برتر از حقیقت حسن
عَنِ ابْنِ عَبَّاسِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ : «… لَوْ کَانَ الْحِلْمُ رَجُلًا لَکَانَ عَلِیّاً.
وَلَوْ کَانَ الْفَضْلُ شَخْصاً لَکَانَ الْحَسَنَ حَسَناً.
وَلَوْ کَانَ الْحَیَاءُ صُورَهً لَکَانَ الْحُسَیْنَ حُسَیْناً.
وَ لَوْ کَانَ الْحُسْنُ شَخصاً [هَیْئَهً لَکَانَتْ فَاطِمَهَ بَلْ هِیَ أَعْظَمُ إِنَّ فَاطِمَهَ ابْنَتِی خَیْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَکَرَماً».
از ابن عباس منقول است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: … اگر حلم و بردباری به صورت یک انسان مجسّم در آید میشود علی بن ابیطالب(ع).
و اگر فضل به صورت شخصی مجسم شود آن شخص امام مجتبی(ع)است.
اگر حیا صورتی باشد آن صورت امام حسین(ع) است.
اگر حُسن و نیکی به صورت شخصی در آید آن شخص، حضرت فاطمه زهرا است.
بلکه آن حضرت اعظم از حُسن است به راستی که دخترم فاطمه(س) از جهت ریشه و شرافت و کرم بهترین اهل زمین است.
مائه منقبه، ابن شاذان، ص ۱۳۵ – ۱۳۶؛ غایه المرام، علامه بحرانی، ج ۵، ص ۳۴ و ص ۲۰۳ – ۲۰۴.
منبع اهل تسنن: مقتل الحسین، خوارزمی، ج ۱، ص ۱۰۰.
وجوب بهشت با سه روز سلام بر حضرت زهرا(س)
بازدیدها: 0