جامعه نباید به مقوله حجاب نگاه تردید آمیز داشته باشد

خانه / مطالب و رویدادها / جامعه نباید به مقوله حجاب نگاه تردید آمیز داشته باشد

عضو جامعه مدرسین گفت: در سایه نفوذ فرهنگ غرب اینگونه برداشت می شود که در جامعه به مقوله حجاب با تردید نگاه می شود و عوامل اجتماعی مختلف و عدم اهتمام مسئولین مربوط، عدم سرمایه گذاری در تبیین حجاب به عنوان ارزش برتر و…

نگاه بی تفاوت جامعه به حجاب /۱
جامعه نباید به مقوله حجاب نگاه تردید آمیز داشته باشد
عضو جامعه مدرسین گفت: در سایه نفوذ فرهنگ غرب اینگونه برداشت می شود که در جامعه به مقوله حجاب با تردید نگاه می شود و عوامل اجتماعی مختلف و عدم اهتمام مسئولین مربوط، عدم سرمایه گذاری در تبیین حجاب به عنوان ارزش برتر و… می تواند این نگاه را به عنوان عامل اصلی رعایت نکردن حجاب در جامعه مورد توجه قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضوجامعه مدرسین و قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)  با اشاره به لزوم و اهمیت حجاب دریک جامعه دینی واسلامی گفت: فرد باید درمقوله حجاب مانند سایر آموزه های اسلامی دردرجه اول مبانی چنین آموزه ای را در خودش تامین کند وبه این باور برسد که وجود حجاب برای یک خانم درجامعه نشانه شخصیت زن است و موجب صیانت خواهران جامعه از بسیاری از ناهنجاریها ی فردی می شود.

وی افزود: تجربه نشان داده است اگرانگیزه های درونی برای انجام و رعایت یک هنجار وجود داشته باشد بیشترین ضمانت اجرایی این ارزشها و آموزه ها فراهم می شود و اگر کسی به این نتیجه برسد قطعا انگیزه درونی برای رعایت حجاب برتر در او ایجاد می شود.

عضوجامعه مدرسین ادامه داد: درکنارهمه این موارد جامعه اسلامی باید در راستای تببین حجاب در جامعه وظیفه خود را انجام دهد و زیرساختهای فکری لازم رافراهم سازد و باید دانست ایجاد زیرساختها به معنای نادیده گرفتن وظیفه نظام و مردم در پاسداری از ارزشها نیست بلکه می تواند در قالب امر به معروف ونهی از منکر در جامعه پیاده شود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) تصریح کرد:  حجاب صرفا یک پوشش نیست، حجاب در نگاه اول نوعی پوشش است اما گاهی  ممکن است یک فردی در عین رعایت پوشش از نظر نوع حجاب و پوشش، حرکت، رفتار و منشی را انجام دهد که مقابل حجاب و یا ضد حجاب و عفاف باشد بنابراین باور حجاب در این فرد به خوبی و کامل انجام نشده است.

 حجت الاسلام رجبی اظهار داشت:  این امر ناظر براین نکته است که علاوه بر پوشش ظاهری منش فرد و نوع رفتار و همچنین رفتار فرد در عفاف  وحجاب بسیار مهم است که نباید از آن غافل شویم.

رعایت حجاب نیازمند تقویت انگیزهای درونی فرد برای درک ارزش حجاب توسط جامعه است

وی یاد آور شد: بنا براین برای راهکار بهتر اجرای حجاب در جامعه نیاز به تقویت انگیزه های  درونی  و هم نیاز به امر به معروف و نهی از منکر  و نظارت عمومی جامعه ، فرهنگ سازی و نهادینه سازی ارزش حجاب در بین جامعه و مخاطبان آن داریم و باید بدانیم این یک کار و نیاز همه جانبه است چرا که شاخص حجاب صرفا یک پوشش نیست بلکه در برگیرنده منش، رفتار و نوع تعامل به همراه پوشش یک زن در جامعه است.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه چرا جامعه دینی به سمت جامعه غربی در حرکت است خاطر نشان ساخت: نکته اصلی این است که ما به ظاهر فکر می کنیم حجاب در جامعه نهادینه شده است اما به تعبیر جامعه شناسی حجاب یک ارزش است که فرد باید از عمق جان به آن معتقد باشد که حجاب بهترین پوشش است و اگر کسی معتقد به حجاب باشد بهترین پوشش را انتخاب می کند و برای خود نشانه شخصیت و ارزش می داند.

حجت الاسلام رجبی عنوان کرد: گاها درجامعه یک نوجوان به دنبال یک فوتبالیست و یا یک هنرپیشه است  که از او هدیه و یا امضایی بگیرد و در این راستا جدیت و تمام اهتمام خود را به کار می گیرد که اگرهمین جوان در جامعه احساس کند بالاترین ارزش حجاب برتراوست نسبت به آن اهتمام خواهد داشت و اگر شرایط و حالات مناسب این امر بدون اجبار بیرونی در فرد فراهم شود قطعا مدافع و موافق این امر خواهد شد و خود شخصا با میل درونی پوشش برتر را انتخاب خواهد کرد.

نگاه تردید آمیز جامعه به مقوله حجاب

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: در سایه نفوذ فرهنگ غرب اینگونه برداشت میشود که در جامعه به مقوله حجاب با تردید نگاه می شود و عوامل اجتماعی مختلف و عدم اهتمام مسئولین مربوط، عدم سرمایه گذاری در تبیین حجاب  به عنوان ارزش برتر و… به عنوان عوامل اصلی در راستای حجاب مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: اگر فردی  حجاب با عمق جانش پیوند نخورده باشد با اندکی مشکل چه اجتماعی چه پوششی و احترام و…. این حجاب دچار لغزش خواهد شد و چون از دورن هم انگیزه و باوری به حجاب ندارد این امر را یک  محدودیت دانسته  و نمی تواندبه رشد و کمال بیشتر دست پیدا کند اما اگر مقوله حجاب در جامعه و درون فرد نهادینه شود در مقابل فرد حجاب را یک مصونیت دانسته و آن را در اولویت امور خود قرار خواهد داد.

حجاب به عنوان  یک ارزش و کمال ظاهری و باطنی مورد غفلت واقع شده است

عضو جامعه مدرسین یادآور شد:  ما اگر بخواهیم در جامعه دینی و اسلامی خود به مقوله حجاب نگاه کنیم باید در ابتدا به حجاب به عنوان یک ارزش که بیش از هرچیز دیگری دارای ارزش می باشد نگاه کنیم و این امر مستلزم این است که مسئولین و اساتید دانشگاهها با توجه به اثرگذاری بالایی که دارند با حجاب و چهره محجوب دراجتماع حاضر شوند.

حجت الاسلام رجبی در پایان گفت: انسان همواره طالب کمال وارزش است اما مهم این است که باید چپزی به عنوان ارزش به او معرفی و در جامعه نهادینه شود تا فرد بتواند ازعمق جان آن را بپذیرد و علاقه مند شود و جامعه نیز وظیفه دارد انگیزه های درونی و قلبی فرد را نسبت به مقوله حجاب تقویت کند تا باور دورنی فرد نسبت به حجاب پایدار و ارزشمند باشد.

Views: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *