تحولات سوریه

خانه / مطالب و رویدادها / تحولات سوریه

برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از چهار زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان “تحولات در صحنه” سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «درعا»، تحولات میدانی جبهه «حلب»، تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن» و تحولات میدانی جبهه «قنیطره» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه درعا

اوضاع میدانی در بخشهای مختلف استان درعا بسیار وخیم گزارش می شود.شهرهای مختلف درعا در دو ماه گذشته صحنه مجموعه ای از عملیاتهای پی در پی گروههای تروریستی مسلح به فرماندهی “جبهه النصره و ارتش آزاد” بوده است.کانون عملیاتهای تروریستها در مناطق حاشیه غربی و جنوبی استان درعا و آغاز آن قرار داشته است.

حدود 2 هفته پیش نیروهای ارتش سوریه با هدف تثبیت موقعیت خود در بخش غربی و شمال غربی استان درعا که اکثر مناطق آن در عملیاتهای پیشین تروریستها به کنترل آنها در آمده بود ، اقدام به اجرای عملیات نظامی در شهر شیخ مسکین واقع در نقطه ثقل ارتباطی بخش غربی و شرقی درعا با هدف پاکسازی آن از حضور تروریستهای جبهه النصره و ارتش آزاد نمود. اهمیت دوم شهر شیخ مسکین قرار گرفتن در مسیر تدارکاتی نیروهای ارتش سوریه مستقر در شهر درعا و برخی شهرهای اطراف آن مانند ازرع و نوی می باشد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تاکتیک نظامی ارتش سوریه برای حمله به مناطق تحت سیطره تروریستهای تکفیری معمولا بدین شکل است که ابتدا خطوط تدارکاتی – امدادی آنها به مناطق اصلی محل استقرارشان را قطع کرده ، سپس اقدام به محاصره منطقه نموده ، منطقه تحت محاصره را هدف گلوله بارانهای شدید توپخانه ای و موشکی و بمبارانهای هوایی قرار داده و در نهایت از چندین محور عملیاتی زمینی به آن حمله و منطقه هدف را آزاد می کند.

در این میان بنابر صلاحدید فرماندهان نظامی ، معمولا یک راه گریز یا تخلیه منطقه برای تروریستها باز می ماند که این خود با هدف جلوگیری از اقدامات انتحاری و مقاومت شدید از سوی تروریستها و تشدید درگیریها و افزایش تلفات در صفوف نیروهای ارتش و دفاع وطنی و گروههای هم پیمان آنها صورت می پذیرد.

در عملیات نظامی ارتش سوریه در شهر شیخ مسکین درعا ، نیروهای ارتش سوریه مستقر در مقر تیپ 82 و نیروهای اعزامی از شهرهای نوی و ازرع ابتدا اقدام به قطع خطوط مواصلاتی – تدارکاتی تروریستها در بخشهای جنوبی و غربی شهر شیخ مسکین و ایجاد چندین پاسگاه نظامی (پاسگاه الساحر ، پاسگاه میدان دوار ، پاسگاه جسر الزفه ، پاسگاه تل حمود و … ) در ورودی ها و خروجی های شهر کردند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

پس از قطع خطوط امدادی گروه های مسلح حملات زمینی از شمال و شرق و غرب شهر به محلات داخل آن آغاز شد و ارتش موفق به تصرف برخی مواضع تروریستها در بخشهای جنوبی و غربی شهر شیخ مسکین کرد. با تشدید حملات ارتش و بمبارانهای شدید مراکز استقرار تروریستها و درخواست کمک آنها از سایر گروههای مستقر در شهرکها و روستاهای اطراف شهر شیخ مسکین ، پاتک تروریستها (با نام ادخلوا علیهم الباب) از محور جنوبی با هدف شکستن حلقه محاصره شهر علیه مواضع ارتش سوریه آغاز شده و پس از چند روز زد و خورد میان دو طرف پاسگاهها و مقرهای ارتش سوریه در بخش جنوبی و غربی ( پاسگاه دوار ، الساحر ، جسر الزفه و مقر گردان تل حمود و تپه مجاور آن که مشرف بر جاده مواصلاتی شیخ مسکین – نوی بود) به تصرف تروریستها در آمد.

علت شکست نیروهای ارتش سوریه از تروریستها را می توان به برتری مطلق نیرویی و تدارکاتی تروریستها تحلیل کرد. بنابر برخی گزارشهای میدانی ارتش سوریه در شیخ مسکین کمتر از 500 نیروی نظامی داشته است. این در حالی است که هزاران تروریست از دهها گروه نظامی وابسته به جبهه النصره و ارتش آزاد علیه مواضع ارتش در شیخ مسکین وارد عمل شده اند. به موازات درگیریهای در اطراف شهر شیخ مسکین ، گروههای مسلح تروریست فعال در شهر “نوی” واقع در شمال غربی شیخ مسکین با هدف کاهش فشار نظامی ارتش سوریه علیه همقطارانشان در شیخ مسکین عملیات وسیعی با نام “هدم الجدار” را بر علیه مواضع نیروهای ارتش سوریه سازماندهی کردند که با عقب نشینی ارتش سوریه از مراکز استقرارش در داخل شهر نوی کنترل کامل این شهر بدست گروههای تروریستی تکفیری افتاده است. طی این عقب نشینی های ارتش متاسفانه تعدادی تانک و نفر بر و مهمات و تسلیحات سنگین نیز بدست تروریستها افتاده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در دور دوم درگیریهای میان ارتش و تروریستهای جبهه النصره و ارتش آزاد در شهر شیخ مسکین ، کانون درگیریها به مناطق شمالی (پاسگاه نظامی شمالی ، پاسگاه کازیه ، پاسگاه سرور،  منازل سازمانی نیروهای ارتش ، پادگان لشکر 82 ارتش ) و شمال غربی ( مقر فرماندهی لشکر 82 ارتش و مقر گردان رادار ارتش سوریه) شهر کشیده شده است که طی آن تروریستها برای تصرف مراکز استقرار ارتش سوریه در این مناطق تلاش می کنند.

هم اکنون درگیریهای بسیار شدیدی میان دو طرف در جریان است و دو طرف با انواع تسلیحات سنگین و توپخانه و موشک مواضع یکدیگر را هدف حملات قرار می دهند. نیروی هوایی ارتش سوریه با بمبارانهای مکرر و پرتاب بشکه های مواد منفجره بر روی مواضع تروریستها تلاش دارد تا از سقوط مقرهای باقیمانده ارتش در این شهر جلوگیری کنند. در این درگیریها تلفات سنگینی به نیروهای هر دو طرف وارد آمده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
پیکر شهدای ارتش سوریه در درگیریهای اطراف مقر فرماندهی تیپ 82 ارتش سوریه واقع در شمال شهر شیخ مسکین

هلاکت فرمانده قدیمی جهادی در درعا

ابومحمد سوری از رهبران قدیمی جهادی های سابق در افغانستان و دوست بن لادن رهبر سابق القاعده توسط افراد ناشناس در درعا ترور شده است. وی از رهبران قدیمی اعراب جهادی در افغانستان بود که در نبرد با نیروهای ارتش سرخ شوروی حضور داشت. رسانه های نزدیک به جبهه النصره سازمان اطلاعات اردن را به دست داشتن در ترور وی متهم کرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تحولات میدانی جبهه حلب

همزمان با سفر “استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه” به دمشق و دیدار وی با نخست وزیر و رییس جمهور این کشور و پیشنهاد “طرح آتش بس در برخی محلات شهر حلب” جبهات مختلف درگیریهای نظامی در داخل و حاشیه شهر حلب بشدت مشتعل شده است.در روز های اخیر محلات “حی جمعیت الزهراء (واقع در شمال غرب شهر حلب) ، صالات لیرمون (واقع در شمال غرب شهر حلب)  ، عامریه (واقع در جنوب شهر حلب) صحنه شدیدترین درگیریهای نظامی میان ارتش سوریه و گروههای هم پیمان (حزب الله ، دفاع وطنی ، تیپ فاطمیون) با تروریستهای تکفیری (جبهه النصره ، داعش ، جبهه اسلامی و ارتش آزاد) بوده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تروریستها هجومهای پی در پی و سنگینی را از محورهای مختلف علیه مواضع ارتش سوریه در محلات یاد شده ترتیب داده اند . در محور عملیاتی محله جمعیت الزهراء واقع در شمال غرب شهر حلب ، تروریستهای “تیپ مهاجرین و انصار” که عموما از تروریستهای اهل ازبکستان ، چچن و عربستان سعودی هستند ، از یکسال پیش تا کنون تلاشهای مکرری برای نفوذ به این منطقه و تصرف برخی اماکن حساس آن مانند کاخ دادگستری ، ساختمان مقر سازمان اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه انجام داده اند اما با مقاومت شدید نیروهای ارتش و دفاع وطنی مستقر در آنها مواجه شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

شدید ترین درگیریها میان دو طرف در اطراف مسجد جامع رسول اعظم و محله “جمعیه المالیه”بوده که نیروهای ارتش سوریه موفق به دفع هجوم شبانه تروریستهای تکفیری شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
مسجد جامع رسول الاعظم در محله جمعیت الزهراء واقع در شهر حلب که کانون درگیری میان ارتش و دفاع وطنی با تروریستهای تکفیری تیپ مهاجرین و انصار می باشد.
تازه‌ترین تحولات سوریه
موقعیت منطقه جمعیه المالیه در محله الزهراء شهر حلب که یکی از کانونهای درگیریها میان ارتش و دفاع وطنی سوریه با تروریستهای تکفیری تیپ مهاجرین و انصار می باشد.
تازه‌ترین تحولات سوریه
ساختمان اداره اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه در محله الزهراء شهر حلب

فیلم منتخب نبردهای سنگین در اطراف ساختمان اداره اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه در جمعیت الزهراء شهر حلب را از اینجا دریافت کنید و مشاهده کنید.

تروریستها ناکام از پیشروی اقدام به شلیک بیش از 40 فروند موشک و خمپاره به مواضع ارتش در داخل محله جمعیت الزهراء کردند و نیروهای ارتش سوریه نیز با آتش متقابل و حملات هوایی به مراکز استقرار تروریستها در منطقه لیرمون و بمباران عقبه نظامی و تدارکاتی آنها در شهر “عندان” واقع در شمال شرقی شهر حلب پاسخ گلوله باران تروریستها را دادند. به گفته یک منبع نظامی در ارتش سوریه تعداد حملات هوایی ارتش به مواضع و خطوط مواصلاتی تروریستها در شهر حلب در چند روز اخیر به بیش از 60 حمله رسیده است.همچنین چندین موشک زمین به زمین ارتش سوریه مواضع تروریستها در محلات مختلف شهر حلب و حاشیه شمالی این شهر را در هم کوبیده است.

هم زمان با درگیریها در محلات شهر حلب ، عملیات ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن (حزب الله ، دفاع وطنی ، تیپ فاطمیون) در محور شمال شرقی حلب با هدف تکمیل حلقه محاصره ، جداسازی محلات شهر از حاشیه شمالی و آزادسازی دو شهر شیعه نشین نبل و الزهراء (با بیش از یکصد هزارنفر سکنه که بیش از دو سال است که در محاصره تروریستهای تکفیری قرار دارند) همچنان ادامه دارد. عملیات ارتش سوریه از سال گذشته با قطع خطوط امدادی و تسلیحاتی تروریستهای تکفیری در محورهای مختلف شامل “جاده رقه – حلب” ، ” جاده باب – حلب” ، “جاده محور شمال شرقی به شهر حلب” را بطور کامل قطع نموده و هم اکنون پس از پیشروی های اخیر در محور عملیاتی حندرات – الملاح ، بر آخرین جاده امدادی – تدارکاتی گروههای مختلف تروریستی (از ترکیه به حلب) موسوم به “اتوبان کاستلو” نیز اشراف آتش مستقیم دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

به موازات پیشروی های چشمگیر و مهم ارتش سوریه در محور عملیاتی شهر حلب ، و احتمال قریب الوقوع محاصره کامل شهر حلب توسط آن موجی از نگرانی تروریستها و حامیان ترک و عرب و غربی آنها را در بر گرفته است. به همین منظور استفان دی میستورا با پیشنهاد طرح آتش بس میان دو طرف و ایجاد منطقه امن برای غیر نظامیان در برخی محلات شهر حلب به دمشق رفت تا شاید آنچه را که تروریستها در عرصه میدانی جنگ عاجز از تحقق آن بودند را در عرصه دیپلماسی با سوءاستفاده از وجهه مرضی الطرفینی سازمان ملل متحد برای آنها بدست آورد.
بنابر گفته منابع نزدیک به دولت سوریه کلیات طرح دی میستورا شبیه به طرح مصالحه وطنی اجرا شده در برخی محلات شهر دمشق و حمص بوده و شامل موارد زیر می شود:

1 – اعلام آتش بس و ایجاد منطقه امن در محلات “هنانو ، بنی زید ، صلاح الدین ، راموسه ، شیخ سعید ، حندرات ، لیرمون” (توضیح اینکه تروریستهای داعش و النصره و ارتش آزاد و جبهه اسلامی در این محلات حضور داشته و همه این مناطق صحنه درگیریهای نظامی میان ارتش و تروریستهاست ، در این میان به محله شیخ مقصود که محل سکونت کردهای سوریه و همپیمان با تروریستهای ارتش آزاد و جبهه اسلامی هستند اشاره ای نشده است).

2 – ورود نیروهای سازمان ملل و ایجاد منطقه حائل و برپایی مراکز ایست و بازرسی زیر نظر نیروهای این سازمان.

واکنش دولت سوریه به طرح آتش بس سازمان ملل اعلان قابل بررسی بودن این طرح بود اما واکنش گروههای تروریستی به این طرح بسیار متناقض و به نوعی مصداق این ضرب المثل قدیمی ایرانی است که “با دست پس زند و با پا پیش کشد”.

در حالی که نفس ورود دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه به عرصه میدانی در حلب و پیشنهاد طرح آتش بس بنابر مصوبه اجلاس هفته گذشته سرویسهای اطلاعاتی چند کشور منطقه ای و فرامنطقه ای (ترکیه ، عربستان سعودی، قطر ، اسراییل ، فرانسه ، انگلیس و آمریکا) و فرماندهان ارشد گروههای تروریستی فعال در حلب با هدف جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع نامطلوب نظامی تروریستها در پی عملیات موفق ارتش سوریه در محور شمالی این شهر بوده است ، واکنش فرمانده اتاق عملیات تروریستها در شهر حلب (وابسته به ارتش آزاد و جبهه اسلامی) به طرح دی میستورا به این طرح بسیار منفی توام با مخالفت شدید با آن بوده است.

زاهر ساکت سرتیپ فراری ارتش سوریه  و فرمانده اتاق عملیات تروریستها در حلب با حضور در برخی خیابانهای محلات تحت کنترل تروریستها در شهر حلب ، به مردم و کسبه وعده ممانعت از محاصره شهر را داده و در عین حال با اعلان مخالفت گروه متبوعش با این طرح اجرای آن را تنها به شرط تحقق شروط زیر مشروط کرده است:

1 – تحویل جنایتکاران جنگی (منظور وی اعضای دولت و فرماندهان ارتش و دفاع وطنی سوریه است).

2 – خروج طرفهای خارجی از سوریه (منظور وی مستشاران نظامی ایرانی ، رزمندگان حزب الله و فاطمیون است که از زمان ورود به عرصه جنگ با تروریسم تکفیری بین المللی در سوریه کفه ترازو و توازن قوا را به نفع ارتش و دولت سوریه تغییر داده و موفق به اخراج تروریستها از بخش اعظم سوریه و بازگشت امنیت و آرامش به این مناطق شده اند).

این در حالی است که از ابتدای وقوع شورشهای بین المللی در سوریه دهها هزار تروریست تکفیری از 82 کشور و از 5 قاره جهان برای کشتار مردم سوریه از مرزهای مشترک این کشور با ترکیه و اردن و لبنان وارد این کشور شده و در زمینه کشتار مردم بی گناه سوریه به شهرت فراوانی رسیده اند. به عنوان نمونه می توان به ماجرای “ابوصقار” از فرماندهان گروه ترویستی ارتش آزاد اشاره کرد که پس از شهادت یک سرباز ارتش سوریه سینه وی را شکافته و قلب و جگر وی را به دندان کشید و موجب حیرت جهان از حجم توحش تروریستهای فعال در سوریه شد.

3 – عدم انجام حملات هوایی و پرتاب بشکه مواد منفجره علیه مواضع تروریستها در شهر حلب از سوی ارتش سوریه.

4 – آزادی تروریستهای تکفیری زندانی اعم از زن و مرد ( این در حالی است که بیش از 70 زن و کودک شیعه سوریه اهل شهرهای نبل و الزهراء از سوی تروریستها ربوده شده و از سرنوشت آنها هیچگونه اطلاعی در دست نیست).

تازه‌ترین تحولات سوریه

در تحلیل طرح دی میستورا ، سه نکته مهم قابل ذکر است:

اول : مناطق مورد اشاره مشمول طرح آتش بس عموما شامل مناطق  تحت اجرای عملیات متمرکز ارتش سوریه نمی باشد.

دوم : طرح مذکور تنها به عنوان آتش بس به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد نه صلح پایدار و این بدان معنا است که در صورت نقل و انتقال سلاح و اجرای هرگونه عملیات نظامی از سوی تروریستها امکان پاسخ سریع و قاطع از سوی نیروهای ارتش وجود خواهد داشت.

سوم : طرح مذکور سخنی از توقف عملیات نظامی ارتش سوریه برای محاصره شهر حلب به میان نیاورده است که این به معنای مشروعیت بین المللی مبارزه ارتش سوریه با تروریستها و باز پس گیری شهر حلب از طریق ادامه عملیات نظامی ارتش سوریه در این مناطق می باشد.

فیلم منتخب بازدید ضاهر ساکت فرمانده اتاق عملیات حلب از مناطق تحت کنترل شهر حلب را ازاینجا دریافت کنید.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه آن

تشدید اختلافات داخلی تروریستها، ترور مجدد فرمانده جیش الامه در دوما و قیام گرسنگان در غوطه

محور های عملیاتی غوطه شرقیه دمشق در روزهای اخیر همچنان مشتعل بوده است. ارتش سوریه در محورهای عملیاتی مزارع بالا ، زبدین ، میدعا ، حوش فاره و اردوگاه وافدین – دوما مشغول نبردهای سنگین با تروریستهاست. به موازات درگیریهای نظامی مذکور ، اختلافات داخلی میان تروریستهای تکفیری نیز هر روز مشتعل تر می شود.

در ماههای گذشته و همزمان با عملیات جدید ارتش سوریه در محور عدرا – دوما که منجر به تصرف بخشهای مهمی از مناطق شمالی غوطه شرقیه توسط ارتش سوریه شده است ، موجی از انشعابها و نارضایتی ها در اردوگاه تروریستهای تکفیری فعال در غوطه شرقیه دمشق به وجود آمد که از مهمترین آن تشکیل گروه “جیش الامه” به فرماندهی “احمد طه” معروف به ابوصبحی بود. در  سه ماهی که از تشکیل این جبهه می گذرد فرماندهان و کادرهای اصلی این تشکیلات هدف ترورهای پی در پی عناصر ناشناس قرار گرفته و کشته و زخمی شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریهتازه‌ترین تحولات سوریه

احمد طه فرمانده گروه تروریستی جیش الامه دقایقی پس از ترور

در جدیدترین تحولات، روز شنبه گذشته برای سومین بار یک دستگاه خودروی بمبگذاری شده در مسیر کاروان خودروهای حامل فرمانده گروه تروریستی جیش الامه منفجر شده که منجر به مجروحیت 4 محافظ وی شده است. بلافاصله پس از وقوع این سوء قصد ناکام به جان “احمد طه” (ابوصبحی) سیلی از انتقادت و اتهامات به سوی گروه تروریستی جیش الاسلام و زهران علوش فرمانده آن باریدن گرفت.

تازه‌ترین تحولات سوریه
(زهران علوش فرمانده گروه تروریستی جیش الاسلام متهم ردیف اول سریال ترور فرماندهان و کادرهای جیش الامه)

در همین راستا، گروه تروریستی “لواء اسود الغوطه الشرقیه” از زیر مجموعه های تشکیلات جیش الامه با صدور بیانیه ای رسما جیش الاسلام و شخص زهران علوش را متهم به نقش آفرینی در این ترور کرد. در مقابل گروه تروریستی “لواء الاسلام” (از گروههای وابسته به دربار عربستان سعودی که عامل انفجار در مقر شورای عالی امنیت ملی سوریه بوده است) هرگونه اتهام زنی به زهران علوش و گروه جیش الاسلام را محکوم کرده و خواستار خویشتن داری طرفین شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

لازم به ذکر است که ترور احمد صبحی سومین تلاش برای کشتن وی به شمار می رود . تنها چند هفته پیش نیز وی به شیوه مشابهی هدف ترور افراد ناشناس قرار گرفته بود که در اثر آن ابوصبحی دچار جراحات سطحی شده و فرزند ارشد وی و یکی از محافظینش به هلاکت رسیده بودند.

نکته قابل توجه اینکه بلافاصله پس از وقوع آن ترور زهران علوش و گروهی از فرماندهان گروه تروریستی جیش الاسلام در محل تشییع فرزند فرمانده گروه جیش الامه حاضر شده و در کنار وی به ایراد سخنرانی در محکومیت این ترورها پرداخته و بعد از آن بود که گروه جیش الامه طی بیانیه ای دولت ، ارتش و سرویس اطلاعاتی سوریه را به طراحی و اجرای این ترورها متهم کرده بود.

قیام گرسنگان در دوما

طی عملیات هفته گذشته ارتش سوریه در منطقه اردوگاه وافدین واقع در شمال شهر دوما آخرین راه تدارکاتی  و امدادی تروریستها مسدود شده است و در نتیجه این موضوع ساکنین شهر دوما دچار کمبود شدید مواد غذایی و آذوقه شده اند. شدت گرفتن احتمال وقوع قحطی ناشی از محاصره شهر دوما ، مردم این شهر را به اعتراض واداشته و از روز جمعه ساکنین این شهر با برپایی تظاهرات علیه اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی خود اعتراض کرده اند. برخی منابع خبری از درخواستهای مردم این منطقه از ارتش سوریه برای ورود به شهر و خلاص کردن مردم از دست تروریستها خبر داده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در پی اعتراضات مردم موجی از نگرانی و وحشت بر فرماندهان گروه تروریستی ارتش اسلام که بزرگترین گروه مسلح تکفیری فعال در غوطه شرقیه بوده و مقر آن در شهر دوما قرار دارد مستولی شده است. در همین راستا برخی منابع میدانی از دمشق خبرهایی از درخواست مجدد زهران علوش از برخی تجار اهل دوما ساکن در شهر دمشق برای میانجی گری میان این گروه و ارتش سوریه برای برقراری مصالحه وطنی مشابه آنچه در برخی محلات شمالی و حنوبی شهر دمشق و حمص روی داد خبر داده اند . این درحالی است که حدود دو هفته پیش یک هیئت از مشایخ و تجار دوما به دمشق رفته و تلاش کردند تا امکان اجرای مصالحه میان دو طرف را فراهم آورند که به دلیل تعیین پیش شرط از سوی تروریستهای جیش الاسلام مساله مصالحه از سوی ارتش پذیرفته نشده بود.

به موازات این موضوع ، تروریستها برای آرام کردن فضای شهر دوما و فروکش کردن اعتراضات مردمی با صدور بیانیه ای هشدار آمیز به تجار و کسبه و بازاریهای شهر دوما نسبت به هرگونه احتکار اجناس با هدف گران شدن اقلام مورد نیاز مردم و سودجویی از شرایط خاص شهر هشدار داده و ضمن درخواست از ساکنان دوما برای معرفی تجار و انبارهای اجناس احتکار شده ، محتکرین را به اشد مجازات تهدید کردند. در عین حال با هدف ایجاد فضای رعب و وحشی برای معترضین و جدیت خود در برخورد با متخلفان از قوانین این گروه ، اقدام به ذبح یکی از شهروندان سوری به اتهام خرید و فروش مواد مخدر ، توهین و فحاشی به خدا و زنا  کرده و سپس جنازه وی را به شیوه تروریستهای داعش به صلیب کشیده و در خیابنهای شهر دوما به نمایش گذاشتند.

تازه‌ترین تحولات سوریهتازه‌ترین تحولات سوریه

برخی از منابع میدانی سوری با اشاره به اینکه انبارهای مواد غذایی گروههای تروریستی فعال در غوطه شرقیه و شهر دوما مملو از آذوقه و مواد غذایی می باشد متقدند که طرح ادعا پیرامون وقوع قحطی و گرسنگی مردم دوما امری کذب و با هدف اعمال فشار به دولت و ارتش سوریه برای دست کشیدن از عملیات نظامی علیه تروریستهای لانه کرده در این مناطق می باشد.

تحولات میدانی جبهه قنیطره

اوضاع میدانی در استان قنیطره پس از عملیاتهای ماه گذشته گروههای تروریستی جبهه النصره و ارتش آزاد بسیار وخیم گزارش می شود و این گروهها موفق شده اند کنترل بیش از 80 درصد از مناطق مختلف این استان خصوصا مناطق نزدیک مرز با فلسطین اشغالی را بدست بگیرند.

روز گذشته اتاق عملیات گروههای مسلح تکفیری (با شرکت بیش از 60 گروه تروریستی) عملیات جدیدی را با عنوان “نصر من الله و فتح قریب” با هدف اشغال شهرهای “خان ارنبه ، جباه و البعث” آغاز کرده اند. حملات با شلیک موشک و خمپاره از سوی تروریستها به سمت مواضع نیروهای دفاع وطنی و ارتش سوریه  و پاسخ متقابل موشکی و خمپاره ای نیروهای ارتش سوریه در جریان است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

متاسفانه ارتش سوریه به دلیل مزاحمتهای پدافند هوایی ارتش اسراییل برای هواپیماهای نیروی هوایی سوریه برای استفاده از نیروی هوایی با مشکل مواجه شده است. لازم به ذکر است که دو ماه پیش یک فروند هواپیمای ارتش سوریه بر فراز آسمان استان قنیطره توسط ارتش اسراییل هدف قرار گرفته و ساقط شده بود.

حمایتهای اسراییل از جبهه النصره (نمایندگی رسمی القاعده در سوریه) و ارتش آزاد به ایجاد غیر رسمی منطقه پرواز ممنوع در استان قنیطره محدود نمی شود بلکه از ابتدای وقوع بحران نظامی در سوریه این رژیم حمایتهای کامل تسلیحاتی و درمانی و اطلاعاتی از تروریستهای مذکور به عمل آورده است.

در تحلیل عملیات جدید تروریستها در قنیطره باید گفت که با توجه به اینکه گروههای تروریستی مذکور طی ماهها اخیر در استان درعا (در همسایگی استان قنیطره) موفق به کنترل بخشهای مهمی از این استان مانند شهر “نوی” و بخش اعظم شهر شیخ مسکین شده اند همزمانی تحرکات نظامی در استان قنیطره و تلاش آنها برای تصرف سه شهر خان ارنبه ، جبا و البعث (استان قنیطره) که در واقع آخرین پایگاههای ارتش و دولت سوریه به حساب می آیند می توان گفت که هدف اصلی تروریستها گشودن مسیر پیشروی از مناطق جنوبی سوریه به سوی دمشق است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

همزمان با این تحولات شاهد تحرکات نظامی و شعله ور شدن آتش درگیریها در برخی محلات جنوبی شهر دمشق مانند اردوگاه آوارگان فلسطینی نشین یرموک و التضامن و جوبر میان ارتش و تروریستهای محاصره شده در این مناطق هستیم.

Views: 257

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *