امام جمعه موقت تهران: وجود امام حسین(ع) در محور اولوالالباب تعریف می‌شود

خانه / اختصاصی هیأت / امام جمعه موقت تهران: وجود امام حسین(ع) در محور اولوالالباب تعریف می‌شود

امام جمعه موقت تهران:وجود امام حسین(ع) در محور اولوالالباب تعریف می‌شود

امام جمعه موقت تهران در سومین روز از ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: وجود امام حسین(ع) در محور اولوالالباب تعریف می‌شود. ویژگی اولی الالباب این است که اهل وفا بوده و به پیمانی که با خدا بستند وفادار هستند. و هرگز این پیمان را نمی‌شکنند.

 

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در سومین روز از ایام عزاداری سیدالشهداء (ع) به مناسبت ماه محرم در حسینه فاطمیه بزرگ تهران به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت:

شناخت حقیقت عظمت قرآن و اینکه جلوه علم، رحمت و هدایت الهی است را کسی درک می‌کند که صاحب خرد ناب باشد.

 

امام جمعه موقت تهران افزود: کسانی که عقل و قلب آنها محجوب است و بین آنها و حقیقت پرده وجود دارد. و در تاریکی قرار دارند از درک حقیقت و حقانیت وحی الهی ناتوان هستند.

قرآن با شرح ویژگی‌های این افراد مسیر را برای کسانی که می‌خواهند راه حسینی شدن و اینکه از چه مسیری بروند را یاد بگیرند. و به حقیقت معرفت و اخلاق مرام حسینی نزدیک بشوند را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه وجود امام حسین(ع) در محور اولوالالباب تعریف می‌شود. عنوان کرد:

ویژگی اولی الالباب این است که اهل وفا بوده و به پیمانی که با خدا بستند وفادار هستند و هرگز این پیمان را نمی‌شکنند. آنها کسانی هستند که مستمر و مداوم بر پیمانی که با خدا دارند وفا می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه نقطه مقابل وفا نقص عهد است، اظهار کرد:

میثاق همان عهدی است که استوار می‌شود. وقتی عهد و پیمان محکم می‌شود به آن میثاق گفته می‌شود وقتی در اوج استحکام قرار می‌گیرد به آن میثاق غلیظ گفته می‌شود.

سند اصلی پیمان الهی در فطرت ما است، خداوند در فطرت و جان از ما پیمان گرفته است. این پیمان فطری، حقیقی و تکوینی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در مرحله آفرینش خداوند از شما پیمان ربوبیت گرفته است، ابراز کرد:

هنگام خلقت خداوند فرموده است آیا من پروردگار شما نیستم. ما قبل از دنیا در عالمی به نام عالم زر وجود داشتیم آنجا از ما پیمان گرفته شده است. و این همان فطرت ما است. لذا خداوند می‌فرماید ما فطرت انسان را الهی و توحیدی خلق کردیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خصوص حقیقت و فطرت انسان، گفت:

خداوند می‌فرماید من از روح خودم در وجود شما به امانت گذاشتم. بهترین قوام یعنی اینکه وجود شما با فطرت الهی عجین است. و این عهد و پیمان در سرشت شما از شما گرفته شده است.

وی ادامه داد: فطرت شما همان است که وقتی در شرایط اضطرار قرار می‌گیرید همه سبب‌ها و خیال‌ها باطل می‌شود. و تنها خدا را صدا می‌زنید.

در قرآن خداوند می‌فرماید وقتی در کشتی هستند خطر آنها را تهدید می‌کند خالصانه خدا را صدا می‌زنند و می گویند اگر ما را نجات بدهی ما از شاکریم و بندگان صالح خواهیم شد. اما همین که پای آنها به ساحل و آرامش می‌رسد عهد خود را فراموش می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: کل فرامین الهی که در قرآن کریم و احادیث اولیا الهی آمده است عهد الهی با بندگان خود است. همه احکام از حلال حرام مکروه مستحب عهدی است که خداوند پیش از این از ما گرفته است.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد:

خداوند از ما می‌خواهد که همچون پیامبر و اهل بیت او با وفا باشیم. و همچون شیاطین پیمان شکن نباشیم. وفای به پیمان یکی از فضیلت‌های درجه یک انسان است.

وی با بیان اینکه تمام قول‌هایی که شما به دیگران می‌دهید. با فرض اینکه شرعی و مشروع باشد همه عهد الهی می‌شود، عنوان کرد:

میثاق همسری میثاقی است غلیظ که عهد الهی هم محسوب می‌شود. خداوند متعال از شما می‌خواهد که بر عهد خود وفا کنید چرا که اگر آن را بشکنید هم عهد خود را با آن شخص هم با خدا این عهد را شکستید.

لذا به ما گفتند یا با کسی قرار بگذارید و پای عهد آن ایستادگی کنید یا اینکه قرار نگذارید. زیرا اگر عهد ببندید و به آن عمل نکنید به عهد الهی وفا نکردید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه مومن کسی است که به عهد خود وفا می‌کند و عهد را امانت الهی می‌داند، اظهار کرد:

یکی از بزرگترین عهدها عهد ولایت است که عهد الله محسوب می‌شود چرا که در پیمان با ولی خدا هستید.

امام حسین علیه السلام بر اساس دعوت مردم کوفه و نامه‌هایی که نوشتند در کربلا حضور پیدا کردند.

امام حسین(ع) حضرت مسلم را به عنوان سفیر فرستادند که شرایط را با آنها جمع بندی کنند. وقتی مسلم آمد همه استقبال کردند و با او بیعت کردند اما پس از ارسال نامه مسلم به امام حسین (ع) عهدشکنی کردند.

در تمام تاریخ کوفه و کوفیان با این عهد شکنی معروف شدند. کار به جایی رسید که حضرت مسلم تنها باقیماند. مردم کوفه پیمان را شکستند و حضرت را تنها گذاشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در پایان خاطرنشان کرد:

پیش از این هم در روز غدیر وقتی پیامبر(ص) ولایت امیر مومنان امام علی(ع) را اعلام کردند. هزاران نفر با ایشان بیعت کردند. اما پس از پیامبر بیعت خود را با امیرمومنان شکستند. که حاصل آن مظلومیت امیرمومنان امام علی(ع) و تنهایی حضرت فاطمه زهرا(س) در دفاع از حضرت بود.

حضرت زهرا(س) شب به درب منزل همه یاران پیامبر(ص) می‌روند که بیعت را یادآوری کنند اما آنها اعلام کردند که منفعت مالیشان در خطر می‌افتد.

در ادامه ماجرای کربلا حاصل بی‌وفایی و پیمان شکنی آن جماعت نابکار و بدعهد است.

 

 

 

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *