الگوی سبک زندگی دین است
هیات: آیت الله انصاریان در حسینیه همدانیها با تبیین ابعاد دیگری از سبک زندگی دینی اظهار داشتند: تاریخ نشان داده که بیشتر مردم دنیا زندگی خویش را براساس هوس ها و امیال نفسانی خویش پی ریزی کرده اند ومتاسفانه مسیر جهنم برگزیدند و به همین دلیل روز به روز بر جمعیت جهنمیان افزوده می شود «و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» و یا تعابیر دیگری همچون «اکثرهم لا یعقلون، لا یعلمون» که همگی حاکی از کثرت جمعیت جهنمیان نسبت به بهشتیان است.
ایشان در تبیین مطلب فوق افزودند: وجود جمعی از بودایی های بت پرست، پاره ای از مسیحیان منحرف، برخی مسلمان منحرف و عقاید منحط دیگر در جهان حاکی از وجود سبک زندگی غیر الهی است که نتیجه ای جز عدم رستگاری ابدی در پی ندارد.
این استاد فرهیخته یکی از دلایل اصلی جهنمی شدن افراد را ترجیح امیال نفسانی و خواسته های فردی بر دستورات و خواسته های خداوند دانستند و مهمترین اثر سوء این امیال را سیر نشدن از آرزوهای دنیوی و عدم قناعت آنها نسبت به نعمات الهی است.در نتیجه آنها در این راه هرگز به سیری نخواهند رسیدو همان گونه که خداوند در قرآن خطاب به جهنم می گوید: آیا اکنون سیر شدی؟«هل امتلأت؟»
و جهنم پاسخ می دهد: نه «هل من مزید»!
این زنگ خطری برای اهل ایمان است که باید به هوش باشند تا خود را به واسطه حلال از حرام بی نیاز بدارند و همواره آن را از خداوند حکیم درخواست کنند تا دچار زیاده خواهی های جهنمیان نشوند.
در دعاها آمده است: خدایا مرا با حلالت از حرام بی نیاز کن«اللهم اغننی بحلالک عن حرامک».
معظم له در ادامه با ذکر روایتی زیبا به تعریفی دقیق از ماهیت اسلام پرداختند و با اشاره به این تعریف همگان را به پیروی از چنین سبکی در زندگی دعوت نمودند و ابراز داشتند بر اساس روایتی از شیخ صدوق به نقل از امام علی علیه السلام که حضرت این تعریف را کاملترین تعریف از «اسلام» در گذشته و آینده تاریخ معرفی کرد فرمود: اسلام همان تسلیم و تسلیم همان تصدیق و تصدیق یعنی یقین و یقین به معنای اداء و اداء همان عمل به واجبات است و در ادامه این روایت زیبا فرمود مومن دینش را از خداوند اخذ میکند، نه از رای و نظر شخصی خویش« ان المومن اخذ دینه من ربه و لا یاخذه عن رایه».
ایشان در پایان همه متدینان را به نکته ای مهم و امیدبخش در روایت مذکور توجه دادند و فرمودند:
بر اساس این روایت هر کس مراقب دین خود باشد گناهش در حین دین داری از ثواب افراد بی دین ارزشمندتر است؛ چرا که دین دار با خداوند معامله کرده و نظر به رحمت الهی دارد در حالی که فرد بی دین حتی در امور خیر نیز به خداوند بی توجه است وبر این اساس گناهان متدینان بخشیده میشود ولی حسنات بی دینان قبول نمیشود؛ «ایهاالناس! دینکم دینکم!تمسکوا به و لا یزیلنکم و لا یردنکم احد عنه لان السیئه فیه خیر من الحسنه فی غیره، لان السیئه فیه تغفر و الحسنه فی غیره لا تقبل».
منبع: عرفان
بازدیدها: 0