امام علیبن موسی الرضا(ع) از لحاظ علمی منزلت بالایی داشت و از بیست و چند سالگی در مدینه به فتوا مینشست، آن حضرت در حرم پیامبر(ص) مینشست و هرگاه کسی از علمای مدینه در مسألهای در میماند، همگی به امام(ع) اشاره میکردند و مسائل خود را از ایشان میپرسیدند و امام(ع) هم به آنها پاسخ میگفت. امام رضا(ع) در هر شهری از مدینه تا مرو که اقامت میکرد، مردم پیش او میرفتند و درباره مسایل دینی خود سؤال میکردند. ثامنالحجج(ع) پیوسته با قرآن مأنوس بود، آنرا به دقت میخواند و در آیات آن تدبر میکرد و میاندیشید که درباره چه چیز و در چه وقت نازل شده است. گفتار، پاسخ و مثالهای آن حضرت(ع) همه برگرفته از قرآن کریم بود.
ریّان بن صلت به حضرت رضا(ع) گفت: دربارهٴ قرآن چه می فرمائید؟ حضرت فرمودند: کلام خداوند است، از آن تجاوز نکنید و هدایت را در غیر آن نجویید که گمراه می شوید؛ کلام الله لا تتجاوزوه و لا تطلبوا الهدی فی غیره فتضلّوا. قرآن کلام خدا و ظهور فعل اوست و در مرتبهای پایینتر از گویندهٴ آن [خداوند سبحان] قرار دارد و نشانهٴ اوست. پس تجاوز از حدّ وجودی آن، صحیح نیست. چون هدایتی برای مردم و روشنایی و چراغی از سوی خداوند است. از اینرو، تجاوز از آن، و نیز درخواست هدایت و بصیرت از غیر قرآن جایز نیست. بدین سبب حضرت رضا(ع) در شأن قرآن می فرمایند: قرآن ریسمان و دستگیرهٴ محکم الاهی است؛ قرآن راه برتری است که انسانها را به سوی بهشت ره مینماید و از آتش دوزخ می رهاند؛ گذشت زمان آن را فرسوده نمی کند و گفتار آدمیان آن را تباه نمیسازد. زیرا ویژهٴ زمانی نیست و دلیل روشنی برای همهٴ انسانهاست. از پیشرو و پشتسر، خط بطلان بر آن کشیده نمیشود، کتابی است فرود آمده از سوی خداوند حکیم حمید؛ هو حبل الله المتین و عروته الوثقی و طریقته المثلی المؤدّی إلی الجنّه و المنجی من النّار، لا یخلق علی الأزمنه و لا یغثّ علی الألسنه؛ لأنّه لم یجعل لزمان دون زمان، بل جعل دلیل البرهان و الحجّه علی کلّ إنسان، لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه، تنزیلٌ من حکیم حمید.
بنابراین، قرآن کتاب زندهای است که نمیمیرد و کلام حقی است که باطل نمی گردد. زیرا مظهر تام خداوند «حی» است و مرگ و نیستی در او ندارد، خداوندی که حق است و هرگز بطلان به گرد او نمی چرخد. زیرا خدای متعالی آن را برای زمان و مردمان خاص نازل نفرموده است. از این جهت در هر زمانی جدید است و تا روز قیامت نزد هر قومی تازه و شکوفاست؛ لأن الله تعالی لم ینزّله لزمان دون زمان و لناس دون ناس، فهو فی کلّ زمان جدید، و عند کلّ قوم غضٌّ إلی یوم القیامه.
دلیل صیانت قرآن کریم از تحریف
بر پایه نص قطعی، پس از رسول خدا(ص) و قرآن، پیامبر و کتابی نیست. وجود عنصری آن حضرت مانند دیگر انسانها از دنیا رخت بر می بندد و خداوند برای هیچ بشری پیش از ایشان عمر جاودانه قرار نداده است. آری، هر انسانی طعم مرگ را میچشد، پس اگر راهیابی بطلان به آخرین کتاب آسمانی روا باشد و محتوای آن دستخوش تغییر گردد و معارفش دچار تحریف شود، باید اساس نبوت منقرض و ریشه رسالت بریده شود. چون پس از قرآن کتابی و بعد از پیامبر(ص) پیامبر دیگری نیست؛ لیکن پیش از این ثابت کردیم که تحقق نبوّت همواره ضروری است. پس، تحقق نبوت از طریق حقانیت قرآن قطعی است. این، دلیل عقلی بر مصونیت قرآن کریم از تحریف است. می شود این دلیل را از کلام حضرت رضا(ع) نیز استنباط کرد: … قرآن برای زمان خاصی نیست، بلکه دلیلی روشن و حجتی بر همه انسانهاست. کتابی که از پیشرو و پشت سر بطلان در آن راه نمی یابد…؛لأنّه لم یجعل لزمان دون زمان بل جعل دلیل البرهان و الحجه علی کلّ إنسان، لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه….
پس، اگر به سبب عدم مقتضی جاودانگی، زوال قرآن شدنی باشد؛ یعنی مشکلات زندگی انسان را نتواند برطرف کند و نیز پاسخگوی شبهات علمی نبوده، از هدایت انسان به مقاصد الاهی ناتوان باشد یا به جهت وجود مانع از دوام و پایداری، دچار دسیسه و تحریف و تغییر گردد؛ قرآن ریسمانی نااستوار است و دستگیرهای ناپایدار، و تمسک به آن ناروا و ناممکن. آری، چنین قرآنی نوری ندارد تا بر دیگر ادیان بدرخشد و بطلان آنها را آشکار سازد و بر آنها چیره گردد؛ هر چند بر خلاف میل مشرکان باشد و قهراً بر اثر طوفانهای شرک و کفر، نور ضعیفش خاموش و در نتیجه نابود می شود؛ هر چند بر خلاف خواسته مؤمنان باشد.*
*برگرفته از کتاب “قرآن حکیم از منظر امام رضا(ع) به قلم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی.
بازدیدها: 125