حجت الاسلام نظافت: هر کس تقوای بیشتری داشته باشد نزد خداوند کرامت بیشتری دارد

خانه / اختصاصی هیأت / حجت الاسلام نظافت: هر کس تقوای بیشتری داشته باشد نزد خداوند کرامت بیشتری دارد

کارشناس مسائل دینی: هر کس تقوای بیشتری داشته باشد نزد خداوند کرامت بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد نظافت کارشناس مسائل دینی در مراسم دعای ندبه که در آستان مقدس امام رضا(ع) برگزار شد. گفت:

گرامی داشتن انسان‌ها روش اولیا خدا است، مردان خدا خلق الهی دارند، خداوند متعال انسان‌ها را احترام کرده است و می‌فرماید ما همه فرزندان آدم را تکریم کردیم.

 

وی افزود: خداوند هیچ انسانی را تحقیر نکرده و از اولیا خود خواسته که انسان ها را گرامی بدارند؛ لذا ائمه معصومین(ع) و امام رضا(ع) به همه انسان‌ها احترام می‌گذارند. البته درجات احترام انسان‌ها یکسان نیست. یک حداقلی همه محترم و ارزشمند هستند. اما خداوند متعال فرمود من شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله قرار دادم کسی که تقوا دارد نزد خداوند گرامی تر است.

کسی که تقوا دارد خود بر خود احترام گذاشته است. بی تقوایی یک زندگی حیوانی و بر مدار غریزه، شهوت و غضب است. وقتی شیطان بر انسان غلبه می‌کند. در این حالت انسان خود را تحقیر کرده است. کسی که تنها تحت تاثیر هوس و شیطان است خود را تحقیر کرده و خود بر خود احترام نگذاشته است.

اگر ما خود بر خود احترام بگذاریم باید تقوا داشته باشیم و در مقابل غیر خدا سر خم نکنیم. هر کس از غیر خدا اطاعت می‌کند خود را خوار و ذلیل می‌کند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه هر کس تقوای بیشتری داشته باشد نزد خداوند کرامت بیشتری دارد. اظهار کرد: امیرمومنان امام علی(ع) وقتی به مالک اشتر آیین حکمرانی اسلامی را مطرح می‌کردند. فرمود ای مالک این مردم را از ته دل دوست داشته باش به آنها محبت و لطف کن. مبادا همچون یک درنده دریدن آنها را غنیمت بشماری زیرا آنها یا برادر دینی تو هنوز هستند یا اگر برادر دینی نباشند انسان هستند. لذا خوب است که تقوا را رعایت کنیم که این کرامت حفظ شود.

حجت‌الاسلام نظافت ادامه داد: اگر اسلام به خانم‌های محترم می‌گوید حجاب را رعایت کنید برای این است که کرامت آنها حفظ شود. انسان‌های هوس ران در مواجهه با زن بی‌حجاب نگاه انسانی ندارند. بلکه نگاه توأم با طمع و هوس دارند. تمام دستورات دین اسلام برای حفظ کرامت انسان است.

امام رضا(ع) کریم بودند و برای انسان‌ها کرامت قائل بودند. حضرت نسبت به زیردستان خود بسیار حساس بودند. اگر یکی از خادمان، غلامان و کارگران غذا می‌خوردند امام رضا(ع) او را صدا نمی‌زد تا غذای او تمام بشود.

یا وقتی بالای سر آنها می‌رسید از آنها می‌خواست که نایستند تا غذای خود را تمام کنند. همواره سفارش می‌کردند که خوش اخلاق باشید. وقتی انسان‌ها با یکدیگر بد اخلاق باشند یکدیگر را تحقیر می‌کنند. امام رضا(ع) فرمودند اگر کسی توفیق نماز شب و روزه مستحبی را ندارد. با خوش اخلاقی می‌تواند به آن درجه برسد. چه بسیاری از نماز شب خوان‌ها با بد اخلاقی ثواب‌های خود را خراب می‌کنند.

وی با بیان اینکه خوش خلقی یعنی تند رفتار نکردن، صبوری و مدارا کردن نرم برخورد کردن و لبخند بر لب داشتن، این موارد می‌تواند زندگی را گوارا کند. گفت: برخی زندگی فقیرانه دارند اما چون ثروت اخلاق دارند زندگی شادی دارند.

در مقابل هستند افرادی هم که وضعیت مالی خوبی دارند اما با بد اخلاقی زندگی خود را جهنم می‌کنند. برای مومن دو نوع بهشت مطرح است یکی بهشت دنیا و دیگری بهشت آخرت است. بهشت دنیا بهشت اخلاق و آداب است.

قرآن می‌فرماید که بهشتی‌ها در اوج خوشنودی و زندگی سراسر خوشنودی همراه با رضایت از خدا دارند. آنها از خدا و خلق خدا راضی هستند. اگر کسی می‌خواهد به درجه خوشنودی و خوش خلقی برسد به امام رضا (ع) متوسل شود. خوش اخلاقی یکی از مصادیق تکریم است. اگر کسی در عبادت کمبود دارد خوش خلقی آن را جبران می‌کند. خوش خلقی ثروتی است که جای کمبود مالی را هم می‌گیرد. در روایت است که اگر شما پول ندارید که به خانواده وسعت بدهید با اخلاق و خلق خوشی به دیگران وسعت بدهید.

 

eheyat

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *