در این زمینه بین فقها اختلاف نظر است، برخی از فقها (حضرات امام خامنهای و نوری همدانی) میگویند بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه و لمس موی جدا شده از نامحرم اجتناب شود و برخی (حضرات آیات سیستانی و هادوی تهرانی) نیز معتقدند اگر به قصد لذت نباشد، اشکال ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
حضرت امام خامنهای (مد ظله العالی):
احتیاط واجب آن است که به موى جدا شده نگاه نشود.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
حرام نیست.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سۆال، دست زدن خلاف احتیاط است.
نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است. و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذّت باشد حرام است، ولى اگر بدون قصد لذت باشد مانعى ندارد و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم (چه با قصد لذت و چه بدون قصد لذت) حرام مىباشد [1] و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذّت باشد حرام است، ولى اگر بدون قصد لذت باشد مانعى ندارد [2] و نگاه کردن به صورت و بدن و موى دختر نابالغ اگر به قصد لذّت نباشد و بواسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بیفتد اشکال ندارد، ولى بنا بر احتیاط باید جاهایى را که مثل ران و شکم معمولًا مىپوشاند نگاه نکند. [3]
ع در پاسخ به این سۆال که : نظر کردن به صورت و دستهای زن نامحرم چه صورت دارد و آیا پوشاندن پاها در برابر نامحرم لازم است؟، فرمودند: در فرض سۆال اگر نظر همراه با ریبه و لذت باشد و یا صورت و دستها دارای آرایش و زینت باشد جایز نیست. پوشاندن پا در برابر نامحرم لازم است. [4]
و در مورد زنان غیر مسلمان فرموده اند:
” اگر انسان بدون قصد لذّت به صورت و دستهاى زنهاى اهل کتاب مثل زنهاى یهود و نصارا نگاه کند در صورتى که نترسد که به حرام بیفتد اشکال ندارد.” [5]
و همچنین در پاسخ به این سۆال که نگاه کردن به اعضایی که زنان غیر مسلمانان معمولاً آن را نمی پوشانند (غیر از دست و صورت) مثل موها و … چه حکمی دارد؟، فرموده اند: نگاه کردن در صورتی که بدون ریبه و مفسده باشد، اشکال ندارد. [6]
پی نوشتها:
[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص: 485، مسأله 2433.
[2] امام خمینی، تحریر الوسیله، ج2، ص243
[3] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص: 485، مسأله 2433.
[4] مسایل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، ج3 ص111.
[5] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، مسأله 2434.
[6] استفتاء از دفتر معظم له؛ همچنین نک: رساله دانشجویی، سید مجتبی حسینی، پرسش 291.
بازدیدها: 0