حجت الاسلام رمضانی در دعای ندبه: خداوند متعال هر خوبی را با استقامت به ثمر می‌نشاند

خانه / اختصاصی هیأت / حجت الاسلام رمضانی در دعای ندبه: خداوند متعال هر خوبی را با استقامت به ثمر می‌نشاند

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل رمضانی :خداوند متعال هر خوبی را با استقامت به ثمر می‌نشاند

استاد حوزه علمیه گفت: خداوند متعال هر خوبی را به علاوه استقامت به ثمر می‌نشاند. خوبی بدون استقامت به ثمر نمی‌نشیند و نتیجه نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل رمضانی اسناد حوزه علمیه در مراسم دعای ندبه که مهدیه امام حسن مجتبی برگزار شد، گفت:

خداوند متعال هر خوبی را به علاوه استقامت به ثمر می‌نشاند خوبی بدون استقامت به ثمر نمی‌نشیند و نتیجه نمی‌دهد، ورزش هم با استقامت و استمرار به نتیجه می‌رسد.

وی افزود: وقتی می‌گویید ربنا الله یعنی پروردگار ما الله است با استقامت به نتیجه می‌رسد. یعنی نباید تحت تاثیر جاذبه‌های فرعی قرار گیرید تا نتیجه دهد.

یعنی از بیرون جذابیت شما را تحت تاثیر قرار ندهد. به محض اینکه جذابیتی در بیرون شما شکل بگیرد. و شما فرد وابسته به بیرون باشید آن زمان این وابستگی در بیرون عامل نفاق می‌شود.

منافق کسی است که اگر در آغوش شمر باشد. هم مقصد با شمر و اگر در آغوش امام حسین(ع) باشد هم مقصد با او است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی ادامه داد:

خداوند متعال برای اینکه انسان را در انجام اعمال مستقل و خودتصمیم گیر تربیت کند. زمینه‌هایی را فراهم کرده است. که این شخصیت مستقل تحت تاثیر جاذبه‌های بیرون قرار نگیرد. اینگونه انسان ساخته می شود.

گاهی ما به دلیل اینکه رفتار و قاعده رفتاری خداوند متعال را درک نمی‌کنیم. شاکی می‌شویم اما پاسخ خداوند این است که می‌خواهد انسان خارج از جذابیت‌های بیرون انسان درستی شود.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد:

خداوند متعال زمان تشویق و تنبیه را به گونه‌ای فاصله دار از انسان قرار داده است. که در انتخاب مسیر درست جذابیت بر انسان حاکم نشود.

گاهی ما به شما می‌گوییم که فردا یک چک دو میلیون تومنی دارید. اما گاهی می‌گوییم ۳۰ یا ۴۰ سال دیگر ۲۰۰ میلیون به شما می‌دهیم.

اگر زمان تشویق و تنبیه هرچه به عمل بچسبد. استقلال فرد را زودتر از بین می‌برد. اما اگر تشویق و تنبیه به اندازه کافی از عمل انسان فاصله داشته باشد. به استقلال فرد احترام گذاشته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی اظهار کرد:

در قانون الهی برای انسان شما حق ندارید. زمان و اندازه تشویق و تنبیه را به گونه‌ای قرار دهید که فرد احساس کند که این تشویق و تنبیه جان او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زیرا خداوند می‌خواهد انسان با اختیار خود و آزادانه راه درست را انتخاب کند. اگر ترس زود بودن عقوبت به جان انسان افتد انسان زودتر اعمال نیک انجام می‌داد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از کارهایی که خداوند انجام داده این است که آثار عمل را پنهان کرده است، ابراز کرد:

وقتی یک بچه دست به بخاری می‌زند می‌فهمد که دستش می‌سوزد دیگر به آن دست نمی‌زند. اما اثر بی‌نمازی را بسیاری متوجه نمی‌شوند.

در روایت است که هر کس به محض اینکه نماز خود را اول وقت نخواند نماز او تاریک بالا می‌رود. و چون تاریک است و با عالم ملائک سازگاری ندارد آن را رد می‌کنند. در این حال نماز صاحب خود را نفرین می‌کند که چون مرا ضایع کردی خداوند تو را ضایع کند.

از طرف دیگر هرکس نماز خود را اول وقت بخواند نماز او نورانی بالا می‌رود. و چون با عالم ملائکه که نور است سنخیت دارد آن را می‌پذیرند. در این حال نماز به صاحب خود می‌گوید مرا حفظ کردی. خداوند تو را حفظ و مراعات کند و مراقب زندگی تو باشد.

بزرگی می‌گفت بسیاری از افراد در زندگی نفرین شده نماز هستند اما بسیاری هم دعای نماز به دنبال زندگی آنها است.

این استاد حوزه علمیه افزود:

یکی از احترام‌هایی که خداوند به انسان گذاشته این است که آثار عمل را شفاف به او نشان نمی‌دهد. حتی نگاه خود را هم از ما پنهان کرده است.

بسیاری از ما اگر یک بچه ۵ ساله بر ما وارد شود بسیاری از مسائل را مراعات می‌کنیم. بعد خداوند در قرآن می‌فرماید:

ای انسان آیا نمی‌دانی که خداوند تو را می‌بیند. خداوند چنان در زندگی انسان خود را پنهان کرده است که باید به او بگوید آیا نمی‌بینی که من تو را می بینم.

خداوند چنان در زندگی انسان مخفی حضور دارد که انسان راحت او را انکار می کند. تا جایی که به جای خدا یک بت می‌تراشد و آن را می‌پرستد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی گفت:

خداوند نمی‌خواهد که انسان به خاطر دیدن او از گناه پرهیز کند. چرا که ملائکه اینگونه هستند خداوند می خواهد انسان آزاد از هر چیزی قدم در مسیر خوبی ها بگذارد.

خداوند ملائکه را طوری خلق کرده است که اصلاً نمی‌توانند گناه کنند. اما خداوند در خلقت خود درباره انسان دنبال این بود که آزاد از هر چیزی تصمیم بگیرد که خوب یا بد باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:

خداوند با مخفی کردن حضور خود در زندگی ما به راحتی به انسانیت انسان احترام گذاشته است، قرآن می‌فرمابد دو نفری با هم حرف نمی‌زنند مگر اینکه نفر سوم آنها خداوند است؛ اما این حضور برای انسان هیچ گاه آشکار و شفاف نبوده و نخواهد بود. اگر همه انسان ها در شرایط استقلال روحی قرار بگیرند شاید عده زیادی گمراه شوند اما یک عده انسان می آیند که دل انسان را با خود می‌برند که نمونه آن قاسم ابن الحسن است که می‌فرماید مرگ برای من شیرین تر از عسل است و شیرینی مرگ نزد او از جهت بزرگی و نه از روی افسردگی است.

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *