حجت الاسلام پناهیان: ریشه گریز از دین به آموزش های دینی غلط بر می گردد

خانه / اختصاصی هیأت / حجت الاسلام پناهیان: ریشه گریز از دین به آموزش های دینی غلط بر می گردد

حجت الاسلام والسلمین پناهیان: امروز در جامعه ما جو فراگیری برای گریز از دین وجود دارد که به علت آموزش‌های غلط درباره دین است.

حجت الاسلام والسلمین پناهیان گفت: امروز در جامعه ما جو فراگیری برای گریز از دین وجود دارد که به علت آموزش‌های غلط دین به وجود آمده است. آموزش و پرورش در طول سال‌های بعد از انقلاب است تغییر چندانی نسبت به سال‌های پیش از انقلاب نداشته است.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان در هیات رزمندگان اسلام به سخنرانی پرداخته و گفت: ما باید خودمان را به عنوان یک دیندار تربیت کنیم محور دینداری تقوا است، این توصیه محوری دین است که خود و فرزندان خود را با تقوا تربیت کنیم، تربیت دینی بسیار موضوع حساسی است به خصوص اگر ما بخواهیم اصل دین را در نظر بگیریم و تقوا را محور تربیت دین قرار بدهیم.

وی افزود: ما می‌توانیم بسیاری از اخلاق‌ها و رفتار را رها کنیم چرا که به مرور درست می‌شود اما تقوا را نمی‌شود رها کرد، تقوا تعدیل کننده اخلاق و رفتار افراد است، پذیرش تفاوت بین افراد یکی از مبانی تقوا است تقوا به همین دلیل مهم شده است که با انواع تیپ‌های شخصیتی هماهنگ می شود. به این علت خداوند از همه تقوا خواسته چرا که تقوا در همه ظروف قابل استفاده است. وقتی تقوا بیاید ویژگی‌های هر انسانی در آن مسیری که باید استفاده می‌شود. آیت الله بهجت اصلاً شبیه آیت الله بهاءالدینی نبود یا این دو  شبیه آیت الله حق شناس یا آیت الله انصاری نبودند. عرفا اصلا شبیه یکدیگر نبودند هر کدام در سیر و سلوک الهی بودند اما شبیه هم نبودند. به عنوان مثال در تقوا اگر کسی اهل زیاد سخن گفتن یا اهل سکوت است خداوند هر کدام را در مسیر درست خود استفاده می‌کند. تقوا سبب می‌شود که از این خصوصیت خود در مسیر درست استفاده کنند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه باید تقوا را خوب شناخت و آن را آموزش داد، عنوان کرد:  هرچیزی غیر از تقوا را موضوع اصلی آموزش قرار بدهیم آن را تحمیل می‌کنیم، به عنوان مثال نماز اول وقت خواندن با ارزش است اما ارزش مطلق نیست خداوند به مقدار تقوای شما کار دارد، اگر سبک اندیشیدن شما تقوا داشته باشد برای خداوند با ارزش است.نه تنها در انتخاب شغل تحمیل کردن بد است در دین هم تحمیلگری بد است، عقل انسان‌ها با هم تفاوت دارد و خداوند بر مبنای عقلی که داده از آنها انتظار دارد، صفات و ظرفیت‌های افراد متفاوت است، اگر مدارس ما از بچه‌ها سعی و تقوا می‌خواست ۹۰ درصد بچه‌های ما دانشمند می‌شدند اگر دانشمند نمی‌شوند چون استانداردهای ما تحمیلی است. باید در مدارس و مساجد یک فضای آزاد برای خلاقیت و شکوفایی استعدادها به وجود آید در این حالت بردگی و ترس نفی می شود.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: خداوند در قرآن نگفته هر کس اخلاق بهتر یا عبادت بیشتری داشته باشد نزد من عزیزتر است چرا که اخلاق افراد با هم فرق دارد برای خداوند سعی و تقوای افراد مهم است، ما آن را محور تربیت و شعار دین قرار بدهیم. اعتقادات، اخلاق و احکام شعار اصلی دین نیستند بلکه شعار اصلی دین تقوالله است. شب‌های قدر جذابیت دارد به این علت که هیچکس نمی‌داند دعای چه کسی به درگاه الهی قبول می‌شود و این یک جذابیت است که چیزی در آن معلوم نیست و همه مردم حضور پیدا می‌کنند، همه به همدیگر التماس دعا می‌گویند و کسی برای دیگری قیافه نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خدا می‌داند که چه کسی با تقوا است در این صورت پرهیزکاری جذاب می‌شود. اظهار کرد: دشمنان امیرمومنان امام علی (ع) که می‌خواستند حضرت را بعد از رحلت پیامبر به شهادت برسانند دین را فقط به اعتقاد، اخلاق و احکام تبدیل کردند و خود عقاید و اخلاق تعیین می‌کردند برخی از مفاهیم غیر کلیدی دین را محکم گرفته بودند و محکم ایستادند که دین متلاشی شود و کار به یزید رسید که زیر آب همه چیز را زد تا جایی که اصحاب رسول الله(ع) امام را تنها گذاشتند، خوارج هم به همین دلیل با امیرالمومنان امام علی (ع) جنگیدند.

وی با بیان اینکه تقوا بسیار جذاب است، تقوا و دین خطوط قرمز دارد اما خطوط قرمز آن به گونه‌ای است که هیچکس از آن بدش نمی‌آید، گفت: آموزش تقوا ظرافت لازم دارد، تقوا را باید یاد گرفت و تمرین کرد تقوا بیشتر کار جمعی است برای آن باید کارگاه داشته باشیم، تقوا آموزشی است اما یقین و محبت آموزشی نیست، در جریان آموزش تقوا دقت و ظرافت زیادی لازم است، امروز در جامعه ما جو فراگیری برای گریز از دین وجود دارد که به علت آموزش‌های غلط دین به وجود آمده است. آموزش و پرورش در طول سال‌های بعد از انقلاب است تغییر چندانی نسبت به سال‌های پیش از انقلاب نداشته است، همچنین تبلیغات دینی هم غلط است. در جامعه ما همه دوست دارند باسواد شوند برای آن هزینه کنند چراکه شان جامعه ما این است. همه باید دینداری را هم دوست

لزوم متناسب سازی صدا و سیما

تولیت حوزه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه در سند تحول آموزش و پرورش که ارجاع نمی‌شود اگر تقوا را محور قرار داده بودید تکلیف آن مشخص می‌شد، ابراز کرد: یک سازی آدم‌ها آسیب است، آموزش و پرورش باید متناسب سازی شود شورای تربیتی دختران با پسران باید تفاوت داشته باشد. شوراهای مناطق و مساجد هم همینطور باید متفاوت باشد. امام جماعت با پیش نماز تفاوت دارد، برخلاف پیش نماز بودن، امام جماعت بودن دانش و توانایی زیادی می‌خواهد. گاهی امیرمومنان امام علی(ع) به اباذر می‌فرمود تو رئیس دو نفر هم نباش تو خودت خیلی خوب هستی اما نباید امام بشوی، به کمیل که مخزن اسرار حضرت بود می فرمود تو امام مطلق نیستی امام در حد سرپرستی هستی، کمیل اگر آب می‌خواست بخورد باید از امام اجازه می‌گرفت بدون اجازه امام کاری نمی‌کرد. هر انسان را برای یک کار خاصی ساختند. ۴۰ سال از انقلاب گذشته اما مدرسه و مسجد این دو قطب مهم پرورش انسان برای بسیاری ارزش ندارد.

لزوم بروزرسانی شیوه اداره مساجد

حجت الاسلام والسلمین پناهیان با بیان اینکه حوزه علمیه مسئولیت درجه یک برای سامان دادن مساجد و همه جماعت دارد، عنوان کرد: باید دانش آموخته‌های خود را در مساجد هم آموزش بدهند. ما در دنیا با جمعیت‌های میلیونی طرف هستیم در دوره قاجار تنها یک جاسوس خانه در سفارتخانه ها داشتند که با آن هر جنایتی می‌کردند اما الان سفارتخانه‌های آنها در تمام گوشی فرزندان ما است نیازی نیست که بی بی سی و من و تو را تعطیل کنند اینها در جیب فرزندان شما هست. شیوه اداره مساجد و مدارس با ۵۰ سال قبل هیچ تفاوتی نکرده است اگر یک جوان در اثر کوتاهی ما بی‌دین شود ما مقصر هستیم. نباید آموزش و پرورش در انحصار چند تا کارشناسی قرار بگیرد که بسیاری از کارشناسان دینی آنها را تایید نمی‌کنند و دو تا جزوه درباره تقوا نمی‌توانند بدهند.

وظیفه ائمه جمعه

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ائمه جمعه چند جلد درباره تقوا به ما معرفی کنند. گفت: به هر موضوع علمی می‌پردازند اما کسی به تقوا نمی‌پردازد. امام جمعه باید درباره تقوا صحبت کند، درباره دانش تقوا فقر وجود دارد، در قرآن مفهوم مهم و کلیدی مثل تقوا معرفی شده است، باید تقوا را آموزش داد، تقوا نیاز به مراقبت دارد و لازمه آن دقت است و بدون دقت نمی‌شود مراقبت انجام داد. نمی‌شود بدون آموزش دقیق تقوا داشت از کارهایی که تقوا انجام می‌دهد این است که برای مراقبت انسان هدف تعیین می‌کند. در آموزش تقوا هرکس دو واحد آموزشی پذیرش تفاوت آدم‌ها را لازم دارد، یکی از لوازم تقوا هدفمند بودن است که انسان باید عاشق هدف خود باشد. تقوا در ابتدا می‌گوید هدفمند باشید و سپس باید عاشق هدف خود باشید، زشتی عاشقانه زندگی نکردن را باید به فرزندان خود نشان بدهیم. عاشق خدا با عابد فرق می‌کند. بچه‌ها هیجان دارند عاشق پیشه هستند. در تربیت تقوا محور شخص بسیار ظریف و تمیز خود را کنار می‌گذارد و خود را الگوی دیگران قرار نمی‌دهد. امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند فرزندان خود را با خود مقایسه نکنید آنها در زمانی غیر از زمان شما تربیت می‌شوند. گاهی والدین اهداف پست و دروغ به فرزندان خود آموزش می‌دهند، به عنوان مثال می‌گویند ازدواج کن تا خوشبخت بشوی، در حالی که باید به او آموزش بدهند که هدف بلند و زندگی عاشقانه داشته باشد.

 

eheyat

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *