وحدت و اتحاد اسلام

وحدت اسلامی با تکیه بر اخوت دینی.

خانه / دسته‌بندی نشده / وحدت اسلامی با تکیه بر اخوت دینی.

وحدت رمز پیروزی امت اسلامی

 

هفته وحدت و اتحاد مسلمین

کینه های کهنه

وحدت امت اسلام نیاز مسلمین به اتحاد و اتفاق. از مبرم ترین نیازهاست. و درد اساسی جهان اسلام. همین کینه های کهنه میان مردم مسلمان است. دشمن همواره از همین شکاف ها سود می جوید. البته مفهوم اتحاد اسلامی که در صد سال اخیر. میان علما و فضلای مؤمن و روشن فکر اسلامی مطرح است. این نیست که فرقه های اسلامی برای ایجاد اتحاد اسلامی از اصول اعتقادی و یا غیر اعتقادی خود صرف نظر کنند. و به اصطلاح مشترکات همه فِرَق را بگیرند. و مختصات همه را کنار بگذارند. زیرا این کار نه منطقی است. و نه عملی.

از اینرو فرقه های اسلامی. در عین اختلافاتی که در کلام و فقه و غیره با هم دارن. به واسطه مشترکات بیشتری که در میان آنها هست. می توانند در مقابل دشمنان خطرناک اسلام. دست برادری بدهند. و جبهه واحدی تشکیل دهند.

گل بانگ وحدت

یکی از زیباترین و والاترین واژه ها، واژه وحدت و برادری است. برادری و وحدتی که پیامبر رحمت در استمرار رسالت دیگر انبیای عظام برای جوامع بشری به ارمغان آورد.

پیامبر اکرم (ص) مهاجرین و انصار را به میثاق اخوت و عقد برادری فرا خواند. و بدین سان گل بانگ وحدت برای نخستین بار در فضای مدینه طنین افکند. و دل و جان قرون و اعصار را نوازش داد. و عطر دل انگیز آن مسلمانان را مدهوش خویش ساخت. سنگ زیرین بنای اتحاد و همبستگی اسلامی نهاده شد. و ارزش های متعالی اسلامی و برادری و اتحاد، جانشین ارزش های پوچ و خیالی جاهلی شد.

آری پیامبر اسلام (ص) با استناد به آیات قرآن. جوامع اسلامی رابه اعتصام به حبل متین الهی. و پرهیز از تفرقه و تشکیل امت واحده در سایه عبودیت اللّه. دعوت کرد. مسلمانان نیز در پرتو عمل به این دعوت و حرکت در طریق وحدت، متحد شدند. و بر دشمنان چیره شدند. و دیری نپایید که شاهد فتح و پیروزی را در آغوش کشیدند.

اخوت دینی و وحدت اسلامی

اسلام به عنوان مکتب جامع و جاوید. همان گونه که عرصه دعوت خویش را به قوم و ملت خاصی محدود نکرده است. اتحاد امت اسلامی را در صدر برنامه های سیاسی و اجتماعی خویش قرار داده. و عقد اخوت دینی را میان فرزندان امت اسلام جاری کرده است. وحدت اسلامی که قوی ترین عامل توانمندی و اقتدار امت اسلام محسوب می شود. از دیرباز دست خوش توطئه های دشمنان قرار گرفته است.

استعمارگران خارجی و ایادی داخلی آنان که قوّت خود را در ضعف جوامع اسلامی می جویند. برای غارت منابع و ثروت های ملل اسلامی. سعی در فرو ریختن جوّ اعتماد و فضای برادری حاکم میان ملل اسلامی داشته اند. حضرت امام خمینی رحمه الله با تاکید بر اهمیت این عامل حیاتی. نقش استعمار در از بین بردن آن را چنین بازگو نموده اند:

«علما و دانشمندان سراسر جهان، بویژه علما و متفکران بزرگ اسلام. یک دل و یک جهت در راه نجات بشریت از سلطه ظالمانه این اقلیت حیله باز و توطئه گر… بپاخیزند… . و این کتاب هایی را که اخیرا با دست استعمار منتشر شده. و دامن به اختلاف بین طوایف مسلمین می زنند. نابود کنند. و ریشه اختلاف که سرچشمه همه گرفتاری های مظلومان است. را برکنند. و یک دل و یک سو بر این رسانه های گروهی که بیشترِ ساعاتِ شب و روز. به فتنه انگیزی و نفاق افکنی… عمر خود را می گذرانند. پرخاش کنند.

حیله های استکبار در اختلاف بین شیعه و سنی

جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی. با توطئه های مختلف استکبار جهانی و ایادی فرومایه آن مواجه شد. حیله ها و توطئه های رنگارنگ دشمنان به منظور تضعیف انقلاب اسلامی و رهبری آن، یکی پس از دیگری به مرحله اجرا درآمد. یکی از مهم ترین حیله های استکبار ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی بود که با درایت و دوراندیشی امام راحل رحمه الله خنثی شد.

از آن زمان جلوه های راستین وحدت در پرتو رهبری های مصلح کبیر امام خمینی رحمه الله در نظام جمهوری اسلامی آغاز و تحقق یافت. و امروز در امتداد رهبری های حکیمانه بزرگ مرد تاریخ مقام معظم رهبری حضرت آیت اللّه خامنه ای، مدظله العالی، پرچم پرافتخار توحید به اهتزاز درآمده است.

وحدت در قرآن

قرآن کریم همبستگی را برای مسلمانان ضروری تلقی کرده است و از آنان می خواهد تا در گسترش این فرهنگ کوشا باشند. قرآن کریم کسانی را که خدای واحد را می پرستند، به سوی یک قبله نماز می گذارند، کتاب آسمانی شان قرآن است. و پیامبر والایشان حضرت محمد بن عبداللّه صلی الله علیه و آله وسلم می باشد، به اتحاد و یگانگی فرا می خواند. و همه امت اسلامی را از منازعه و اختلاف باز می دارد؛ چنان که در سوره انفال آیه 46 می خوانیم:

«از خدا و رسول خدا اطاعت کنید و منازعه و اختلاف نکنید که سستی بر شما غلبه کرده، هیبتتان از دست خواهد رفت». در جای دیگر قرآن کریم محور وحدت مسلمانان را توحید می داند و می فرماید: «همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید». بدان امید که مسلمانان، رهنمودهای قرآن را همواره سرلوحه زندگی شان قرار داده. با تکیه بر مشترکات عقیدتی خویش، گام های مهمی را برای تحقق وحدت بردارند.

عطر وحدت

چه خوش بود آن روزهایی که اصحاب پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله وسلم با همه نظرهای متفاوتی که با یکدیگر داشتند. گرداگرد شمع وجود آن نور مقدس حلقه می زدند. و از شجره نبوت، نور هدایت را اقتباس می کردند. چه صفابخش بود محفل هایی که در مسجد النبی صلی الله علیه و آله وسلم تحقق بخش اولین مصادیق آیه شریفه «و امرهم شوری بینهم» بود.

چه شورانگیز بود پیمان برادری بین مهاجران و انصار که گره زننده آن، رسول رب العالمین و دستاورد آن، ایثارهای صحنه های جنگ و فداکاری های پشت آن صحنه ها شد. چه معطّر بود نسیم وحدت امت در آن عصر که از مُشک وحی بر گلبرگ های پیکر امت می وزید. یاران! اکنون که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران زمینه گسترش اندیشه تقریب و وحدت سیاسی جهان اسلام بیش از پیش فراهم شده است، بیایید به پیروی از رسول اسلام، دست اخوت به یکدیگر داده. با هم دلی و صمیمیت، بسیاری از مشکلات جهان اسلام را حل کنیم. بیایید همه مان منادیان راستین همبستگی جوامع اسلامی مان باشیم.

توحید کلمه و کلمه توحید

از آن هنگام که خورشید فروزان اسلام بر سرزمین سرد و تاریک جاهلیت دمید. و سپیده صبح امید، افق زندگی جاهلی را گرمی و روشنایی بخشید. نور امید و رهایی در دل بردگان تابیدن گرفت. و دیدگانشان به درخششی جاودانه فروغ گرفت. نغمه توحید، کران تا کران را درنوردید و قوم ها و قبیله های پراکنده را با دعوت به اعتصام به حبل متین الهی، متحد و منسجم ساخت.

این همه، به برکت میلاد نور، پیام آور توحید، رسول وحدت. حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم بود. که با بعثت خویش، شعار برادری و پیمان اخوت را برای جوامع بشری به ارمغان آورد. اکنون که بیش از 1400 سال از آن روزهای پرشکوه و به یادماندنی می گذرد. هنوز هم آن نغمه شورانگیز، قلب و اندیشه مؤمنان را به یکدیگر نزدیک ساخته. آنان را به گزینش برترین راه رهایی ـ که توحید کلمه و کلمه توحید است ـ فرا می خواند.

 

رهبر معظم انقلاب: وحدت یک امر اصولی است نه تاکتیکی

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *