انتخاباتانتخابات

ارزش مداحی در اخلاص است | گردهمایی مداحان چهارمحال وبختیاری+تصویر

خانه / استان ها / ارزش مداحی در اخلاص است | گردهمایی مداحان چهارمحال وبختیاری+تصویر

گردهمایی مداحان، روسای هیئات مذهبی و شعرای آئینی استان چهارمحال و بختیاری با حضور مهدی سماواتی، برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال وبختیاری؛ مداح و ذاکر اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام در جمع مداحان، روسای هیئات مذهبی و شعرای آئینی استان در شهرکرد، اظهار داشت: کار مداحی یک حقیقتی دارد که آن حقیقت را ما باید دریابیم.

مهدی سماواتی، افزود:اگر این حقیقت را نشناسیم، ملزومات بعدی به مشکل برمی خورد و سرعت تأثیرگذاری مداحی کم شده و مسیر به انحراف کشیده خواهد شد.

وی، ادامه داد: موضوع مداحی، ارزش مشخصی دارد؛ آنقدر که حضرت امام صادق علیه السلام روضه خوان مداح دعوت می فرمود و وقتی باخبر می شدند که مداح دارد می آید، ایشان به استقبال روضه خوان می رفته اند و وقتی روضه مداح تمام می شده، آن حضرت مداح را بدرقه می فرمودند.

این مداح اهلبیت، تصریح کرد: مداحان و ذاکران اهلبیت باید خود را در مقابل خدا بدانند، همانطوری که امام حسین علیه السلام هیچ منظوری نداشت و فقط می خواست که خدا و دین خدا مطرح شود و دین جدش حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برپا بماند، پرچم اسلام بالابماند و بعد هم فرمود که هرچه دارم در این راه می دهم، و از هیچ چیزی دریغ نکرد.

سماواتی خطاب به مداحان، گفت: می دانید که مداح اهلبیت عصمت وطهارت علیهم السلام به شدت نیاز دارد اخلاص داشته باشید و کسی که می خواهد همان مسیر امام حسین علیه السلام را برود، تا اخلاق به معنای واقعی نداشته باشد، اصلاً آن مداحی حقیقی تحقق پیدا نمی کند.

وی، افزود: اگر اخلاص نباشد، هرکسی مداح خودش می شود و یک سری هدف هایی را برای خود ترسیم می کند و به دنبال آن می رود و دغدغه ای در راستای ارزش های دینی نخواهد داشت.

این مداح پیشکسوت، توصیه کرد: مجالس خانگی راه بیندازید، مجالس مناجات راه بیندازید، مجالس دعا راه بیندازید و برنامه ریزی کنید در مساجد محل، خانه خودتان، دعاها را برای خدا بخوانید و با اخلاص بخوانید تا مخاطبش خدا باشد تا فقط خدا را ببنیم.

سماواتی به  ویژه گی های یک مداح اهلبیت عصمت وطهارت علیهم السلام اشاره کرد و گفت: یک مداح می بایست به کار مداحی و نوکری در همه ابعادش شناخت و بصیرت پیدا کند –  باید حقیقت مداحی و ارزش کار مداحی را بداند – رسالت مداح ادامه دادن راه رسول گرامی اسلام وائمه اطهارعلیهم السلام است – الگوی مداح می بایست ائمه و معصومین علیهم السلام و اولیای الهی باشند تا بتواند الگوی مناسبی برای مردم باشد .

وی ادامه داد:یک نوکر اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام می بایست از نظر ظاهری نیز الگو باشد – اخلاص داشتن از خصوصیات بسیار مهم یک ذاکر اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام می باشد – مداح نباید دنبال اهداف شخصی خود باشد، باید دغدغه مسائل کشور، نظام اسلامی، ولایت فقیه و … را داشته باشد  – مداح می بایست نقش آفرین باشد و باید بر اساس موقعیت ها نقش آفرینی کند .

استاد سماواتی با اشاره به موقعیت اجتماعی و سیاسی بی نظیر ایران اسلامی در دنیاگفت:  روز به روز نیاز مداحان به کسب معرفت و بصیرت بیشتر می شود، چون شیطان وایادی آنها نیز بیکار ننشسته و مدام در حال کشیدن نقشه های شوم برای انقلاب اسلامی و جوانان ما می باشند – نوکر اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام می بایست دغدغه داشته باشد، تلاش کند،خسته نشود، الگویش حضرت حسین بن علی علیه السلام باشد که فرمود:اگر دین جدم پیغمبر خدا با تکه تکه شدن من احیاء می شود پس ای شمشیرها بر من ببارید.

در ادامه این استاد مداحی به موضوع تخصصی دعا و مناجات خوانی پرداخت و خاطر نشان کرد: دعا سلاح مومن است، پس باید به طور جدی وارد عرصه روضه ، توسل ، مناجات  ، زیارت  و … شویم ،این موضوع فقط و فقط با استاد حل نمی شود یک سری ملزومات دارد که با آنها می بایست جلو رفت.

وی، آشنایی با زبان عربی، روان خوانی قرآن و کلمات عربی، دانستن معنای عبارات و کلمات عربی، توانایی استفاده از تفسیر جملات عربی و استفاده از داستانهای مربوطه را ملزومات ظاهرمداحی دانست.

استاد پیشکسوت مداحی به فوائد دانستن معنای کلمات عربی اشاره کرد و گفت:با  دانستن معنای ادعیه ، کلمات را جابجا نمی خوانیم ، خواندنمان تأثیر می گذارد، می توانیم نسبت به جملات لحنمان را تغییر دهیم  ، حال خودمان تغییر می کند و می توانیم بر روی مستمعین نیز تأثیر گذار باشیم.

استاد سماواتی ، اخلاص در کارها یعنی برای خدا به تکلیفمان عمل کردن و در محضر خدا بودن ، یعنی مخاطب ما خدا باشد و غیر خدا را در کار وارد نکردن را از ملزومات باطنی مداحی عنوان کرد .

وی در ادامه با اشاره به مسائل روز عنوان کرد:در روزگاری که علم انقلاب بر دوش رهبرمعظم انقلاب اسلامی امام          خامنه ای مدظله العالی می باشد و ایشان خود را وقف این انقلاب و نظام کرده است ما نیز می بایست جان ، دل و جسممان را وقف اسلام و ولایت فقیه کنیم و لازم است که گوش به فرمان و دستورات معظم له باشیم.

وی ادامه داد: اگر در عصر کنونی گوش به فرمان ولی فقیه زمان باشیم  وقتی ان شاء الله امام زمان(عج) تشریف می آورند می توانیم سرباز خوبی برای ایشان باشیم .

درخاتمه این مراسم “طومار گزاره برگ ملی هسته ای و دفاع از خطوط قرمز نظام و دفاع از تیم مذاکره کننده” را برادر عزیز حاج مهدی سماواتی و دیگر ذاکران و مداحان اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام کردند.

تلاوت آیات نورانی قرآن مجید خیر مقدم گویی مسئول سازمان بسیج مداحان استان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

IMG_5043

IMG_5056

IMG_5104

IMG_5091

IMG_5105

IMG_5107

IMG_5150

IMG_5095

IMG_5164

IMG_5162

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *