حجت الاسلام ماندگاری | هرچه سختی در این دنیا بکشید عارف تر میشوید

خانه / مطالب و رویدادها / حجت الاسلام ماندگاری | هرچه سختی در این دنیا بکشید عارف تر میشوید

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری در هیئت رزمندگان اسلام قم منتشر میشود.

هرکس میخواهد حسینی باشد باید دنیایی که سراسر سختی و امتحان  آن را فراگرفته است، باید از این امتحانات و این سختی ها نه تنها استقبال کند که آنها را ” احلی من العسل” بداند.
یکی از آزادگان می فرمودند وقتی ما اسیر شدیم، در زندان رژیم بعث روزی دیوار با یک میخ نوشتم حالا که شهید نشدیم، اسارت را با طعم احلی من العسل تحمل خواهیم کرد.
از آزاده ها بپرسید که چطور شکنجه شان میکردند؟ با کابل به بدن بدون لباسشان میزدند، با کابل به چشم هایشان میزدند، اما همه اینها را با طعم احلی من العسل تحمل میکردند، چون میدانستند که با خدا معامله میکنند، خدایی که میبیند، ناله ها را میشنود، خوب ثبت میکند و شیرین هم پاداش میدهد.
قیامت را باور کنیم؛ قیامت یوم الحساب است، یوم الحساب یعنی هرچقدر زحمت کشیدی آنجا قرار است مزدش را بدهند، هرچقدر هم گناه کرده ای آنجا قرار است تنبیهت کنند.
دربارۀ قیامت این سه باور را در خودمان تقویت کنیم:
اول، یوم الحساب خیلی نزدیک است  إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدا وَ نَرَاهُ قَرِيبا”
دوم، یوم الحساب خیلی دقیق است “فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ. وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ”1
سوم، فاصله ها خیلی زیاد است.
همه ما دوستانی داریم که هم دوستشان داریم و هم غصه میخوریم برای اینکه نماز نمی خوانند، چرا روزه نمیگیرند. فرق آدمی که نماز میخواند با آدمی که نماز نمیخواند در دنیا 17 دقیقه است ولی فرق آنها در قیامت خیلی خیلی زیاد است.
اگر به این نکته توجه کنیم سختی نماز صبح برای ما “احلی من العسل” میشود.
چرا یاران امام حسین علیه السلام دوست داشتند بیشتر زخم بردارند؟ فرق آنهایی که جراحت کمتری داشتند با آنهایی که جراحت بیشتری برداشته بودند زیاد نبود اما در قیامت فرقشان خیلی زیاد است.
اگر به اینها باور داشته باشیم دیگر دنبال یک زندگی آرام و بدون مشکل نیستیم و از خدا میخواهیم اگر قرار است مجازات اعمالمان را ببینیم در این دنیا باشد و اگر قرار است پاداشی دریافت کنیم، آن پاداش در آخرت باشد چون دنیا زودگذر است و تمام میشود اما آخرت پایان دندارد.
“إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ”2 باور کنید که هرچه خوبی کنید به خودتان کرده اید؛
معلم ها به دانش آموزان میگویند هرچه بیشتر سختی بکشید به نفع خودتان است، داناتر میشوید، به درجات عالیه میرسید و بنفع شما است.
این باور را داشته باشید که هرچه سختی در این دنیا بکشید عارف تر میشوید و معرفتتان بیشتر میشود، اگر معرفتتان بیشتر شود دیگر دنیا شما را بازی نمیدهد.
هرکس سختی های زندگی را به خاطر خدا تحمل کند عارف میشود، میفهمد نماز چیست، خمس و زکات چیست، روزه چیست… شناخت اینها معرفت میخواهد.
سختی ها را تحمل کنید درجات عالی میگیرید و دستتان باز میشود یعنی هرچقدر اینجا بیشتر سختی بکشید توفیق شفاعت بیشتری در روز قیامت پیدا میکنید؛ لذا امام حسین علیه السلام از بیشتر از همۀ انبیا و اولیا بیشتر میتواند شفاعت کند چون از همه بیشتر سختی کشیده است.
پی نوشت:
1-آیه 7 و 8 سوره زلزله
2-سوره اسرا آیه 7

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *