محقق، مفسر و پژوهشگر قرآن کریم گفت: خداوند با علم خود میدانست تا قیامت چه کسی رغبت دارد که شیعه اهل بیت علیه السلام باشد و چه کسی هم رغبت دارد شیعه فرعونیان تاریخ شود؛ لذا شیعه از نظر روحی و معنوی ارتباط عمیقی با اهل بیت علیه السلام دارد. ما این مسئله را در دهه عاشورا بیشتر حس میکنیم؛ در آن دهه، همه از اول محرم تا عاشورا یک قلب مجروح و ناراحتی داریم.
حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان محقق، مفسر و پژوهشگر قرآن کریم در سخنرانی خود در بیتالاحزان اصفهان، به دو صفتی که ائمه علیهم السلام درباره شیعیان بیان کردند، اشاره کرد و گفت: حضرت رضا علیه السلام فرمودند که شیعیان در ایام سرور ما مسرور و در ایام حزن ما محزون هستند؛ بر طبق فرمایش امام صادق علیه السلام علت آن این است که «خداوند گِل ما اهل بیت علیه السلام را که در این عالم سرشت، شیعه را از اضافه گِل ما آفرید لذا شیعه یک ارتباط روحی و معنوی با ما دارد که در خوشحالی ما قهراً خوشحال و در حزن ما محزون است».
ارتباط عمیق روحی و معنوی شیعیان با اهل بیت علیه السلام
وی افزود: در حقیقت خداوند از این گِل، چهارده معصوم علیه السلام را آفرید و از اضافه گِل آنان، ما شیعیان را آفرید. در واقع خداوند با علم خود میدانست تا قیامت چه کسی رغبت دارد که شیعه اهل بیت علیه السلام باشد و چه کسی هم رغبت دارد شیعه فرعونیان تاریخ شود؛ لذا شیعه از نظر روحی و معنوی ارتباط عمیقی با اهل بیت علیه السلام دارد؛ ما این مسئله را در دهه عاشورا بیشتر حس میکنیم؛ در آن دهه، همه از اول محرم تا عاشورا یک قلب مجروح و ناراحتی داریم.
استاد انصاریان تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در بخشی از خطبههایشان که در رابطه با قرآن کریم است، میفرمایند «و هو القرآن»؛ پروردگار پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را که به رسالت مبعوث کرد، یک نوری را در اختیارش گذاشت که این نور هم نبوت او را تصدیق میکرد که این شخص واقعاً پیغمبر خداست و هم نوری بود که برای تمام مردم جهان تا روز قیامت قابل پیروی است؛ یعنی هرکسی در این عالم بخواهد به قرآن اقتدا کند و دنبالهرو قرآن باشد، برایش آسان و ممکن است و اصلاً پیروی از قرآن، مشقتی و مضیقهای ایجاد نمیکند؛ پیروی از قرآن مجید برای اهلش، برای کسانی که عاشق حقیقت هستند، بسیار لذت، شوق و ذوق دارد و نور است. حضرت علیعلیه السلام به مردم خطاب میکنند و میگویند «فاستنطقوه؛ تک تک شما را میگویم!» بیایید این قرآن را به زبان بیاورید که با شما مستقیم حرف بزند؛ سپس میفرمایند «و لن ینطق؛ قرآن مجید با شما حرف نمیزند و زبان قرآن در قیامت گویاست، اما در این دنیا کسی دیگر باید از جانب قرآن با شما حرف بزند و آن شخص خود من هستم»؛ «ولکن اخبرکم عنه؛ من کاملاً شما را از قرآن خبر میدهم».
چهار خبر از قرآن برای جهانیان از کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام
وی با اشاره به خطبه ۱۵۸ نهجالبلاغه «أَلاَ إِنَّ فِیهِ عِلْمَ مَا یَأْتِی، وَ الْحَدِیثَ عَنِ الْمَاضِی، وَ دَوَاءَ دَائِکُمْ، وَ نَظْمَ مَا بَیْنَکُمْ»؛ اظهار کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام چهار خبر از قرآن را برای جهانیان بیان میکنند؛ اول «علی ان فیه علم ما یأتی؛ این قرآن، تمام رشتههای دانش را تا ابد میتواند برایتان نشان بدهد، آن هم با زبان ما»، دوم «قرآن و الحدیث عن الماضی؛ در کتاب خدا، اخبار کل گذشته عالم، از شروع خلقت که تاکنون نازل شده وجود دارد»، سوم «و نظم ما بینکم؛ آنچه که زندگی خانوادگی، معاشرتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نظام میدهد، قرآن است» و چهارم «دواء دائکم؛ تمام بیماریهای فکری، اخلاقی و روحی شما را قرآن معالجه میکند».
حجتالاسلام انصاریان به علمیت بینظیر امام علی علیه السلام اشاره و اظهار کرد: طبیعت مغز فیزیکی هر انسانی چهارده میلیارد سلول است که امروز ثابت شده مغز نابغههای عالم یک سوم سلولهایش فعال است و مغز مردم عادی عالم کمتر از نصف یک سوم سلول کار میکند. یک پروفسوری از من پرسید شما قدرت مغز پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم یا حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را میدانی؟ گفتم خیر گفت میدانی هر انسانی ۱۴ میلیارد سلول مغزی دارد که یک سوم سلول مغز نوابغ عالم فعال است، گفت من از طریق مطالعه در آثار پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم از نظر علمی، به این نتیجه رسیدم که ۱۴ میلیارد سلول مغز پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم در اوج فعالیت بوده است.
وی تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند دو سه دقیقه مانده بود که خداوند جان پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را بگیرد، من را صدا کردند و فرمودند گوشَت را نزدیک دهان من بیاور. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم خوابیده بود، من دستهایم را روی زمین گذاشتم و گوشم را یک لحظه نزدیک دهان پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم بردم و بعد بلند شدم. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را که دفن کردند، خانواده به امیرالمؤمنین علیه السلام گفتند چهچیزی درِ گوشت گفت؟ فرمودند من گوشم که به دهان پیغمبر رسید، در هزار رشته علم را به روی من باز کرد که از هر رشتهای هزار در دیگر باز شد؛ یعنی یک میلیون علم را در زمان به اندازه یک آری و خیر به من انتقال داد؛ این مسئله نشان میدهد مغز ایشان بسیار فعال بوده است.
علم و اندیشه امام علی علیه السلام نسبت به قرآن
این مفسر و مترجم نهجالبلاغه ادامه داد: از علم بیمنتهای حضرت علی علیه السلام فقط نهجالبلاغه و چند صد روایت به دست ما رسیده است چراکه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علیعلیه السلام اجازه نشر علم را ندادند.
وی گفت: ابنعباس میگوید ما شاگرد تفسیر قرآن امیرالمؤمنین علیه السلام بودیم مدرسین بزرگ حوزهها و حتی بزرگترین مراجع تقلید از زمان شیخ طوسی رحمه الله علیه تاکنون، علی علیه السلام را نشناختهاند و نمیتوانند بشناسند. حضرت علی علیه السلام در ۲۳ سالگی، چند ثانیه دستش بالا رفت و پایین آمد، در بیست سی ثانیه با یک ضربت عمرو بن عبدود را به زمین انداخت. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند اگر کل عبادات جن و انس را از زمان آدم تا قیامت در یک کفه بگذارند و این ضربت زدن علی را در کفه دیگر، کفه علی سنگینتر است و امیرالمؤمنین علیه السلام برای ما تفسیر قرآن میگفت، یک روز فرمود اگر هفت آیه سوره حمد را تفسیر کنم و شما از شروع تفسیر سوره حمد تا «والضالین» بنویسید. در صورت نیاز به جابجایی این نوشتهها، لازم است هفتاد شتر نوشتهها را بار کند. این اندیشه مولی علی علیه السلام نسبت به قرآن، آن هم نسبت به یک سوره هفت آیهای است.
استاد انصاریان گفت: اگر شما ملت بخواهید یک زندگی منظم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، رابطی و خارجی داشته باشید، نظامدهی به این امور، کار قرآن است، نه کار خودتان که در اتاقهای دربسته بنشینید و عقلتان را روی هم بگذارید و به مردم قوانین بدهید. این قوانین علاوه بر اینکه درمانکننده نیست باعث بیماری نیز خواهد شد. لذا میبینید دائم در جوامع بشری، یا قانون را باید تفسیر کنند یا باید تغییر دهند یا شش ماده را کم و ۱۰ تبصره اضافه کنند. قوانینی که توسط ما وضع شده، پنجاه شصت جلد هفتصد تا هشتصد صفحهای است که بیشتر آن هم به درد همان روی صفحهها میخورد، چون همه آنها انسان را گیر میاندازد. قرآن چهل هزار صفحه نیست اما قانون گذار اصلی فقط قرآن است.
وی گفت: امام مجتبی، ابیعبدالله و زینالعابدین این سه امام معصوم علیه السلام، علم امیرالمؤمنین علیه السلام را از نزدیک دیدهاند و گواه میدهند که علمیت ایشان بینظیر بود. با مراجعه به کتب ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سال پیش، مشاهده میشود که حضرت علی علیه السلام در روایتی میفرمایند «ستدفن بضعه منی فی ارض خراسان؛ در آینده پارهای از تن من در یک شهری به نام خراسان دفن میشود» حضرت علی علیه السلام زمانی به این مسئله اشاره میکند که دو فرزندش و زینالعابدین، کسی از ائمه ئعلیه السلام را ندیده بود، و اصلاً در مدینه و در عربها، خراسان قبل از فتح ایران برای مردم معلوم نبوده است و امام اصلاً زمین ایران را ندیدند؛ اما خبری غیبی داشتند و علم تا ابد را خبر داشتند. در این کتاب آمده که امام علی علیه السلام از داعش، حمله چنگیز مغول به ایران و بغداد، جنگ میان ایران و عراق نیز خبر داده بود و گفته است، داعش، از همه جا اروپا، آفریقا و مراکز مختلف با سند قلابی وارد شام میشوند و کشتار بیسابقهای را انجام میدهند.
آتش جهنم بر زائر عارف حرام است
وی به فضلیت زیارت امام رضا علیه السلام اشاره و اظهار کرد: «من زاره»، کسی که او را در خراسان زیارت کند، «عارفاً بحقه»، نه فقط زائر باشد، بلکه زائر عارف باشد؛ عارف یعنی او را به امامت شناخته باشد، او را به واجبالاطاعه بودن شناخته باشد، او را به امام تعیین شده از جانب خدا شناخته باشد، او را بهعنوان «خلیفه الله فی الارض» شناخته باشد. «من زاره عارفاً بحقه»، سود این زیارت این است «حرم الله جسده علی النار»، پروردگار عالم، بدن چنین زائری را به آتش جهنم بهطور یقین حرام میکند. یعنی وقتی در حرم پروردگار عالم میرود، این مُهر را به پروندهاش میزند که این بنده من جهنمی نیست.
حجتالاسلام انصاریان افزود: شیخ طوسی رحمه الله علیه نقل میکند، یا بن رسولالله، زیارت پدرتان بالاتر است یا زیارت ابیعبدالله علیه السلام؟ امام جواد علیه السلام میفرمایند یکی مکه عمره برود و عمره حج بهجا بیاورد، مدینه برود و پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و زهرا سلام الله علیه و چهار امام علیه السلام را زیارت کند، کربلا برود و حسین علیه السلام ما را زیارت کند، نجف برود و علی علیه السلام را زیارت کند، کاظمین برود و جدم موسی بن جعفر علیه السلام را زیارت کند و بعد یکی هم بیاید و خراسان برود پدرم را زیارت کند، زیارت او از کل این زیارتها بالاتر است.
این مفسر قرآن درباره معنای زیارت با برداشت از نظر اهل بیت علیهم السلام، گفت: اهل بیت علیه السلام زیارت را اینگونه معنا کردهاند «الزیاره حضور الزائر عند المزور»، معنی زیارت این است که تو در ارتباط با حضرت رضا علیه السلام، اخلاق، اعتقاد و عبادتت با او یکی شود؛ حلال و حرامی را رعایت کنی که حضرت رضا علیه السلام رعایت میکرد. یک کیسهای کنار حضرت بود، میخواستند جنس بخرند. حضرت در کیسه را باز کردند، صد درهم در کیسه بود که بیرون ریخت. خودشان صد درهم را نگاه کردند یک پول درآوردند که پول رنگ نداشت، به غلامشان فرمودند این پول قلابی است، این نقره نیست، این پول مسکوک نیست، این را در این کیسه جا زدهاند؛ یک چکش برای من بیاور غلام چکش را آورد و گفت آقا میخواهید چهکار کنید؟ فرمودند با این پولها میخواهم خرید کنم، آن جنسی که میخواهم بخرم، این یک درهم قلابی جنسش را به من میدهند و درهم قلابی را بدهیم، من به اندازه این درهم مالک جنس نمیشوم و جنس مال مردم است؛ چون پولش را ندادهام چکش را میخواهم که این پول را خرد کنم، مچاله کنم و در چاه خانه بیندازم که در بازار مسلمانها نرود.
استاد انصاریان در پایان گفت: زائر یعنی «حضور الزائر عند المزور»، با امامی که زیارت میکند، عندیت پیدا کند؛ چنین زائری باید بدنش بر آتش جهنم حرام شود.
بازدیدها: 0