بسم الله الرحمن الرحیم
سؤال :
احترام در روابط زن و مرد به چه چيزهايى است؟ نمونه هايى را بيان كنيد تا ما در رابطه خود آنها را انجام دهيم.
پاسخ :
احترام متقابل ميان زن و شوهر به صورتها و گونههاى مختلفى در ارتباط همسران نمود مىيابد. برخى از آنها عبارتند از:
- سلام به همديگر
سلام نوعى اعلام محبت، دوستى و اظهار محبت در آغاز گفت و گو و هنگام داخل شدن به منزل است. سلام همچنين نوعى اظهار ادب و احترام است.
پيامبر صلى الله عليه و آله مىفرمايد: «وارد بهشت نمىشويد مگر آن كه ايمان بياوريد و ايمان نخواهيد آورد مگر آنكه يكديگر را دوست بداريد. آيا شما را به چيزى راهنمايى بكنم كه اگر انجامش دهيد محبوب يكديگر خواهيد شد؟ سلام كردن ميان خودتان را آشكار كنيد».[1] امام على عليه السلام درباره جايگاه سلام در روابط اجتماعى و خانوادگى مىفرمايند: «زبانت را به نرم و لطيف گويى و سلام كردن عادت بده تا دوستدارانت زياد و دشمنانت اندك گردند».[2] همچنين هر قدر كه سلام رساتر و خالصانهتر و نيز سرشار از احترام و تكريم باشد، اثرش در جذب ديگران به ويژه همسر، قوىتر و پايدارتر خواهد بود.
- رعايت ادب و استقبال از همسر
رعايت ادب در ارتباط با همسر نيكوترين هديه و آشكارترين نشانه احترام و او است. امام على عليه السلام مىفرمايد: «ادب نيكو بهترين كمك كار و برترين همراه است».[3] همچنين حضرت فرمودند: «ادب نيكو سبب تزكيه و پاكسازى اخلاق است».[4] در حالىكه به كارگيرى الفاظ نامناسب و رعايت نكردن عفت كلام، علاوه بر اينكه از مراتب معنوى انسان مىكاهد، باعث از بين رفتن صميميت و محبت در ميان همسران مىگردد و آنان را نسبت به همديگر جسور و بىپروا مىكند.
استقبال از همسر به هنگام وارد شدن به منزل يا بدرقه او به هنگام بيرون رفتن، نشانه علاقهمندى و صميميت ميان اعضاى خانواده است. اين خانم با اين كار نشان مىدهد كه از نبود شوهر دلتنگ مىشود و از آمدنش خوشحال مىگردد؛ و باعث مجذوب شدن مرد به خانه و مصون ماندن او از وقت گذرانى خارج از خانه مىشود.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودهاند: «حق مرد بر زن آن است كه چراغ خانه را روشن كند غذا را آماده كند و هنگام ورود مرد به خانه، تا جلوى در به استقبال او برود و به او خوش آمد بگويد».[5] شخصى خدمت پيامبر گرامى اسلام شرفياب شد و عرض كرد: «همسرى
دارم كه وقتى به خانه مىآيم به استقبالم مىآيد و مرا در بر مىگيرد و چون از خانه بيرون مىروم مرا بدرقه مىكند و هرگاه مرا غصهدار مىبيند، مىگويد:
چرا غصه مىخورى؟ اگر براى رزق و روزى غصه مىخورى، خداوند ضامن رزق و روزى است؛ و اگر براى آخرت غصه مىخورى، خداوند زيادش كند! پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود: «خداوند در زمين كارگزارانى دارد كه اين زن تو يكى از آنها است و خداوند نصف اجر شهيد را به او مىدهد»[6].
توجه و اهميت دادن به حضور همسر در منزل و اظهار خوشحالى در موقع ورود شوهر به خانه و اهميت دادن به شخصيت و جايگاه او به ويژه در حضور فرزندان و ميهمانان، باعث به وجود آمدن اين تصور در شوهر مىشود كه در خانه و ميان اهل خانه عزيز و محبوب است و لذا وقتى در كنار افراد خانواده است احساس رضايت خاطر درونى مىكند و خستگى كار و تلاش از او مرتفع مىشود و روز بعد با انرژى و اميد فراوان به كار و تلاش خود ادامه مىدهد، اما اگر خانواده به ويژه زن، بىاعتنايى كند مرد سرخورده شده و انگيزه حضور در خانه را از دست مىدهد و آرام آرام نه تنها به خانواده توجهى نمىكند بلكه خلأ عاطفى را از راه ديگرى تأمين مىكند!!
بر اساس تحقيقات نيز ثابت شده كه تماس مكرر به واكنش عاطفى مثبت مىانجامد و باعث نزديكى بيشتر مىگردد.[7] البته بايد توجه داشت كه اين رفتار هرگز نبايد در حضور بچهها باشد زيرا باعث تحريكات جنسى آنان مىگردد و آسيبهاى اخلاقى به دنبال خواهد داشت.
- قدردانى از همسر
سپاسگزارى بازتاب عاطفى محبت و خوش اخلاقى در روابط انسانى است. هر انسانى به طور طبيعى دوست دارد از نيكى و محبت و فداكارى ديگران قدردانى كند و همچنين دوست دارد از او قدردانى شود.
امام رضا عليه السلام مىفرمايد: «مَنْ لَمْ يشكرِ المُنْعِمْ مِنَ المَخلوقينَ لم يشكرِ الله عَزَّوجَلَّ»[8]؛ «هر كسى از فردى كه به او خوبى كرده تشكر نكند، شكر خداى عزّوجل را به جاىنياورده است».
امام صادق عليه السلام مىفرمايند: «خيرُ نِسائِكم الّتى إنْ أعْطِيَتْ شَكرتْ وَ إنْ مُنِعَتْ رَضَيتْ»[9]؛ «بهترين زنان شما آن بانويى است كه اگر به او چيزى دهند (و يا خدمتى كنند) سپاسگزارى مىكند و چنانچه از او باز گيرند راضى باشد».
اين يك اصل روانشناختى است كه مىگويد اگر به دنبال انجام كارى، تقويت و تشويق بيابد، احتمال تكرار آن كار بيشتر مىگردد[10].
از اين رو قدردانى از زحمات همسر در قبال خدمات و زحماتى كه مىكشد (چه وظايف الزامى و چه وظايف غير الزامى) يك فاكتور قوى در راستاى پيوند عاطفى بيشتر همسران و يك عامل تعيين كننده در ايجاد دلبستگى و علاقهمندى ميان آنان است.
بر اساس تحقيقى كه در اين زمينه انجام گرفته، 87 درصد همسران اعلام كردهاند كه توقع دارند در مقابل زحمات آنان (مثل آشپزى، بچهدارى، تدريس، تحصيل، كارمندى، خريد منزل، مسافرت بردن و …) قدردانى شود.[11] كارل راجرز[12] كه يكى از روان شناسان غربى است در اين باره مىگويد:
انسان نياز دارد به اينكه ديگران براى او قدر و منزلتى قايل باشند و قدرش را نيز بدانند. اهميتى كه شخص به اين موضوع مىدهد در كنشهاى درونى و جنبههاى تحريكى ارگانيسم و در رفتار او اثر فراوان مىگذارد. از سوى ديگر نياز به قدردانى ديگران و نياز به قدردانى خويشتن در رفتار و كردار آدمى مؤثر است.[13] جان گرى درباره قدردانى زن از مرد مىگويد: هر وقت زن به خاطر كارى كه مرد كرده از او قدردانى و تشكر مىكند، مرد بابت آن قدردانى به زن امتياز مىدهد، چون حس مىكند زن دوستش دارد. مردان براى امتياز دادن به زن لزوماً نمىخواهند زن براى آنها كارى انجام دهد و فقط مىخواهند زن دوستشان بدارد و قدردان باشد. لذا لازم است خانمها از مردان قدردانى كنند، در غير اين صورت مردان نسبت به خانواده بىاهميت مىشود.[14] در نتيجه هر دو ضرر مىكنند و خانواده به سردى مىگرايد.
وقتى همسران التزام جدى به مسائل اخلاقىاى همچون: بدرقه شوهر، استقبال از شوهر، اظهار محبت، همكارى و همدلى، تهيه هديه، زينت براى يكديگر، احترام به بستگان يكديگر، دلسوزى و فداكارى براى همديگر و …، داشته باشند فضاى خانه باطراوت و جذاب شده و روابط از استحكام خوبى برخوردار خواهد شد. در چنين فضايى همسران اختلاف قابل توجهى نخواهند داشت و نسبت به يكديگر وفادار بوده و حقوق يكديگر را مراعات خواهند كرد. در اين خانواده بهترين فضاى عاطفى، امنيتى و اخلاقى ايجاد شده و نيازهاى دوطرف برآورده خواهد شد. در اين شرايط خانواده به استحكام و ثبات كافى نيل پيدا مىكند و همسران بهترين لحظات زندگى را در خانواده خواهند داشت. زمينه گرايش به رفيق بازى، اعتياد، انحرافات اخلاقى و … رخ نخواهد داد. در اين آشيانه باصفا، فرزندان نيز به طرف بالندگى و پيشرفت سوق پيدا كرده و آيندهاى درخشان و مطمئن خواهند داشت.[15]
[1] ( 1).« والذى نفسُ محمد بيده، لا تدخلوا الجنّة حتى تؤمنوا، ولا تؤمنوا حتى تحابوا، أو لا أُنبئكم بشىءٍ إِذا فعلتموه تحاببتم؟ أفشوا السلام بينكم»،( كنزالعمال، ج 3، ص 462) ..
[2] ( 2). جمالالدين محمد خوانسارى، شرح غرر الحكم، ج 4، ص 329، ح 6231 ..
[3] ( 1). جمالالدين محمد خوانسارى، شرح غررالحكم و دررالكلم، ج 3، ص 384، ح 4815 ..
[4] ( 2). همان، ج 4، ص 121، ح 5520 ..
[5] ( 3).« حَقُّ الرَّجُلِ عَلَى المَرْأةِ انارَةُ السِّراج وَ إصْلاحُ الطَّعام وَ أنْ تَسْتَقْبِلَهُ عِندَ بابِ بَيتِها فَتُرَحّبَ …»،( مستدرك الوسايل، ج 14، ص 254) ..
[6] ( 1).« إنَّ لى زوجة إذا دَخَلْتُ تلَّقْتَنى، وإذا خرجتُ شيعتنى، وإذا رأتنى مهموماً قالَتْ لى: ما يهمّك، إنْ كنْتَ تهتّم لرزقك فقد تكفّل لك به غيرك، وإنْ كنْتَ تهتّم بأمر آخرتك فزادك الله همّاً، فقال رسولالله صلى الله عليه و آله: انَّ الله عمّالًا وهذه مِن عمّالِهِ، لها نصف أجر»؛( الحرالعاملى، وسايل الشيعه، ج 20، ص 32) ..
[7] ( 2). مسعود آذربايجانى و همكاران، روانشناسى اجتماعى با نگرش به منابع اسلامى، ص 240 ..
[8] ( 1). مجلسى، بحارالانوار، ج 68، ص 44 ..
[9] ( 2). همان، ج 100، ص 239 ..
[10] ( 3). قانون تقويت در شرطىسازى كنشگر ..
[11] ( 1). حسن ملكى، چگونه با تفاهم زندگى كنيم، ص 26 ..
[12] ( 2).Carl Rogers —
[13] ( 3). حسن ملكى، چگونه با تفاهم زندگى كنيم، ص 26 ..
[14] ( 4). جان گرى، مردان مريخى، زنان ونوسى، ص 179 ..
[15] على احمد پناهى، دفتر چهل و هشتم(همسردارى) پرسش ها و پاسخ هاى دانشجويى، 1جلد، دفتر نشر معارف – قم، چاپ: سوم، 1390.
پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام
بازدیدها: 0