تفسیر تسنیم ( تفصیلی)| جلد۱،پیشگفتار مفسر، فصل پنجم؛ آثار زیانبار انزواى عترت (ع)

خانه / قرآن و عترت / قرآن / تفسیر تسنیم ( تفصیلی)| جلد۱،پیشگفتار مفسر، فصل پنجم؛ آثار زیانبار انزواى عترت (ع)

پس از تبیین ویژگیها و شرایط تفسیر قرآن و تشریح محورى خود قرآن و همچنین عقل و سنت معصومین (علیهم السلام ) در تفسیر قرآن، آثار زیانبار انزواى معصومین (علیهم السلام ) روشنتر خواهد شد

آثار زیانبار انزواى عترت (ع)

پس از تبیین ویژگیها و شرایط تفسیر قرآن و تشریح محورى خود قرآن و همچنین عقل و سنت معصومین (علیهم السلام ) در تفسیر قرآن، آثار زیانبار انزواى معصومین (علیهم السلام ) روشنتر خواهد شد.

عترت طاهرین (علیهم السلام ) انسانهاى کامل و خلیفه تام الهى هستند که به اضلاع سه گانه مثلث دینى، یعنى قرآن و سنت و عقل برهانى احاطه کامل دارند. اگر آن ذوات نورانى، مرجعیت و رهبرى علمى و عملى امت اسلامى را برعهده مى داشتند و چنین سمتهایى از آنان سلب نمى شد هر سه منبع غنى و قوى را به نهج کمال و تمام به جامعه بشرى ابلاغ مى کردند؛ زیرا آن ذوات مقدس از طرفى در تفسیر قرآن به قرآن همانند رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم بر این اعتقاد بوده اند که آیات قرآن مجید، نسبت به یکدیگر، ناطق، شاهد و مصدق است و از این رو از گفتار مفسرانه و شهادت مبینانه و تاءیید و تعیین مصدقانه آیات برابر همدیگر استدلال تام مى کردند و از طرف دیگر، سنت آنان که بیش و پیش از دیگران براى خودشان روشن بوده است: اءهل البیت اءدرى بما فیه مورد استشهاد و استمداد تفسیرى واقع مى شد و از طرف سوم آن ذوات نورى که وارثان راستین انبیا(علیهم السلام ) هستند در اثاره دفائن عقول سهم وافرى داشته و دارند. از این رو آنان محور ثوره (انقلاب ) و شکوفایى عقل برهانى هستند؛ چنانکه امیرالمؤ منین (علیه السلام ) به نحو اجمال در این باره مى فرماید: پیش از پژمرده شدن نهال علم و قبل از اشتغال به گرفتاریهاى خود از مدار ثورت دانش و میدان انقلاب اندیشه و مکان شکوفایى علم بهره گیرید: فبادروا العلم من قبل تصویح نبته و من قبل اءن تشغلوا باءنفسکم عن مستثار العلم من عند اءهله

غرض آن که، خسارتى که از انزواى انسانهاى کامل معصوم دامنگیر جهان بشریت به ویژه امت اسلامى شده از شمار بیرون است ؛ زیرا آن ذوات نورى جامع هر سه منبع دین بوده اند؛ اما دیگران جامع آگاهى به منابع نیستند و اگر فرضا بتوانند علم به آنها را جمع کنند، جمع آنها سالم نیست، بلکه جمع آنها حتما مکسر یا محتمل الکسر است.

بازدیدها: 82

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *