تسلیم و فروتنی در برابر خواست الهی

خانه / مطالب و رویدادها / تسلیم و فروتنی در برابر خواست الهی

اگر به عظمت خداوند ایمان داشته باشیم، از فروتنی در برابر او فرار نمی کنیم و هر مقدار هم که بزرگ باشیم، در برابر عظمت خداوند کوچک هستیم، باید در برابر خواست الهی تسلیم باشیم. چراکه آنچه را که خداوند بخواهد، محقق می شود.

دعای افتتاح دعایی است که محمد بن عثمان عمری از نایبان خاص امام زمان(عجل الله التعالی الفرج الشریف) آن را نقل کرده است. شیعیان این دعا را در شب‌های ماه رمضان می‌خوانند. مشتمل بر مضامین عالی خداشناسی است و عده‌ای از علما بر این دعا شرح نوشته‌اند. فراز آخر این دعا به چند امر اشاره دارد: اظهار علاقه به دولت اسلامی در پرتو ظهور امام مهدی(عجل الله التعالی الفرج الشریف)
، بیان هدف حکومت اسلامی و وظیفه ما در قبال آن.

135

دعای افتتاح با حمد و ستایش الهی آغاز می‌شود و سپس به؛ انتخاب راه صحیح و تأیید الهی، رحمت و غضب حکیمانه الهی، لزوم خوف و رجاء، توفیق عبادت منتّی الهی بر بنده، گناه بنده و دوام فیض الهی، یادآوری نعمت‌های خدا، بقای نعمت‌ها به دست خدا و لزوم تفکر در نعمت‌های خدا می‌پردازد. فقرات پایانی دعای افتتاح که بر آن بسیار تأکید شده، درباره اظهار علاقه نسبت به دولت اسلامی است که در پرتو ظهور حضرت ولی عصر(عجل الله التعالی الفرج الشریف) برقرار می شود.

شرحی از فرازهای سی گانه دعای شریف افتتاح را از کتاب “شرح دعای شریف افتتاح” نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی برای آگاهی از فیوضات این ماه مرور می کنیم.

فراز دوازدهم

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَيْسَ لَهُ مُنَازِعٌ يُعَادِلُهُ وَ لا شَبِيهٌ يُشَاكِلُهُ وَ لا ظَهِيرٌ يُعَاضِدُهُ قَهَرَ بِعِزَّتِهِ الْأَعِزَّاءَ وَ تَوَاضَعَ لِعَظَمَتِهِ الْعُظَمَاءُ فَبَلَغَ بِقُدْرَتِهِ مَا يَشَاءُ.

سپاس خداى را كه ستيزه‏جويى‏ ندارد تا با او برابرى نمايد،و شبيهى ندارد كه هم شكل او باشد،و پشتيبانى ندارد كه او را يارى كند،با عزّتش همه عزيزان را مقهور ساخته‏ و در برابر عظمتش بزرگان فروتن گشته‏اند،پس با قدرتش به هرچه خواهد رسد.

نکته ها

منازع به معنی کسی است که اراده ریشه کن کردن دیگری را دارد. واژه یعادله از معادله گرفته شده و در بردارنده معنی مساوات است. هیچ موجودی توان ریشه کنی خدای متعال را ندارد. (لیس له منازع یعادله)

اگر همتایی در ذات و جنس دو چیز برقرار باشد مثل به کار می رود اما اگر همتایی فقط در صورت و شکل ظاهری باشد واژه شبه استفاده می شود و آن دو چیز را شبیه می گویند. همان طور که خدای هستی بخش در ذات همتایی ندارد در ظاهر نیز مانند و شبیهی ندارد.(لا شبیه یشاکله)

در توان و قدرت خدای متعال هیچ نقصی نیست از این رو به کمک کار و یاور نیازی ندارد. (و لا ظهیر یعاضده)

کلمه قهر به نوعی از فبلغ گفته می شود که مقهور در برابر قاهر ذلیل شده باشد و هیچ گونه مقاومتی نتواند از خود نشان دهد. (قهر بعزته الاعزا)

فا رد فبلغ برای تفریع است؛ یعمی اگر بپذیریم که خدای متعال منازعی ندارد که به مصاف او بیاید شبیهی ندارد که مانندش باشد محتاج کم کاری نیست که یاری اش کند تمام نیرومندان در برابرش ذلیل اند و همه بزرگان مقابلش فروتنی می کنند پس بی گمان این نکته را خواهیم پذیرفت که آنچه را خدا بخواهد انجام می شود.

منبع :قدس

Views: 183

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *