جنگ قدرت و اختلافات داخلی مسئولان مستعفی یمن در «ریاض» آشکارتر شد

خانه / تازه ها / جنگ قدرت و اختلافات داخلی مسئولان مستعفی یمن در «ریاض» آشکارتر شد

رئیس‌جمهور مستعفی یمن که با معاون تحمیلی‌ خود اختلاف دارد، نگران است که در نشست ژنو که قرار است یک هفته دیگر برگزار شود، از سیاست حذف و معاونش جای او را بگیرد

جنگ قدرت میان «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن و «خالد بحاح» نخست‌وزیر مستعفی که اخیرا تحت فشار ریاض به پست معاونت هادی منصوب شد، با گذشت زمان، هر روز پررنگ‌تر و آشکارتر می‌شود.

پیش از این دو طرف بر سر انتخاب وزیر خارجه دولت مستعفی یمن با یکدیگر اختلاف داشتند. هادی «ریاض یاسین» وزیر بهداشت سابق را  وزیر خارجه دولت یمن معرفی کرد اما بحاح تاکید داشت که وزیر خارجه زمان نخست‌وزیری‌اش در صنعا یعنی «محمد الصایدی» وزیر خارجه کابینه کوچکش در ریاض باشد.

اختلاف بر سر تعیین وزیر خارجه جدید، نخستین جرقه جنگ قدرت میان هادی و بحاح در ریاض بود.

پایگاه خبری روزنامه «العربی الجدید» با انتشار گزارشی از عمیق‌تر شدن اختلافات پنهانی میان بحاح و هادی خبر داد و نوشت: این هادی است که اعضای شرکت‌کننده در نشست آتی ژنو درباره یمن را انتخاب خواهد کرد. وی قرار است یک هیأت 7 نفره از دولت و طرف‌های سیاسی را راهی ژنو کند.

اما منابع سیاسی از اختلاف میان هادی و معاونش بر سر این مسئله خبر می‌دهند. بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور مستعفی یمن نگران است که طی رایزنی‌های مورد انتظار در ژنو، وی کنار گذاشته شود و معاونش جای او را بگیرد یا دست‌کم اختیارات او محدود شود و دچار همان سرنوشتی شود که «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور و دیکتاتور سابق یمن به بهانه تشکیل دولت انتقالی تحت نظارت ریاض، به آن دچار شد.

عبد ربه منصور هادی، معاون وقت دیکتاتور سابق یمن و رئیس‌جمهور مستعفی مقیم ریاض، اکنون به همین دلیل حاضر به انتخاب معاون برای خود نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *