توقف ماشين جنگي دشمن ابتكار شهيد «فكوري» بود

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / توقف ماشين جنگي دشمن ابتكار شهيد «فكوري» بود

سرتيپ خلبان شهيد «جواد فكوري» خلباني ورزيده و كاردان بود كه شجاعت كم نظير او الگوي بسيار خوبي براي خلبانان جوان بود؛ تدابير او در انهدام پالايشگاه هاي دشمن موجب قطع توليد سوخت تانك و هواپيما و روغن هاي مورد نياز ماشين جنگي صدام شد.

سرتيپ خلبان شهيد «جواد فكوري» در سال 1317 در شهرستان تبريز ديده به جهان گشود و دوران كودكي و تحصيلات ابتدايي و متوسطه تا دريافت ديپلم را در همان زادگاهش سپري كرد.

در سال 1337 وارد دانشكده افسري نيروي زميني ارتش شد و پس از گذشت يك سال به تقاضاي شخصي و پس از طي آزمون و آزمايشات بدني به دانشكده خلباني نيروي هوايي روي آورد.

شهید جواد فکوری

آموزش مقدماتي و آكادمي پرواز را در ايران پشت سر گذاشت و با هواپيماي T41 كه به نام «سسنا» معروف است و pipre پايپر و T4 به نام هارورد، پرواز كرد كه اين هواپيماي آخر از سري جنگنده هاي رهگير و بمب افكن باقي مانده از جنگ جهاني دوم بود.

سپس براي ادامه تحصيلات خلباني نظامي راهي ايالات متحده آمريكا شد. در نيروي هوايي ايالات متحده آكادمي كامل هوانوردي و پرواز را بر روي هواپيماهاي 34ـt و 37ـt و 33ـt طي كرد و موفق به دريافت نشان خلباني و درجه ستوان دومي شد.

سپس به اسكادران هاي آموزشي تاكتيكي هواپيماهاي 86ـf معروف به saber به ايران و پايگاه دوم شكاري در دزفول كه به نام «وحدتي» معروف بود، انتقال يافت.

*معلم خلباني همه خلبان هاي اف 5

سرتيپ فكوري با تجهيز نيروي هوايي به هواپيماهاي مافوق صوت اف ـ 5 براي پرواز با هواپيماهاي مدرن انتخاب و پس از طي دوره آموزشي در مهرآباد تهران به پايگاه سوم شكاري در همدان به نام پايگاه شاهرخي، منتقل شد؛ (اين پايگاه پس از پيروزي انقلاب در سال 1358 با توجه به شهادت سرگرد خلبان «نوژه» به نام پايگاه هوايي شهيد«نوژه» تغيير نام يافت).

سپس با ورود هواپيماهاي فانتوم (اف ـ 4) به نيروي هوايي در سال 1347 براي آموزش اين هواپيماها برگزيده شد و با شايستگي در جمع دومين گروه خلباناني قرار گرفت كه براي آموزش هنر آموزگاري اين هواپيما به آلمان سفر كرد.

اگر چه او از جمله نخستين معلم خلبانان اف ـ 5 نيز بود، اما مي توان گفت اين خلبان شجاع معلم خلباني تمامي خلبانان اف ـ 4 در نيروي هوايي بوده است.

*ويژگي هاي فردي سرتيپ خلبان شهيد جواد فكوري

شهيد فكوري خلبان ورزيده و كارداني بود كه شجاعت كم نظير او الگوي بسيار خوبي براي خلبانان جوان تبديل شده بود. او افسري مؤمن و متعهد به انجام فرايض ديني و پايبند به مباني انضباطي و بسيار قاطع بود. ايمان راسخ مذهبي او موجب دفع توطئه حزب خلق مسلمان در تبريز و دستگير شد و تا از دست دادن جان خود ايستادگي كرد. اما شجاعت ذاتي او و خواست خدا و ياري همكارانش در تبريز او را از زندان شاخه نظامي حزب خلق مسلمان نجات داد.

در دولت شهيد رجايي او به سمت وزارت دفاع برگزيده شد و بلافاصله وارد جنگ شده و سخت ترين لحظات فرماندهي براي او در اين دوران رقم خورد تا جايي كه منجر به شهادت او شد.

در دوران فرماندهي او در نيروي هوايي انسجام نيرو و برقراري انضباط نظامي و توجه به سلسله مراتب فرماندهي آغاز شد و تا زمان شهادتش در اين زمينه پيشرفت هاي مهمي به دست آورد، به طوري كه نهاجا به تنهايي پس از آغاز جنگ تا ماه ها بعد در برابر ارتش عراق ايستادگي كرد.

تدابير او در انهدام پالايشگاه هاي دشمن موجب قطع توليد سوخت تانك و هواپيما و روغن هاي مورد نياز ماشين جنگي صدام شد، تا جايي كه توانست اين ماشين جهنمي را در بيابان هاي اهواز متوقف كند.

شهید فکوری

*مسئوليت هاي شهيد فكوري

فرمانده پايگاه دوم شكاري تبريز، فرمانده پايگاه يكم شكاري مهرآباد تهران، فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و وزير دفاع نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در كابينه شهيد رجايي از مهمترين فعاليت هاي سرتيپ خلبان شهيد جواد فكوري بوده است.

از كارهاي گران قدر او، اعزام 140 هواپيماي جنگنده در تاريخ يكم مهر ماه سال 1359 به سوي خاك عراق پس از اولين حمله هوايي ناگهاني مزدوران بعث بود. فكوري به عنوان فرمانده جهت منسجم و هماهنگ كردن نيروها بسيار تلاش مي كرد.

شهيد فكوري هنگامي كه سرافراز و پيروز از عمليات ثامن الائمه از اهواز به سوي تهران بازمي گشت، در نزديكي كهريزك دچار سانحه هوايي شد و به اتفاق چند تن از فرماندهان ارتش و سپاه از جمله شهيدان كلاهدوز، جهان آرا و فلاحي به درجه شهادت نائل آمد.

منبع : نوید شاهد

Views: 40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *