تمدن اسلامی، تلفیق علم و ایمان و عقلانیت و معنویت است/طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی +تصویر

خانه / استان ها / تمدن اسلامی، تلفیق علم و ایمان و عقلانیت و معنویت است/طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی +تصویر

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: الگوی پیشرفت اسلامی متمایز از الگوی غربی است؛ چراکه تمدن مغرب زمین علم منهای ایمان است و تمدن اسلامی تلفیق علم و ایمان و عقلانیت و معنویت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛ آیت‌الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شامگاه روز گذشته، ۱۵ مردادماه در ادامه بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی به بررسی ماهیت پیشرفت، چشم‌انداز و شاخصه‌های پیشرفت پرداخت.

آیت‌الله کعبی پیشرفت را پیش رفتن به جلو و حرکت مداوم دانست و مؤلفه‌های پیشرفت را چنین عنوان کرد:۱-حرکت از مبدأ به مقصد۲- برگشت به عقب نباشد ۳- حرکت در مسیر صحیح۴- معلوم بودن اهداف قابل تحقق.

وی گفت: در نظام اسلامی اهداف ذومراتب هستند یعنی به اهداف مقدمی، میانی و متعالی تقسیم می‌شوند و در توضیح آن افزود: اهداف مقدمی شامل نظم و امنیت، رفاه و آبادانی و معیشت مردم می‌شود و اهداف میانی عدالت را در برمی‌گیرد و اهداف متعالی شامل قرب الهی و رسیدن به کمال می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مؤلفه پنجم را حرکت جهت کمال و تعالی دانست و گفت: ما در پیشرفت باید از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم.

عضو خبرگان رهبری، اقسام پیشرفت را چنین برشمرد؛۱- پیشرفت تکوینی یا قهری؛ که در این پیشرفت انسان نقشی ندارد و آن پیشرفت جهان آفرینش و نظام هستی به‌سوی الله است؛ «یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ»، (انشقاق/۶). ۲- پیشرفت تاریخی که مربوط به حوزه جامعه‌شناسی و فلسفه تاریخ است که اسلام در این نوع پیشرفت معتقد است آینده جهان بشریت به‌سوی پیروزی حق بر جریان باطل است و اوج این پیشرفت در حکومت حضرت صاحب‌الزمان(عج) نمود خواهد کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، نوع سوم پیشرفت را پیشرفت علمی و فنی عنوان کرد و گفت: این نوع از پیشرفت حرکت از مجهول به معلوم است و حاصل این پیشرفت، تحقق تمدن مادی یعنی توسعه و عمران و آبادی است که این پیشرفت بر پایه معارف حسی و تجربی است و نیاز به علم، آزمایشگاه و کارگاه دارد.

وی ادامه داد: این نوع پیشرفت جزئی‌نگر است نه کلی‌نگر و در اصطلاح به آن توسعه می‌گویند.

حقوقدان برجسته کشور، نوع چهارم پیشرفت را که مدنظر اسلام نیز هست پیشرفت مکتبی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: پیشرفت مکتبی و اجتماعی یعنی حرکت و گام نهادن به سمت مقصد بر اساس جهان‌بینی و مکتب و نظامات گوناگون ناشی از مکتب و اضافه کرد این پیشرفتِ مبتنی بر ارزش‌ها و باور‌ها، پیش‌فرض‌هایی دارد و اگر این‌ها محقق شوند ما می‌توانیم پیشرفت کنیم.

وی این پیش‌فرض‌ها را در چند مورد، چنین بیان کرد: ۱-ارادی است و مبتنی بر اراده و انتخاب آگاهانه انسان است,۲- هدف متعالی در آن تبیین شده است.۳- اراده مسئولانه و حرکت و تلاش برای رسیدن به هدف را توأمان دارد چراکه پیشرفت در سایه تنبلی و ناامیدی و بی‌همتی، حاصل نمی‌شود.

مدرس حوزه علمیه قم گفت: انبیا و اولیای الهی و در عصر غیبت رهبری الهی بر پایه ولایت‌فقیه، ترسیم‌کننده راه هستند و جامعه را در مسیر هدایت رهبری می‌کنند و ادامه داد: ملت‌هایی که عزم و اراده ندارند هیچ‌گاه پیشرفت نمی‌کنند اما ملت‌هایی که دارای عزم و اراده راسخ هستند و همچنین از رهنمودهای رهبری حکیم بهره می‌برند حتماً پیشرفت خواهند کرد.

آیت‌الله کعبی گفت: نقشه راه انبیاء ویژگی‌های دارد ازجمله:۱- تحریر و آن به معنی آزاد کردن انسان از غل و زنجیر‌ها است  و کار امام خمینی(ره) این بود که ملت ایران را از غل و زنجیر‌های طاغوت آزاد کرد؛«ویضع عنهم اصرهم والاغلال التی کانو علیها»۲- تطهیر و تزکیه و آن شستشوی انسان در زلال وحی است؛,۳- تعلیم و آموزش ۴- رشد و رسیدن به فلاح که آن رسیدن به موفقیت در سایه رفع موانع است چراکه موفقیت بدون برطرف کردن ناملایمات تنها لذت است و بس ۵- برنامه برای تحقق حیات طیبه اسلام.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پیشرفت اسلامی، مخالفانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها غرب‌گرایانی هستند که معتقد به پیشرفت فقط بر پایه علم و فن هستند و افزود: از دیگر مخالفان، عملگراها هستند که می‌گویند پیشرفت بر پایه اسلام، سخت است و ما نمی‌توانیم.

وی افزود: این گروه به‌دشواری مسیر توسل می‌کنند و البته راه دشوار بر پایه همت بلند قابل طی کردن است.

آیت‌الله کعبی گروه سوم مخالفان را کسانی دانست که نگاهشان به دین حداقلی و فردی است و ادامه داد: الگوی پیشرفت اسلامی متمایز از الگوی غربی است چراکه تمدن مغرب زمین علم منهای ایمان است و ایمان منهای علم یعنی عقب‌ماندگی و علم منهای ایمان یعنی جنایت و نابودی بشریت و تمدن اسلامی تلفیق علم و ایمان و عقلانیت و معنویت است.

 وی تصریح کرد: ما به هر میزان شباهتی که به الگو‌های غربی پیدا ‌کنیم از اهداف انقلاب اسلامی دور خواهیم شد و به میزانی که به آموزه‌های اسلام عمل کنیم پیشرفت خواهیم کرد.

 عضو خبرگان رهبری تأکید کرد:ما باید تفاوت‌های انسان پیشرفته غربی و انسان پیشرفته اسلامی را بدانیم و توضیح داد: انسان پیشرفته اسلامی، انسان عاقل، خردمند، دانشمند، متفکر، باتقوا و بااخلاق، عدالت گر، اهل پرهیز از اسراف و امیدوار به چشم‌انداز آینده است.

وی اضافه کرد: در نظریه پیشرفت اسلامی عدالت یکی از مؤلفه‌ها است و پیشرفت منهای عدالت پیشرفت نیست چراکه عدالت و پیشرفت باهم باعث حرکت روبه‌جلو خواهند شد.

طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی با رویکرد جوان و سبک زندگی اسلامی و ضرورت و مفهوم انقلابی ماندن از پنجم مرداد تا یکم شهریور سال در شهرکرد در حال برگزار است.

کعبی

کعبی23                                        کعبی22

کعبی21

کعبی20                                           کعبی19

کعبی18

کعبی15                                             کعبی14

کعبی17

کعبی12                                          کعبی13

کعبی16

کعبی11                                      کعبی10

کعبی9

کعبی8                                         کعبی7

کعبی6

کعبی5                                              کعبی4

کعبی1

 انتهای خبر/

Views: 83

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *