حجت الاسلام پناهیان| محبت اهل بیت(علیهم السلام) سبب عاقبت به خیری است

خانه / علما وسخنرانان / حجت الاسلام پناهیان| محبت اهل بیت(علیهم السلام) سبب عاقبت به خیری است

امام رضا علیه السلام فرمود: فتنه ای بدتر از فتنه ی دجال در میان کسانی که محبت اهل بیت علیهم السلام دارند ایجاد می شود. چه کسی بدتر از دجال فتنه می کند در حالی که شما را دوست دارد؟ حضرت فرمود: علامتش این است که دوستی با دشمنان ما می کند و دشمنی با دوستان ما می کند.

عزاداری مراسم شهادت حضرت معصومه(سلام الله علیه) باسخنرانی حجت الاسلام پناهیان در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد.در این مراسم بیاناتی ارزنده توسط این خطیب ارجمند پیرامون محبت نسبت به حضرات معصومین علیهم السلام و همچنین لزوم تفکر در عاقبت به خیری شخص مطرح فرمودند که به شرح زیر بیان میشود:

سفارش صریح به زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیه) توسط سه امام معصوم

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بی تردید یکی از عجایب خاندان عصمت و طهارت هستند، در عظمت مقام ایشان همین بس که سه امام سفارش صریح به زیارت ایشان فرمودند. روایتی داریم که آیت الله بهجت هم روی این روایت خیلی تاکید می کردند که می فرماید: مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ1؛ خداوند پاداش زیارت ایشان را بهشت و رضوان الهی قرار می دهد.

ما این تاکیدات را غیر از ایشان درباره هیچ امامزاده ای نداریم. یا تعبیری که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام درباره ایشان فرمودند: فداها ابوها2؛ یک امام به این سادگی اینگونه ابراز عاطفه نمی کندبلکه نوعی خط دادن به شیعیان است و عظمت مقام او به قدری بالاست که پدر او می تواند چنین عبارتی را درباره ایشان به کار ببرد.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به واسطه علمای بزرگ مورد تکریم قرار گرفته اند که حکایت از عظمت شدن ایشان است. اهل بیت علیهم السلام اصرار دارند اگر کسی را خوب می بینند حتما به دیگران خبر دهند و گوشزد کنند. حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مورد احترام علمای بزرگواری مثل آیت الله بهجت بوده اند که فرموده بودند: من وظیفه ی خودم یم دانم که هر روز به زیارت ایشان بیایم.

در مقام و معنویت حضرت معصومه سلام الله علیها همین بس که روزی عده ای از شهر ری خدمت امام موسی صادق علیه السلام آمدند و حضرت فرمود: مرحبا به اهل قم. آنها عرض کردند: ما اهل ری هستیم. مجدد حضرت فرمود: مرحبا به اهل قم، خداوند حرمی دارد به نام کعبه، امیرالمومنین علیه السلام حرمی دارد به نام کوفه و ما اهل بیت علیهم السلام هم حرمی داریم به نام قم؛ در واقع می خواهند بفرمایند شما را مفتخر می کنم به اینکه اهل قم هستید. هنوز امام موسی کاظم علیه السلام به دنیا نیامده اند که در آنجا حضرت توضیح می دهند که یکی از فرزندان من که دختر هم هست در قم مدفون خواهد شد و به زیارت ایشان تاکید و توصیه می کنند.

حساس ترین مصداق ایمان به غیب

یکی از وجوه ایمان به غیب ایمان به خدا، معاد و وجود ملائکه الله است اما حساس ترین مصداق ایمان به غیب، ایمان به مقام معنوی اولیای خداست، آدم خوبی باشد و به عظمت شأن او ایمان بیاوریم. آدمی که قلبش نورانی باشد نمی تواند از کنار آدم خوب بگذرد حتی اگر او را نشناسی. آدم خوب باید به آدم خوب احترام بگذارد و اصلا در قلبش می آید، اما اگر کسی از آدم خوب بدش بیاید مشکل دارد و عاقبت به خیری اش در معرض خطر قرار می گیرد.

از یک مرحله ای به بعد خوبی انسان ها غیرقابل باور می شود، پاداش زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها مساوی بهشت است یعنی گناهانش بخشیده می شود و مستحق رضوان الهی می شود. اینجاایمان انسان محک می خورد ایمان به غیب همیشه اعتقاد به معاد و … نیست. مثلا افرادی کنار امیرالمومنین علیه السلام بودند که اوج عظمت ایشان را باور نمی کردند البته قبول داشتند که آدم خوبی است اما نمی تواند بگوید امام است و علم به غیب دارد و از یک حدی بالاتر نمی تواند باور کند.

بعضی ها نمی توانند مقام اولیای الهی را درک کنند و باور آدم های خیلی خوب دشوار می شود. برخی از خوبان به قدری عظمت دارند که اگر برای انسان دعایی کنند یا حتی اشاره ای کنند زندگی آدم متحول می شود. یکی از سخت ترین انواع ایمان ایمان آوردن به این است که این فرد خیلی خوب است.

افطار کردن با بوسه بر ضریح حضرت معصوم(سلام الله علیه)

علامه طباطبایی فیلسوف بودند و از شدت دقت ایشان خیلی تفسیر المیزان خوب است و خیلی از حرفهای مشهور را حاضر نیست بپذیرد و همه چیز را با سند محکم می پذیرند و با همه چیز منطقی برخورد می کردند. همه چیز را با تحلیل های عقلانی بررسی می کنند و چنین آدمی به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها بوسه می زند و می فرماید می خواهم اینچنین روزه ام را افطار کنم؛ نشان می دهد که باطن را درک کرده اند.

ماجرای مرمت گنبد حرم حضرت معصومه(سلام الله علیه)

آیت الله بهجت رحمه الله علیه بارها به تولیت محترم سابق حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تأکید کرده بودند که «این گنبد فرسوده شده است و از چند جا زدگی پیدا کرده است؛ این را مرمت کنید.»اینکه آقای بهجت رحمه الله علیه بر این موضوع تأکید داشتند، برای تولیت حرم جالب بوده. تولیت محترم حرم، به بنده فرمودند: من خدمت آقای بهجت رحمه الله علیه رسیدم و عرض کردم که ما پول نداریم و ایشان فرمودند: خدا می‌رساند.

لذا با تأکید و توصیۀ آقای بهجت رحمه الله علیه گنبد حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با مقادیر زیادی طلا تعمیر شد. و این فضایی ایجاد شد که الآن زائران محترم و مجاورین شاهد هستند. با اینکه آقای بهجت رحمه الله علیه به شدت پرهیز می‌کردند که در کاری ورود پیدا کنند که برای ایشان ضروری نیست. حتی ممکن بود گاهی اوقات خیلی‌ها ضروری تلقی کنند، ولی اگر خود ایشان احساس می‌کردند که دیگران به قدر کافی حضور دارند، دیگر خودشان ورود پیدا نمی‌کردند.

ولی ایشان در موضوع مرمّت گنبد ورود پیدا کردند و بعد هم برای افتتاحیۀ این گنبد یک پیام و بیانیه نوشتند. ایشان پیام خودشان را برای افتتاحیۀ گنبد، با این آیۀ قرآن شروع می‌کنند: وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب3؛

دوست داشتن دوستان اهل بیت(علیهم السلام)

حضرت معصومه سلام الله علیها باید در قلبمان مورد احترام باشد. این یکی از امتحان های خداست، می دانید رشد تصاعدی است اگر از یک مرحله ای بگذرید بعد از آن سریع شما را بالا می برند. تقسیمات بهشت بر اساس درجاتی است که آدمها کسب می کنند. امام صادق علیه السلام می فرماید: ما شما شیعیان را در قیامت نجات می دهیم شما به فکر درجات خود باشید تا بالاتر بروید. حال آدمی که درجات اولیای خدا را باور نمی کند آیا او را بالا می برند؟ خیر. یکی از اولیای خدا حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاست.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از امام رضا علیه السلام نقل می فرماید: مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً 4 ؛ کسی که بر حب اهل بیت علیهم السلام از دنیا برود شهید از دنیا رفته است. نکته ی بسیار مهم در این روایت مشهور “من مات” است یعنی کسی که این محبت را حفظ کند و اشاره به عاقبت به خیری دارد. در روایت دارد هر کس که عاقبتش ختم به خیر باشد خدا گذشته ی او را می بخشد. یا اگر خدا بخواهد کسی را عاقبت به خیر در لحظه ی آخر او را وادار به عمل نیکی می کند و بعد از دنیا می رود.

لزوم تفکر درباره عاقبت به خیری

به ما دستور داده اند جدا از مسائل دنیا باید درباره عاقبت به خیری فکری کنیم و فکر کردن درباره عاقبت به خیری باعث رشد آدم می شود و انسان را بالا می برد. حب اهل بیت علیهم السلام خیلی مهم است اما مکرر فرموده اند به شرطی که به عاقبت به خیری منجر شود. حتی فرموده اند شما درباره کسی که حب اهل بیت علیهم السلام را دارد قضاوت بد نکنید حتی اگر آدم بدی باشد، بگذارید آخرسر ببنیید عاقبت به خیر می شود یا نه، شاید عاقبت به خیر شود و اهل بیت دستشان را بگیرند.

علامت، دلیل و تداوم حب اهل بیت علیهم السلام در محبت به دوستان اهل بیت علیهم السلام است.شخصی نزد امام صادق علیه السلام بود و اینطور صلوات فرستاد: اللهم صل علی محمد و اهل بیت؛ حضرت فرمود: چرا اینطور صلوات فرستادی باید بگویی “و آله محمد” چون “آل” شامل تمام ائمه علیهم السلام می شود و شامل شیعاین هم می شود اما اهل بیت علیهم السلام فقط شامل 5تن تا امام حسین علیه السلام هستند. لذا درروایت هم فرمودند: مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ؛ یعنی بر محبت آل پیامبر صلی الله علیه و آله بماند لذا در این محبت باید دوستان اهل بیت علیهم السلام را هم درنظر بگیریم.

و اگر کسی دوستان اهل بیت علیهم السلام را دوست نداشته باشد و دلش برای آنها نسوزد اگر ارادتی به اهل بیت علیهم السلام هم دارد احتمالا صادقانه نیست. چون علاقه به اسطوره ها و فرهنگ آبا و اجدادی یکی از موانع ایمان آوردن به انبیای الهی است در قرآن کریم. معلوم می شود علاقه به سنتهای پیشینیان در بین مردم جدی است، مثلا می بینید کسی امام حسین علیه السلام را دوست دارد اما به دوستان صادق امام فحش و ناسزا می دهد، این چه علاقه ای است؟ اهل بیت علیهم السلام محبت به دوستان و اصحاب آنها را واجب دانسته اند و تصریح به محبت آنها مثل سلمان فارسی و دیگران. ممکن است کسی بر حب اهل بیت علیهم السلام باشد اما حب صادقانه ای نباشد.

محبت اهل بیت(علیهم السلام) سبب عاقبت به خیری است

بر محبت اهل بیت علیهم السلام بمیرد یعنی بر این محبت بماند تا دم مرگش و دم مرگش هم اتفاقی نیافتد که گذشته اش را از دست بدهد. بنابر جمع بندی روایات اگر کسی می خواهد عاقبت به خیر شود باید چیزی شبیه سلم لمن سالمکم در دلش باشد؛ خیلی از روایات را گشته ام به این سادگی نمی توانید عملی را پیدا کنید که بگویند سبب عاقبت به خیری است.

یک چیزی که تصریح کرده اند این است که دوستان خدا و اهل بیت علیهم السلام را دوست داشته باشد و خیرخواه دیگران باشد و در ذهنش برای دیگران خوب بخواهد که موجب عاقبت به خیری می شود چون خدا خیلی بنده هایش را دوست دارد وقتی ببیند کسی خیرخواه بنده اش هست او را هم عاقبت به خیر می کند.

فتنه ای بدتر از فتنه دجال

امام رضا علیه السلام فرمود: فتنه ای بدتر از فتنه ی دجال در میان کسانی که محبت اهل بیت علیهم السلام دارند ایجاد می شود. چه کسی بدتر از دجال فتنه می کند در حالی که شما را دوست دارد؟ حضرت فرمود: علامتش این است که دوستی با دشمنان ما می کند و دشمنی با دوستان ما می کند.

اینکه حضرت معصومه سلام الله عیلها نقل می کنند که بر سر محبت بماند تا بمیرد یعنی محبتش هیجانی نباشد، یکی از راههایی که باعث می شود محبتش هیجانی نباشد این است که هر کسی را که اهل بیت علیهم السلام دوست دارند، تو هم دوست داشته باشی، بچه های اهل بیت عهلیم السلام را دوست داشته باشی.

Views: 376

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *