ثمرات و برکات زیارت اربعین حسینی در زندگی
پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از راسخون، با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی بسیاری از شیعیان و محبان خاندان عصمت و طهارت سعی می کنند که خود را به هر شکل ممکن به بارگاه ملکوتی و نورانی ابا عبد الله الحسین(علیه السلام) برسانند توفیق بسیار ارزشمندی که منابع روایی آثار و برکات شگفت انگیزی برای آن برشمرده اند: «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ ع وَ حُبَّ زِیَارَتِه؛[1] از فضیل بن عثمان صیرفى، از کسى که براى او حدیث گفته، از حضرت ابى عبد اللَّه (علیه السّلام)، حضرت فرمودند: کسى که خداوند خیر را براى او اراده کرده باشد در قلبش محبّت امام حسین (علیه السّلام) را قرار داده و در دلش محبت زیارت آن جناب را مى اندازد.» این شوق و اشتیاق می تواند نشأت گرفته از علم و آگاهی باشد و یا از محبت و عشق به خاندان عصمت و طهارت ولی باری به هر جهت شرفیاب شدن به این مکان مقدس می تواند زمینه تحول و دگرگونی مادی و معنوی برای انسان باشد.
1-سفری برای تغییر و تحول معنوی در زندگی
2-تجلی اقتدار و اتحاد مؤمنین
حماسه با شکوه اربعین حسینی می تواند ترجمان این فرهنگ وحدت آفرین باشد، در اهمیت و ارزش این وحدت شکوه مند همین بس که اجتماع میلیونی مسلمانان گرد مغناطیس حائر حسینی، همه ی نقشه های شوم ابرقدرت های استکباری را نقش برآب می کند، و لرزه بر اندام آنان می اندازد: «سَنُلْقی فی قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُوا الرُّعْب؛[5] به زودى در دل هاى کسانى که کفر ورزیده اند بیم خواهیم افکند.» البته باید هوشمندانه در این همایش میلیونی حاضر شد و بهانه ای برای ایجاد تفرقه و اختلاف قومی و مذهبی ایجاد نکرد، باید آداب مهمانی را به خوبی رعایت کرد و از هر گونه رفتار خلاف عرف و اخلاق اجتناب کرد و حرمت میزبانان کاروان حسینی را نگه داشت و قدردان زحمات بی منت آنان بود.
تئودور هرتصل، بنیانگذار صهیونیسم سیاسی، در کتاب دولت یهود، اجتماع بزرگ مسلمانان را در مراسم حج یاد آور می شود و آرزو می کند که ما نیز برای خواسته های مذهبی عمیق مردمان خود، به چنین اجتماعی نیاز داریم، تا مبلغان ما در چنین اجتماعی به ما و اهداف ما کمک کنند، ولی امروز این توفیق بزرگ به برکت بارگاه نورانی امام حسین علیه السلام آرزوی هرتصل در حق شیعیان به اجابت رسیده است.
در سال های گذشته معاندان و مزدواران خارجی برای از بین بردن این حماسه ی وحدت آفرین بسیار تلاش کردند، تا نقشه های انگلیسی خود مبنی بر ایجاد نزاع و نفرت میان عراقی ها و ایرانی ها را افزایش دهند، در ایران با تحریک احساسات مردم و تقطیع سخنان بزرگان، از خیانت زائران عراقی به زنان ایرانی گفتند و در عراق به قصد تحریک مردم آن جا، از خیانت زائران ایرانی به زنان عراقی گفتند،[6] غافل از این که امام حسین علیه السلام چراغی نیست که با دهان کسی خاموش شود.
3-یاری امام مهدی(عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَی فَرَجَهُ)
این اجتماع میلیونی اگر هوشمندانه در سطح جامعه اسلامی مدیریت شود و فرهنگ اهل بیت علیه السلام که همان اطاعت از فرامین الهی را به دنبال داشته باشد، زمینه ظهور و یاری امام عصر(عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَی فَرَجَهُ)فراهم خواهد شد: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا یحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ[7] اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.»
سخن آخر:
اجتماع پر شور و حماسی اربعین باید تجلی اسلام ناب محمدی باشد، به طوری که در آن خیر خواهی، نوع دوستی، همدلی و وحدت، ایثار و گذشت و همیاری، رسانه ای شود، تئودور هرتصل، بنیانگذار صهیونیسم سیاسی، در کتاب دولت یهود، اجتماع بزرگ مسلمانان را در مراسم حج یاد آور می شود و آرزو می کند که ما نیز برای خواسته های مذهبی عمیق مردمان خود، به چنین اجتماعی نیاز داریم، تا مبلغان ما در چنین اجتماعی به ما و اهداف ما کمک کنند،[8] ولی امروز این توفیق بزرگ به برکت بارگاه نورانی امام حسین علیه السلام آرزوی هرتصل در حق شیعیان به اجابت رسیده است، از این رو نباید با کج سلیقگی و بی بصیرتی جامعه اسلامی را با سوء عملکرد خود از برکات ارزشمند اربعین محروم کنیم.
پی نوشت ها:
[1]. کامل الزیارات، ص142، ح3.
[2]. بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج68، ص179، ح28.
[3]. سوره مبارکه آل عمران، آیه103. «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا؛و همگى به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید» .
[4]. الاحتجاج علی اهل اللجاج (طبرسی)ج1 ، ص99.
[5]. سوره مبارکه آل عمران، آیه 151.
[6]. ر.ک: روزنامه الشرق الوسط، 20نوامبر 2016.
[7]. احتجاج، ج2، ص499؛ بحارالأنوار، ج53، ص177، ح8 .
[8]. دولت یهود، ص128.
بازدیدها: 0