اموات

مردگانتان را که در قبرها آرمیده‌اند از یاد نبرید

خانه / دسته‌بندی نشده / مردگانتان را که در قبرها آرمیده‌اند از یاد نبرید

مردگانتان را که در قبرها آرمیده‌اند از یاد نبرید

 

دعای شب جمعه برای اموات در آیات قرآن

خواندن قرآن و اهدای ثواب آن به اموات. پاداش بسیار دارد، خصوصا در ماه مبارک رمضان و شب های جمعه. در شب های جمعه خواندن سوره یاسین، واقعه، جمعه، کهف و اسراء و… ثواب زیادی دارد. بر سر قبر اموات، خواندن هفت مرتبه سوره انا انزلنا ثواب فراوان دارد. این آیه دعای خوب و تحفه‌‌ای زیبا برای گذشتگان است. که می توان به عنوان دعای شب جمعه برای اموات خواند:

«ربّنا اغفر لی و لوالدی و للمؤمنین یوم یقوم الحساب».

دعای شب جمعه برای اموات در روایات امام صادق (ع)

امام صادق (ع) در خصوص دعا و خیرات برای اموات فرمود: «هرکس هر روز ۲۵ بار گوید: “اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینِ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ”. حق تعالی به عدد هر مؤمن که گذشته و هر مؤمن که بیاید. تا روز قیامت حسنه در نامه اعمال او نویس. و به آن عدد گناه از او محو کند».

امام صادق (ع) در خصوص صدقه برای اموات فرمود: «هرگاه فردى به نیابت از مرده اى صدقه دهد. و یا عمل نیکوئى انجام دهد. خداوند جبرئیل را دستور مى دهد. هفتاد هزار ملک به قبر آن مرده گسیل کند که در دست هر ملکى طبقى از نعمتهاى بهشتى است».

امام صادق (ع) در مورد پاداش صدقه دهنده فرمود: «خداوند هزار شهر از شهرهاى بهشتى به او مى دهد. و هزار حورى از حورى هاى بهشت با لباسهاى فاخر به ازدواج او در مى آورد، و هزار حاجت از حاجات دنیائى او را نیز برآورده مى گرداند».

امام صادق (ع) در خصوص عمل صالح برای اموات فرمود: «هر کس از مسلمانها که براى مرده اى عمل صالح انجام دهد. خداوند اجر و ثواب آن عمل را براى عامل چند برابر مى کند. و از پرتو آن عمل، میت نیز بهره مند مى گردد.

 

مردگان

روایتی از حضرت صادق (ع) نقل شده:

«هر کس نزد قبر مؤمنی هفت مرتبه سوره “إنّا أنزلنا” را بخواند. خداوند فرشته‏ای می‏فرستد که پیش قبر میت. خدا را عبادت کند. خداوند ثواب عبادت فرشته را برای میت و کسی که “إنّا أنزلنا” را خوانده می‏ نویسد. تا زمانی که خداوند وی را به واسطه این عمل وارد بهشت کند. بعد از سوره حمد، هفت مرتبه “إنّ أنزلنا” و سوره های “قل أعوذ بربّ الفلق”، “قل أعوذ بربّ الناس”.  “قل هو الله أحد” و “آیه الکرسی” را سه مرتبه بخواند».

پیامبر اکرم (ص): مردگانتان را که در قبرها آرمیده‌اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. آن‌ها زندانی هستند. و به کارهای نیک شما رغبت دارند. شما صدقه و دعایی به آن‌ها هدیه کنید.

انوار الهدایه، ص 115

امروز پنجشنبه
یادی كنيم از مسافرانی که
روزی در کنارمان بودند
و اكنون فقط یاد و خاطرشان
در دلمان باقیست
با ذكر فاتحه و صلوات
روحشان را شاد کنیم.

 

هیات رزمندگان اسلام

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *