تقوا چشم را بینا و گوش را شنوا می کند

خانه / استان ها / تقوا چشم را بینا و گوش را شنوا می کند

استاد حوزه و دانشگاه در جمع سوگواران حسینی در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد، گفت: انسانی که شکمش با لقمه حرام پر شود، گوشش بدهکار حرف حق نخواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛  حجت الاسلام والمسلمین سید طه موسوی، در سومین روز از دهه محرم، با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، اظهار کرد: سوره فجر در شأن امام حسین علیه السلام است و قرائت این سوره در نمازهای واجب و مستحب سفارش شده است.

وی، با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام تصریح کرد:” یاایتها النفس المطئمنه…” که دراین سوره آمده است، مصداق نفس مطمئنه همان حضرت امام حسین علیه السلام است که مورد خطاب پروردگار قرار گرفته و پیامبر و خدا از یاران آن حضرت راضی هستند.

حجت الاسلام موسوی، در ادامه به مراحل شش گانه رسیدن انسان به تعالی اشاره کرد و گفت: پرورش نفس و مراقبت از مقدمات رسیدن به تعالی است.

وی، افزود: نفس اماره، لوامه، ملهمه،‌راویه، مریه و مطمئنه،‌از مراحل شش گانه نفس و رسیدن به تعالی انسان است.

حجت الاسلام موسوی، نفس اماره را آن وجود نفسانیتی دانست که به انسان امر می کند. و مار را به چراندن حیوانیت درون وامی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: نفس اماره که خداوند در قرآن قسم یاد می کند، لا اقسم بالنفس الوامه و لا اقسم باالقیامه، نشان دهنده اهمیت این نفس است که به اندازه قیامت مهم است.

حجت الاسلام موسوی، تصریح کرد: انسان ها در روز قیامت خود را ملامت می کنند و یکی از نامهای قیامت، یوم الحسره است. که این حسرت دوگانه است، یعنی مؤمنین نیز حسرت می خورند که خدایا چرا در دنیا با این همه صحبت معصومین و حجت ها،‌عمر خود و جوانی خود را اینگونه سپری کرده ایم.

وی، محاسبه را شرط ایمان و انسان مؤمن بودن دانست و گفت: امام کاظم علیه السلام به یکی از فرزندانش فرمودند:‌خودت را در عبادت خدا مقصر بدان؛ چون انسان نمی تواند در حیطه مقام پروردگار عالم عبات کند و غالباً عبادت های ما دچار اشکال است.

استاد حوزه و دانشگاه، شرط رسیدن به مرتبه دوم تعالی انسان را مهار نفس سرکش دانست و یادآور شد: انسان رشد یافته کسی است که نفس ملامتگر داشته باشد. و کسی که بتواند نفس سرکش اماره را تحت کنترل بگیرد و بعد نفسر لوامه او را مورد ملامت قرار دهد، از نفس ملهمه برخوردار می شود.

حجت الاسلام موسوی، گفت: ‌انسان ملهمه به مقام بصیرت می رسد و خیر و شر را تشخیص می دهد. مراجع بزرگ و انسان هایی که به چشم برزخی رسیده اند، از این نفس برخوردار بودند.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره بصیرت اشاره کرد و افزود: تمام فرمایش رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر درباره بصیرت همین است که مردم ما با دوری از گناه به جایی برسند که بدانند چه کاری درست و چه کاری غلط است و خودشان تشخیص بدهند.

استاد حوزه و دانشگاه، تقوا را بازکننده چشم و گوش انسان دانست و اظهار کرد: یکی از آثار وضعی حرام خوری، چه عمدی و چه غیرعمدی، این است که دعا به اجابت نمی رسد.

وی، از آثار دیگر حرام خوری را یادآور شد و گفت: حرام خوری، پرده می اندازد و بصیرت را از انسان می گیرد و نصیحت و وعظ در گوش او فرو نمی رود.

حجت الاسلام موسوی، تأکید کرد: انسانی که شکمش با لقمه حرام پر شود، گوشش بدهکار حرف حق نخواهد شد؛ ولو از زبان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

وی، کف و سوت زدن لشگریان یزید از شهادت امام حسین علیه السلام در قتلگاه را نتیجه لقمه حرام دانست و گفت:‌ وجود مقدس امام حسین علیه السلام نصیحت ها را بیان فرمودند؛ ولی لشگر یزید عمرسعد حتی در کنار گودال قتلگاه به شادمانی پرداختند و کف زدند و سوت کشیدند که فرزند زهرا سلام الله علیها و فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را کشته اند.

ذکر توسل به حضرت زینب سلام الله علیها، روضه و مصیبت و نوحه و سینه زنی پایان بخش این مراسم معنوی بود که در سومین روز محرم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد باحضور رزمندگان، بسیجیان، اقشار مختلف مردم و جمعی از نیروهای نظامی و انتظامی برگزار شد.

انتهای خبر/

Visits: 178

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *