روایات بسیاری در فضیلت زیارت قبر امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که برخی از آنها نشانگر برتری این زیارت بر زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) است.
على بن مهزیار نقل میکند؛ از امام جواد(علیه السلام) پرسیدم: فدایت شوم زیارت امام رضا(علیه السلام) افضل است، یا زیارت امام حسین(علیه السلام)؟ آنحضرت فرمود: «زیارت پدرم افضل است؛ زیرا امام حسین(علیه السلام) را هر گروهى از مردم زیارت میکنند، ولى پدرم را زیارت نمیکند، مگر شیعیان خاص و خالص ما».
محمّد بن سلیمان نقل میکند: از امام جواد(علیه السلام) در مورد مردى پرسیدم که براى انجام حج تمتّع داخل مکّه شد و خداوند بر انجام حج و عمره کمکش کرد، سپس به مدینه رفت و بر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) سلام داد و آنجناب را زیارت کرد، پس از آن به زیارت شما آمد در حالیکه به حق شما عارف بوده و میداند که شما حجت خدا بر مخلوقات هستید. همچنین توجّه دارد که شما همان دری هستید که شخص براى توجّه به خداوند باید از آن وارد شود و به شما سلام داده و زیارتتان کند. سپس به زیارت ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) رفته و به آنحضرت سلام میدهد. آنگاه به بغداد رفته و بر امام موسى بن جعفر(علیه السلام) سلام میدهد. سپس به شهر خودش مراجعت میکند، و پس از رسیدن موسم حج خداوند متعال، مجدّداً حج را روزى او میکند. حال بفرمایید کدامیک از این دو افضل و برتر هستند؟ حجی که به جا آورده [و زیارتهایی که انجام داده] و برگشته و دوباره حجّ روزى او شده یا به خراسان رود و پدر بزرگوارتان على بن موسى(علیه السلام) را سلام داده و زیارت کند؟
حضرت جواد(علیه السلام) در پاسخ فرمود: «افضل آن است که به خراسان رود و بر پدرم امام رضا(علیه السلام) سلام داده و آنجناب را زیارت کند و شایسته است که این زیارت را در ماه رجب انجام دهد، ولى امروزه(به صورت فوری) به آن مبادرت نکند؛ زیرا هم بر ما و هم بر شما از ناحیه سلطان خوف بوده و ممکن است در معرض اتهام واقع شویم».
این روایت با کمی تغییر در منابع دیگر نیز وجود دارد.
با وجود این روایات، اما میتوان احتمال داد که برتر بودن زیارت امام رضا(علیه السلام) بر زیارت امام حسین(علیه السلام) همیشگی نبوده و تنها برای دوران خاصی میباشد؛ زیرا در روایت اول تعلیلی آورده شده است امروزه چنان علتی وجود ندارد.
در روایت دوم نیز این حکم، ناظر به موقعیت زمانی خاصی بوده که زیارت امام رضا(علیه السلام) سخت و دشوار بوده و زیارتکنندگان تحت کنترل شدید حاکمیت آن دوران بودهاند.
در نتیجه، به نظر میرسد که این روایات تنها ناظر به برتری زیارت امام رضا(علیه السلام) بر امام حسین(علیه السلام) در آن شرایط خاص بوده و نشانگر برتری مطلق چنین زیارتی نیستند.
منبع: وارث
بازدیدها: 420