوست. در روایتى از پیامبر صلى الله علیه و آله آمده است:
إنَّ مِن حَقِّ الضَّیفِ أن یُکرَمَ.
از حقوق میهمان، این است که گرامى داشته شود.
در احادیث اسلامى، رهنمودهاى فراوانى براى چگونگى احترام به میهمان، وارد شده است. یکى از آنها آماده سازى بهترین غذایى است که تهیه آن براى میزبان، به سادگى امکانپذیر است. از امام على علیه السلام روایت شده که مى فرماید:إذا دَخَلَ عَلَیکَ أخوکَ المُؤمِنُ، فَأَطعمهُ مِن أطیَبِ ما فى بَیتِکَ.
هرگاه برادر مؤمنت بر تو وارد شد، از بهترین غذایى که در خانه ات دارى، به او بخوران.
بر پایه روایاتى که کلینى رحمه الله نقل کرده، اهل بیت علیهم السلام، خود، در انجام دادن این رهنمود، پیشگام بودند. ابو خالد کابلى، روایت کرده که صبحانهاى میهمان امام باقر علیه السلام بودم. تا آن موقع، غذایى پاکیزه تر و خوشبوتر از آن صبحانه نخورده بودم. پس از صرف غذا امام علیه السلام به من فرمود: کَیفَ رَأیتَ طَعامَنا؟
چگونه دیدى غذاى ما را؟
گفتم: که غذایى پاکیزه تر و خوشبوتر از آن نخورده بودم؛ ولى [هنگام خوردن غذا] به یاد این آیه افتادم که در کتاب خدا آمده:
لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ.
البته در قیامت، از نعمتهایى که داشته اید، بازپرسى خواهید شد».
گویا، ابو خالد، تصوّر مىکرد که خوردن غذاى لذیذ و مطبوع، موجب طول حسابرسى روز قیامت خواهد شد؛ از این رو، در فکر بود که چرا در خانه امام باقر علیه السلام غذایى به این لذیذى تهیه شده است؟! بدین جهت، ابهام خود را با اشاره به آیه یاد شده مطرح کرد. امام در پاسخ وى فرمود: لا، إنّما تُسألون عَمّا أنتُم علَیهِ مِن الحقِّ.
نه! آنچه درباره اش از شما بازخواست مىکنند، عقیده حقّى است که شما دارید.
روایات دیگرى نیز این معنا را تأیید مىکنند. در برخى از آنها آمده که خداوند، بزرگوارتر از آن است که روز قیامت در باره نعمتهاى حلال و مشروعى که به مردم عنایت کرده، بازجویى کند؛ بلکه بازجویىهاى قیامت، در باره مسائل اساسىِ اعتقادى، اخلاقى و عملى خواهد بود.
ایثار نسبت به نیازمندان
یکى از ویژگىهاى پیشوایان الهى، این بود که تأمین نیازهاى دیگران را بر خود مقدّم مىداشتند. در مورد پیامبر صلى الله علیه و آله نقل شده:
ما شَبِعَ رَسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله ثَلاثَهَ أیّامٍ مُتَوالِیَهً حَتّى فارَقَ الدُّنیا، و لَو شاءَ لَشَبِعَ، و لکِنَّهُ کانَ یُؤثِرُ عَلى نَفسِهِ.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله، تا زمانى که از دنیا رفت، هرگز سه روز پیاپى، غذاى سیر نخورد. البته اگر مىخواست، مىتوانست سیر بخورد؛ امّا دیگران را بر خود، مقدّم مىداشت .
*الگوى مصرف از نگاه قرآن و حدیث : آیت الله ری شهری
بازدیدها: 129